Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Power Query یک ویژگی در اکسل است که به شما امکان میدهد به سرعت دادهها را از چندین منبع وارد کنید و نیازهای خود را به راحتی تمیز، تبدیل و تغییر شکل دهید. استاد اکسل Oz du Soleil را دنبال کنید زیرا او نحوه استفاده از این ابزار قدرتمند و صرفه جویی در وقت را به شما نشان میدهد. او نحوه واردات، ادغام، تنظیم مجدد و تمیز کردن دادهها و همچنین نحوه تکرار فرایند را با یک کلیک در صورت تغییر داده نشان میدهد. کشف چگونگی تقسیم ستونها، دادههای غیرمجاز و استفاده از پیوستن به ادغام، بخشبندی و مقایسه داده را یاد بگیرید. او در این آموزش جامع، دهها تکنیک و راهنمایی ارائه میدهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 دادههای خود را با Query Power مفید کنید
___| 00_02 قبل از شروع این دوره چه باید دانست
01 پرس و جو چیست (دریافت و تبدیل)
___| 01_01 نمونه سوال پرس و جو
___| 01_02 تفاوت بین اکسل و پرس و جو قدرت
02 کار با نمایش داده شد
___| 02_01 انواع دادهها توضیح داده شده است
___| 02_02 داده پرس و جو از یک جدول یا دامنه
___| 02_03 دادههای پرس و جو از پرونده دیگر اکسل
___| 02_04 بارگیری دادهها فقط به عنوان اتصال
03 کار با ستون ها
___| 03_01 پر کنید و پر کنید
___| 03_02 تقسیم ستون توسط تعیین کننده
___| 03_03 تقسیم در ردیف
___| 03_04 ستونهای مشروط و دلخواه را اضافه کنید
___| 03_05 ستون را به عنوان مثال اضافه کنید
___| 03_06 ستونهای ادغام
___| 03_07 مرتبسازی و فیلتر کردن دادهها در Query Power
04 کار با فرمول ها
___| 04_01 از فرمولهای IF استفاده کنید
___| 04_02 لانه IF و AND
___| 04_03 اضافه کردن روزها برای تعیین مهلت
05 داده محوری و غیر محوری
___| 05_01 دادههای محوری در Query Power
___| 05_02 محوری و پیوست داده ها
___| 05_03 محوری: جمع نکنید
___| 05_04 داده محور در Query Power
06 گروه بندی
___| 06_01 دادههای گروه
07 نمایش داده شد
___| 07_01 دو مجموعه داده
___| 07_02 جداول چندگانه
___| 07_03 دادهها را از یک پوشه پرس و جو کنید و چندین فایل را وارد کنید
___| 07_04 جدول با هدرهای مختلف
___| 07_05 چندین برگه اضافه کنید
08 ادغام دادهها با پیوستن
___| 08_01 نمای کلی از پیوستها در Query Power
___| 08_02 پیوستن بیرونی کامل
___| 08_03 پیوستن به درون
___| 08_04 ضد پیوستن به چپ
___| 08_05 ضد پیوستن درست
___| 08_06 پیوست بیرونی سمت چپ
___| 08_07 پیوست بیرونی راست
___| 08_08 بیرونی در مقابل VLOOKUP بپیوندید
___| 08_09 با چندین زمینه ادغام شوید
___| 08_10 می پیوندد؛ چپ یا راست
___| 08_11 معادل تقریبی مسابقه با VLOOKUP؛ برنده شدن
___| 08_12 معادل تقریبی مسابقه با VLOOKUP؛ ستون شرطی
09 برای استفاده از متغیرها مته پایین بگیرید
___| 09_01 سوراخ کردن پایین برای ایجاد یک متغیر در Power Query
10 تطبیق فازی
___| 10_01 تطبیق ورودیهای متناقض با درصد
___| 10_02 ادغام دادههای متناقض با جدول تحول
11 یادگیری خود را با چالشهای دنیای واقعی به کار گیرید
___| 11_01 چالش آسان در دنیای واقعی 1؛ پای و قیمت
___| 11_02 چالش آسان در دنیای واقعی 2؛ ساعت داوطلبانه
___| 11_03 هیولا چالش در دنیای واقعی. چه کسی سرگرم کننده اجباری را از دست داد
00 Introduction
___| 00_01 Make your data useful with Power Query
___| 00_02 What to know before starting this course
01 What Is Power Query (Get & Transform)
___| 01_01 Power Query example
___| 01_02 Differences between Excel and Power Query
02 Working with Queries
___| 02_01 Data types explained
___| 02_02 Query data from a table or range
___| 02_03 Query data from another Excel file
___| 02_04 Load data only as a connection
03 Working with Columns
___| 03_01 Fill up and fill down
___| 03_02 Split column by delimiter
___| 03_03 Split into rows
___| 03_04 Add conditional and custom columns
___| 03_05 Add column by example
___| 03_06 Merging columns
___| 03_07 Sorting and filtering data in Power Query
04 Working with Formulas
___| 04_01 Use IF formulas
___| 04_02 Nest IF and AND
___| 04_03 AddDays to determine deadline
05 Pivoting and Unpivoting Data
___| 05_01 Pivot data in Power Query
___| 05_02 Pivot and append data
___| 05_03 Pivot—Don`t aggregate
___| 05_04 Unpivot data in Power Query
06 Grouping
___| 06_01 Group data
07 Appending Queries
___| 07_01 Two data sets
___| 07_02 Multiple tables
___| 07_03 Query data from a folder and import multiple files
___| 07_04 Combining table with different headers
___| 07_05 Append multiple sheets
08 Merging Data with Joins
___| 08_01 Overview of joins in Power Query
___| 08_02 Full outer join
___| 08_03 Inner join
___| 08_04 Left anti join
___| 08_05 Right anti join
___| 08_06 Left outer join
___| 08_07 Right outer join
___| 08_08 Outer join versus VLOOKUP
___| 08_09 Merge with multiple fields
___| 08_10 Joins; Left or right
___| 08_11 Approximate match equivalent of VLOOKUP; Binning
___| 08_12 Approximate match equivalent of VLOOKUP; Conditional column
09 Drill Down to Use Variables
___| 09_01 Drill down to create a variable in Power Query
10 Fuzzy Matching
___| 10_01 Matching inconsistent entries by percentage
___| 10_02 Merging inconsistent data with a transformation table
11 Apply Your Learning with Real-World Challenges
___| 11_01 Easy real-world challenge 1; Pies and prices
___| 11_02 Easy real-world challenge 2; Volunteer hours
___| 11_03 Monster real-world challenge; Who missed the mandatory fun
Oz du Soleil یک MVP اکسل، نویسنده و مربی، و علاقه مند به اطلاعات و گزارشدهی قابل اطمینان است.
آموزش، به اشتراک گذاری دانش و توانمند سازی افراد برای رسیدگی به داده های خود ، به شکلی موثرتر و با مهارت های بیشتر ، از اشتیاق های او است. در 6 سال گذشته، او چندین کارگاه عمومی و خصوصی را ئه کرده و سخنرانی های زیادی داشته است. او در دانشگاه Northwestern University، دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، IgniteChicago و ExcelTV ارائه داشته است، و در اکثر موارد در موضوع اکسل و کنفرانس داده در تورنتو؛ آمستردام؛ سن خوزه؛ پورتلند، اورگان؛ و شیکاگو، ایلینوی ، ارائه داشته است.
کتاب او، "Guerrilla Data Analysis Version 2" برخی از این دانش را گسترش می دهد. از طریق کانال یوتیوب محبوب خود، "Excel on Fire"، او دانش آموزان را برای استفاده از اکسل به طور موثرتر و با دسترسی بیشتر به ویژگی های اکسل آموزش می دهد. در http://ozdusoleil.com بیشتر بدانید.