Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Microsoft Teams به دلیل ویژگیهای کنفرانس، چت و همکاری ایمن، توسط سازمانهای سراسر جهان برگزیده میشود. کارفرمایان به طور فعال به دنبال مدیران مجاز برای استقرار، مدیریت و نظارت بر پلتفرم هستند. خوشبختانه، برای دستیابی به گواهینامه Microsoft Teams Administrator Associate، شما فقط باید یک آزمون را قبول شوید: MS-700MS-700 Managing Microsoft Teams . این دوره اولین دوره از دو قسمت است که به شما کمک میکند برای آزمون MS-700 مطالعه کنید و بهترین روشهای رسمی را برای برنامه ریزی و پیکربندی تیمها در یک محیط شرکت یاد بگیرید. مربی Robert McMillen به شما کمک میکند تا یک مسیر ارتقا از Skype for Business تهیه کرده و ظرفیت شبکه را ارزیابی کنید. وی سپس نحوه پیکربندی تنظیمات مهم، تنظیم دسترسی برای مهمانان و کاربران خارجی و ایجاد نقشها، خط مشیها و هشدارهای لازم برای ایمنسازی استقرار شما را نشان میدهد. سرانجام، او به شما میآموزد که چگونه نقاط پایانی تیمها را کنترل کرده و بر استفاده از خدمات و کیفیت تماس نظارت کنید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران بهترین تجربه تیم را دارند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 معرفی و نصب
_ | 00_01 یک محیط Microsoft Teams را برنامه ریزی و پیکربندی کنید
01 از Skype for Business به تیمهای مایکروسافت ارتقا دهید
_ | 01_01 مسیر ارتقا و حالت همزیستی مناسب را انتخاب کنید
_ | 01_02 برنامهای برای دیدار با مهاجرت
_ | 01_03 پیکربندی اعلانهای ارتقا یافته تیمهای Microsoft و انتخاب برنامه ها
_ | 01_04 حالت همزیستی را برای سازمان و برای هر کاربر پیکربندی کنید
02 تنظیم و تنظیمات شبکه را برای تیمهای Microsoft تنظیم و پیکربندی کنید
_ | 02_01 با استفاده از شبکه برنامه ریز، برای استقرار موفقیت آمیز شبکه برنامه ریزی کنید
_ | 02_02 ظرفیت پهنای باند شبکه را برای موارد صوتی، تصویری، جلسات و رویدادهای زنده تیمها محاسبه کنید
_ | 02_03 آمادگی شبکه را با استفاده از همراهی تست شبکه ارزیابی کنید
_ | 02_04 پورتهای شبکه و پروتکلهای مورد استفاده توسط برنامه Teams را پیکربندی کنید
_ | 02_05 با استفاده از QoS بهینهسازی رسانه را پیکربندی کنید
_ | 02_06 اعمال خط مشی برای کاربران
03 مدیریت حاکمیت و چرخه زندگی را برای تیمهای مایکروسافت پیادهسازی کنید
_ | 03_01 قالب تیمی ایجاد کنید
_ | 03_02 خط مشیهایی را برای ایجاد گروههای Office 365 تنظیم کنید
_ | 03_03 Office 365 Groups را برای طبقهبندی تیمها، خط مشی انقضا و سیاست نامگذاری پیکربندی کنید
_ | 03_04 یک تیم را بایگانی، بازیابی و حذف کنید
04 پیکربندی و مدیریت دسترسی مهمان
_ | 04_01 کاربران مهمان را برای تیمهای Microsoft تنظیم کنید
_ | 04_02 میهمانها را از یک تیم اضافه یا حذف کنید
_ | 04_03 مدیریت Azure AD بررسی دسترسی برای مهمانان
_ | 04_04 نحوه اضافه کردن تیم از ابتدا
_ | 04_05 پیکربندی و اضافه کردن یک کاربر خارجی در تیمهای Microsoft
05 امنیت و انطباق را مدیریت کنید
_ | 05_01 اختصاص وظایف سرپرست تیمهای مایکروسافت
_ | 05_02 سیاستهای نگهداری و برچسبهای حساسیت ایجاد کنید
_ | 05_03 هشدارهای امنیتی و سازگاری را برای تیمهای Microsoft ایجاد کنید
_ | 05_04 سیاست مانع اطلاعاتی ایجاد کنید
_ | 05_05 تفسیر گزارشهای امنیتی برای تیمهای مایکروسافت
06 نقاط پایانی تیمهای Microsoft را نصب و مدیریت کنید
_ | 06_01 مشتریهای تیم Microsoft را به دستگاههایی مانند Windows و دستگاههای تلفن همراه مستقر کنید
_ | 06_02 مدیریت نمایههای پیکربندی
_ | 06_03 تنظیمات دستگاه و سیستم عامل را مدیریت کنید
_ | 06_04 Microsoft Teams Rooms را پیکربندی کنید
07 نظارت و تجزیه و تحلیل استفاده از خدمات
_ | 07_01 گزارشهای استفاده تیمهای مایکروسافت را تفسیر کنید
_ | 07_02 گزارشهای استفاده مایکروسافت 365 را تفسیر کنید
_ | 07_03 با استفاده از تجزیه و تحلیل تماس، کیفیت تماس را بهینه کنید
_ | 07_04 کیفیت تماس سازمان را با داشبورد کیفیت تماس تحلیل کنید
_ | 07_05 برای شناسایی مشکلات کیفیت تماس، از Power BI استفاده کنید
08 نتیجه گیری
_ | 08_01 منابع پیشنهادی
00 Introduction and Installation
_ 00_01 Plan and configure a Microsoft Teams environment
01 Upgrade from Skype for Business to Microsoft Teams
_ 01_01 Choose an appropriate upgrade path and coexistence mode
_ 01_02 Plan for meeting migration
_ 01_03 Configure Microsoft Teams upgrade notification and meeting app choices
_ 01_04 Configure coexistence mode for the organization and per user
02 Plan and Configure Network Settings for Microsoft Teams
_ 02_01 Plan for successful network deployment by using Network Planner
_ 02_02 Calculate network bandwidth capacity for Teams voice, video, meetings, and live events
_ 02_03 Assess network readiness by using the Network Testing Companion
_ 02_04 Configure network ports and protocols used by the Teams application
_ 02_05 Configure media optimizations by using QoS
_ 02_06 Applying policies to users
03 Implement Governance and Lifecycle Management for Microsoft Teams
_ 03_01 Create team templates
_ 03_02 Set up policies for Office 365 Groups creation
_ 03_03 Configure Office 365 Groups for Teams classifications, expiration policy, and naming policy
_ 03_04 Archive, restore, and delete a team
04 Configure and Manage Guest Access
_ 04_01 Configure guest users for Microsoft Teams
_ 04_02 Add or remove guests from a team
_ 04_03 Manage Azure AD access review for guests
_ 04_04 How to add a team from scratch
_ 04_05 Configure and add an external user in Microsoft Teams
05 Manage Security and Compliance
_ 05_01 Assign Microsoft Teams admin roles
_ 05_02 Create retention policies and sensitivity labels
_ 05_03 Create security and compliance alerts for Microsoft Teams
_ 05_04 Create an information barrier policy
_ 05_05 Interpret security reports for Microsoft Teams
06 Deploy and Manage Microsoft Teams Endpoints
_ 06_01 Deploy Microsoft Teams clients to devices like Windows and mobile devices
_ 06_02 Manage configuration profiles
_ 06_03 Manage device settings and firmware
_ 06_04 Configure Microsoft Teams Rooms
07 Monitor and Analyze Service Usage
_ 07_01 Interpret Microsoft Teams usage reports
_ 07_02 Interpret Microsoft 365 usage reports
_ 07_03 Optimize call quality by using call analytics
_ 07_04 Analyze organization-wide call quality with the Call Quality Dashboard
_ 07_05 Use Power BI to identify call quality issues
08 Conclusion
_ 08_01 Suggested resources
رابرت مک میلن مشاور شبکه با بیش از 35 گواهی مختلف است. او در مواردی برای دولت آمریکا مشاوره می دهد. رابرت میلن رئیس و موسس یک شرکت مشاوره شبکه بهنام All Tech 1، واقع در Portland است. رابرت بیش از 20 سال سابقه در مهندسی شبکه و بیش از 35 گواهی فنی از شرکت هایی نظیر میکروسافت، Novell، IBM و Cisco دارد. برخی از تجارب شغلی مهمتر او شامل بازیابی ایمیل برای دولت به منظور تعقیب قانونی مدیران Enron، آموزش تیم ارزیابی آسیب پذیری شبکه برای ارتش آمریکا، و انجام بازرسی امنیت بی سیم برای ایالت واشنگتن بوده است.