Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
تأثیرگذاری در هر جلسهای که دارید اتفاق میافتد. افراد دیگر بر شما تأثیر میگذارند و شما نیز بر آنها تأثیر میگذارید. این یک مهارت حیاتی است. در این دوره، مدرس Chris Croft ذهن یک مهندس را به موضوع میرساند. او یک فرایند شش مرحلهای ارائه میدهد که میتوانید در هر شرایط تأثیرگذار دنبال کنید، با تکنیکهایی که میتوانید در هر مرحله استفاده کنید، بسته به نوع شخصی که میخواهید تحت تأثیر قرار بگیرید. وی توضیح میدهد که چگونه میتوانید از این فرآیند برای آمادگی در جلسات استفاده کنید و از هر روابطی، چه در محل کار یا در خانه، با مشتریان، رئیسان، تأمین کنندگان، دوستان یا اقوام بهترین نتیجه را بگیرید. او همچنین اخلاق تأثیرپذیری را دنبال میکند. درک روانشناسی تأثیرگذاری به شما کمک میکند روابط بهتری برقرار کرده و نتایج بهتری را با هرکسی که ملاقات میکنید بدست آورید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 آنچه انتظار میرود: روند و افراد
01 تأثیر چیست؟
_ | 01_01 هر تعامل
_ | 01_02 چوب و هویج
_ | 01_03 فشار در مقابل کشیدن
02 یک روند تأثیرگذار
_ | 02_01 بر اساس یک مثال واقعی
_ | 02_02 در مورد اهداف خود تصمیم بگیرید
_ | 02_03 دوست داشته باشید
_ | 02_04 موقعیت آنها را درک کنید
_ | 02_05 مشکل خود را توضیح دهید
_ | 02_06 یک راه حل پیشنهاد دهید
_ | 02_07 رسیدگی به اعتراضات
_ | 02_08 آن را در یک موقعیت واقعی اعمال کنید
03 اما مردم متفاوت هستند
_ | 03_01 سازگاری روند کار با شخصیت
_ | 03_02 مدلی از چهار نوع شخص
04 تکنیک برای افراد تحلیلی
_ | 04_01 دسته اول افراد
_ | 04_02 نحوه تشخیص یک فرد آبی یا تحلیلی
_ | 04_03 تحت تأثیر دانش آنها باشید
_ | 04_04 به سبک آنها صحبت کنید، نه شما
_ | 04_05 حل مشترک مشکلات
_ | 04_06 حقایق را به آنها بدهید
_ | 04_07 از احساسات استفاده کنید!
_ | 04_08 با یک تعهد کوچک شروع کنید
_ | 04_09 نکات افراد آبی را در شش مرحله اعمال کنید
05 تکنیک برای کنترل کننده ها
_ | 05_01 به افراد قرمز خوش آمدید!
_ | 05_02 نحوه تشخیص فرد یا کنترلر قرمز
_ | 05_03 تحت تأثیر دستاوردهای آنها
_ | 05_04 نتایجی که میتوانند بگیرند
_ | 05_05 این کار را برای آنها سریع و آسان کنید
_ | 05_06 سوال برای تضعیف
_ | 05_07 انتخاب A یا B
_ | 05_08 مذاکره کنید
_ | 05_09 حرفهای بد برای گفتن به یک کنترل کننده
_ | 05_10 زمان بندی
_ | 05_11 استفاده از نکات قرمز برای مراحل شش مرحله ای
06 تکنیک برای علاقه مندان
_ | 06_01 موافقان و مخالفان علاقه مندان به زرد بودن
_ | 06_02 چگونه یک علاقه مند زرد را تشخیص دهیم
_ | 06_03 فرایندی که زردها از آن لذت میبرند
_ | 06_04 یک تصویر نقاشی کنید
_ | 06_05 انرژی بالا
_ | 06_06 در مقایسه با چه چیزی؟
_ | 06_07 آنها را با حقایق مقابله کنید
_ | 06_08 س Questionال کردن
_ | 06_09 استفاده از نکات زرد برای مراحل شش مرحله ای
07 تکنیک برای افراد خوش برخورد
_ | 07_01 آیا افراد سبز به راحتی تحت تأثیر قرار میگیرند؟
_ | 07_02 نحوه شناسایی افراد سبز
_ | 07_03 روابط همه چیز است
_ | 07_04 احساسات را نشان دهید
_ | 07_05 وقت خود را صرف کنید
_ | 07_06 اثبات اجتماعی
_ | 07_07 امنیت
_ | 07_08 بده و بگیر
_ | 07_09 با استفاده از حقایق
_ | 07_10 استفاده از نکات سبز برای مراحل شش مرحله ای
08 نتیجه گیری
_ | 08_01 استفاده اخلاقی
_ | 08_02 تبریک و جمع بندی
00 Introduction
_ 00_01 What to expect; Process and people
01 What Is Influencing
_ 01_01 Every interaction
_ 01_02 Stick and carrot
_ 01_03 Push vs. pull
02 An Influencing Process
_ 02_01 Based on a real example
_ 02_02 Decide on your objectives
_ 02_03 Be liked
_ 02_04 Understand their position
_ 02_05 Explain your problem
_ 02_06 Suggest a solution
_ 02_07 Handle objections
_ 02_08 Apply it to a real situation
03 But People Vary
_ 03_01 Adapting the process to personality
_ 03_02 A model of four types of person
04 Techniques for Analytical People
_ 04_01 The first category of person
_ 04_02 How to spot a blue or analytical person
_ 04_03 Be impressed by their knowledge
_ 04_04 Talk in their style, not yours
_ 04_05 Joint problem-solving
_ 04_06 Give them the facts
_ 04_07 Use feelings!
_ 04_08 Start with a small commitment
_ 04_09 Apply the blue people`s tips to the six steps
05 Techniques for Controllers
_ 05_01 Welcome to red people!
_ 05_02 How to spot a red person or controller
_ 05_03 Impressed by their achievements
_ 05_04 The results they can get
_ 05_05 Make it quick and easy for them
_ 05_06 Question to weaken
_ 05_07 Choice of A or B
_ 05_08 Negotiate
_ 05_09 Bad things to say to a controller
_ 05_10 Timing
_ 05_11 Applying the red tips to the six-step process
06 Techniques for Enthusiasts
_ 06_01 Pros and cons of being a yellow enthusiast
_ 06_02 How to spot a yellow enthusiast
_ 06_03 A process that yellows enjoy
_ 06_04 Paint a picture
_ 06_05 High energy
_ 06_06 Compared to what
_ 06_07 Confront them with facts
_ 06_08 Questioning
_ 06_09 Applying the yellow`s tips to the six-step process
07 Techniques for Amiable People
_ 07_01 Are green people easy to influence
_ 07_02 How to identify green people
_ 07_03 Relationships are everything
_ 07_04 Show emotions
_ 07_05 Taking your time
_ 07_06 Social proof
_ 07_07 Security
_ 07_08 Give and take
_ 07_09 Using facts
_ 07_10 Applying the green`s tips to the six-step process
08 Conclusion
_ 08_01 Use ethically
_ 08_02 Congratulations and summing up
کریس کرافت، رهبر فکری، بیش از 80،000 نفر را در مدیریت و رهبری پروژه آموزش داده است. کریس همچنین آموزش های مربوط به مدیریت زمان و مذاکرات را ارائه کرده است و دو میلیون نفر را در Lynda.com و Learning LinkedIn آموزش داده است. او دارای یک سابقه عملیاتی درخشان است، با کسب مدرک مهندسی از کمبریج، واجد شرایط به عنوان یک مهندس ارشد و 10 سال به عنوان مدیر ارشد در تولید کار می کند. او مدرک MBA را به دست آورد و چهار سال قبل از شروع شرکت آموزشی خود در سال 1974 به عنوان مدرس دانشگاه در مدرسه کسب و کار دانشگاه بورنموث مشغول به کار است. از آن زمان، او به عنوان سخنران به طور مداوم سخنرانی کرده است و راهنمایی های ایمیلی رایگان خود را به بیش از 20،000 نفر ارسال کرده است. وب سایت او، www.chriscroft.co.uk، یک ایمیل رایگان آموزشی در ماه، و راهنمایی های فوری رایگان ارائه می دهد. کریس همچنین بسیاری از برنامه های آیفون و اندروید رایگان را ایجاد کرده است، مخصوصا برنامه شغل خود را برای آن و برنامه روزانه Happiness Tips خود. مدیریت BookTime او در آمازون و بیشتر کتابفروشی ها موجود است. او دارای 11 مینی کتاب راهنمای سریع در www.lulu.com و در فروشگاه Kindle Amazon است و اخیرا The Book of Happiness برای Kindle و همچنین Management Vegetables را منتشر کرده است.