Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
آموزش داده، به سرعت به عنوان یک مهارت و عملکرد شغلی مورد نیاز در تیمها و سازمانها در حال تحول است. ایجاد و اشتراک اطلاعات صحیح فایلها میتواند به شما در مدیریت کارآمدتر و مؤثرتر کار تیمها کمک کند و از دادههای آنها برای تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری بهره ببرد. در این دوره، Monika Wahi چگونگی توسعه علائم فایلها را برای مستندسازی اطلاعات در مورد مجموعه دادهها و فرآیندهای تجاری مرتبط نشان میدهد. او نمای کلی از پنج دسته فایلهای تصدی داده را ارائه میدهد: فایلها برای back end curation، فایلهای مختلف برای front end curation، Surition ، فایلهای text-based curation، نمودار جریان و بیش از انواع مختلفی از فایلها را برای هر گروه ارائه میدهد و راهنمایی در مورد چگونگی توسعه آنها با استفاده از Microsoft Word، Excel یا PowerPoint ارائه میدهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 تدریس دادهها در علم داده
___| 00_02 آنچه باید بدانید
___| 00_03 ساختار دوره
01 مقدمه در پردازش داده ها
___| 01_01 تصحیح داده چیست؟
___| 01_02 آموزش به عنوان یک عملکرد مدیریتی
___| 01_03 داده و اندازه گیری
___| 01_04 نمای کلی از درمان back end
___| 01_05 بررسی اجمالی درمان front end
___| 01_06 بررسی اجمالی برای بررسی ها
___| 01_07 بررسی اجمالی نمودار جریان
___| 01_08 سایر فایلهای درمانی مفید
02 درمان برگشتی
___| 02_01 مبانی دادههای فرهنگ لغت
___| 02_02 مطالعه Curating در مقابل دادههای تولید
___| 02_03 ساختار-ویژگی-ارزش (EAV) ساختار
___| 02_04 فهرستها
___| 02_05 نمودارهای مربوط به شخصیت (ERD)
___| 02_06 جداول اصلی در یک فرهنگ لغت داده
___| 02_07 لیستهای انتخابی در یک فرهنگ لغت داده
___| 02_08 لیستهای انتخابی برای استفاده از معابر
___| 02_09 گذرگاههای پیشرفته
03 جلسات جلویی
___| 03_01 اصول اصول درمانی front end
___| 03_02 پایگاه داده curating front end
___| 03_03 ایجاد تغییرات در front end
___| 03_04 مراحل طراحی داشبورد
___| 03_05 مدلسازی داشبورد، قسمت 1
___| 03_06 مدل داشبورد، قسمت 2
04 صلاحیت ویژه برای بررسی ها
___| 04_01 تعیین دامنه
___| 04_02 نقشهها را به صورت آنلاین انجام دهید
___| 04_03 مستندسازی سوالات و پاسخ ها
___| 04_04 نظرسنجی ها
___| 04_05 نقشههای نقشه برداری برای CATI
___| 04_06 بررسیهای کاغذی
___| 04_07 مستندات گذرگاه برای تجزیه و تحلیل داده ها
___| 04_08 ابزار و امتیاز دهی
05 نمودار جریان
___| 05_01 نمودار جریان دادههای انبار
___| 05_02 نمودارهای جریان داده تحلیلی
___| 05_03 نمودار جریان برنامه
___| 05_04 نمودارهای گردش کار
___| 05_05 نمودارهای جریان مطالعه
___| 05_06 نمودارهای کاهش داده
06 فایلهای آموزشی مبتنی بر متن
___| 06_01 کد استاندارد
___| 06_02 گزارش داده ها
___| 06_03 اسناد و مدارک
___| 06_04 توافقات مربوط به پروژه
___| 06_05 دفترچه راهنما
___| 06_06 ورقها و نمودارها را تقلب کنید
07 برنامه در زمینه
___| 07_01 درمان Back end
___| 07_02 درمان front end
___| 07_03 روش بررسی
___| 07_04 نمودارهای جریان
___| 07_05 فایلهای درمانی مبتنی بر متن
08 نتیجه گیری
___| 08_01 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 Data curation in data science
___| 00_02 What you should know
___| 00_03 Structure of the course
01 Introduction to Data Curation
___| 01_01 What is data curation
___| 01_02 Curation as a management function
___| 01_03 Data and measurement
___| 01_04 Overview of back-end curation
___| 01_05 Overview of front-end curation
___| 01_06 Overview of curation for surveys
___| 01_07 Flow diagram overview
___| 01_08 Other helpful curation files
02 Back-End Curation
___| 02_01 Data dictionary basics
___| 02_02 Curating study vs. production data
___| 02_03 Entity-attribute-value (EAV) structure
___| 02_04 Indexes
___| 02_05 Entity-relationship diagrams (ERDs)
___| 02_06 Main tables in a data dictionary
___| 02_07 Picklists in a data dictionary
___| 02_08 Leveraging picklists for crosswalks
___| 02_09 Advanced crosswalks
03 Front-End Curation
___| 03_01 Front-end curation basics
___| 03_02 Curating database front-end
___| 03_03 Front-end mock-ups for changes
___| 03_04 Steps for dashboard design
___| 03_05 Dashboard mock-up, part 1
___| 03_06 Dashboard mock-up, part 2
04 Special Curation for Surveys
___| 04_01 Specifying domains
___| 04_02 Survey mock-ups for online
___| 04_03 Documenting questions and answers
___| 04_04 Annotated surveys
___| 04_05 Survey mock-ups for CATI
___| 04_06 Paper surveys
___| 04_07 Documenting crosswalks for data analysis
___| 04_08 Instruments and scoring
05 Flow Diagrams
___| 05_01 Warehouse data flow diagrams
___| 05_02 Analytic data flow diagrams
___| 05_03 Application flow diagrams
___| 05_04 Workflow diagrams
___| 05_05 Study flow diagrams
___| 05_06 Data reduction diagrams
06 Text-Based Curation Files
___| 06_01 Standardized code
___| 06_02 Data reports
___| 06_03 Founding documents
___| 06_04 Project-related agreements
___| 06_05 Manuals
___| 06_06 Cheat sheets and diagrams
07 Application in the Field
___| 07_01 Back-end curation
___| 07_02 Front-end curation
___| 07_03 Survey curation
___| 07_04 Flow diagrams
___| 07_05 Text-based curation files
08 Conclusion
___| 08_01 Next steps
مونیکا وای یک متخصص علوم داده و متخصص بیوتکنولوژی در زمینه تحقیق و تحلیل در سلامت داده ها است. مونیکا وای، یکی از مؤسسین Vasanta Health Science است که در آن به عنوان مدیر اجرایی و مدیر مالی فعالیت می کند. او متخصص اپیدمیولوژی، انفورماتیک و بیوستاتیک است و در SAS، R، Excel و SQL مهارت دارد. او همچنین به عنوان رئیس خدمات حرفه ای DethWench و به عنوان سخنران، آموزش آمار در کالج Laboury در میلتون، ماساچوست خدمت می کند.