Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
تلگرام یک فناوری نوظهور است که در درجه اول برای پیام رسانی استفاده میشود. این دوره به توسعه دهندگان سازمانی یک نقطه ورود به اهرم رباتهای تلگرام برای ایجاد ابزارهای داخلی یا مشتری رو میدهد. مربی Tom Geller به شما نشان میدهد که چگونه شرایط میزبانی ربات تلگرام را بررسی کنید. او توضیح میدهد تلگرام چیست، چگونه استفاده میشود و جایگاه آن در دنیای پیام رسانهای فوری چیست. او معماری اساسی نحوه کار بات تلگرام و اینکه چگونه میتوانید رباتهایی را که دیگران برای ایده خلق کردهاند مرور کنید. او مراحل اطلاع رسانی به سرورهای Telegram.org را از ربات خود انجام میدهد. وی در مورد نحوه ارسال درخواست و دریافت به روزرسانی بحث میکند. وی نشان میدهد که چگونه ربات خود را برای انجام اقدامات متنوع بیشتر هدایت کنید و نحوه مدیریت محتوای چندرسانهای را به آسانی محتوای مبتنی بر متن انجام دهید. او به چگونگی استفاده از برخی ویژگیهای امنیتی تعبیه شده در پیام رسان تلگرام پلتفرم میپردازد. در خاتمه، او به شما نشان میدهد که چگونه میتوانید از دیگران که رباتهای تلگرام ساختهاند کمک بیشتری کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 استاد پیام رسانی فوری با رباتهای تلگرام
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
_ | 00_03 نیازهای سرور ربات شما
_ | 00_04 پروژه دوره: یک ربات برای تجارت شما
01 رباتهای تلگرام چگونه کار میکنند
_ | 01_01 معرفی تلگرام
_ | 01_02 ربات تلگرام چیست؟
_ | 01_03 چه چیزی در Bot API وجود دارد؟
_ | 01_04 دنیای رباتهای تلگرام را کاوش کنید
_ | 01_05 آنچه رباتها نمیتوانند انجام دهند
_ | 01_06 استفاده از کتابخانههای توسعه ربات
02 با تلگرام ارتباط برقرار کنید
_ | 02_01 ربات خود را با botfather ثبت کنید
_ | 02_02 ارسال درخواست به سرورهای تلگرام
_ | 02_03 ارتباطات همیشه فعال با وب بوک ها
_ | 02_04 ارتباطات مورد نیاز با نظرسنجی طولانی
_ | 02_05 اولین برنامه ربات خود را ایجاد کنید
_ | 02_06 Challenge: ایجاد من کیستم؟ ربات
_ | 02_07 راه حل: ایجاد من کیستم؟ ربات
03 ربات خود را برنامه ریزی کنید
_ | 03_01 انواع دادههای بومی تلگرام را درک کنید
_ | 03_02 ربات خود را با روشهای موجود کنترل کنید
_ | 03_03 دستورات اسلش را تشخیص دهید
_ | 03_04 پاسخ به پیام ها
_ | 03_05 ارسال پیام به کاربر دیگر
_ | 03_06 چالش: پاسخ خودکار به درخواست مشتری
_ | 03_07 راه حل: پاسخ خودکار به درخواست مشتری
04 تعامل کاربر را گسترش دهید
_ | 04_01 صفحه کلیدهای سفارشی را ارائه دهید
_ | 04_02 ارائه صفحه کلیدهای inline صفحه کلید
_ | 04_03 کار با چندرسانه ای
_ | 04_04 کد خود را با استانداردهای تلگرام بهبود ببخشید
_ | 04_05 Challenge: با آرم و متن سبک طراحی شده از کاربران استقبال کنید
_ | 04_06 راه حل: با آرم و متن مدل داده شده از کاربران استقبال میکنید
05 با تلگرام جلوتر بروید
_ | 05_01 امنیت و عملکرد رباتهای تلگرام
_ | 05_02 پیامها، گروهها و کانالهای خصوصی
_ | 05_03 نکات رفع اشکال ربات
_ | 05_04 از انجمن کمک بگیرید
06 نتیجه گیری
_ | 06_01 یادگیری تلگرام خود را گسترش دهید
00 Introduction
_ 00_01 Master instant messaging with Telegram bots
_ 00_02 What you should know
_ 00_03 Your bot server`s requirements
_ 00_04 Course project; A bot for your business
01 How Telegram Bots Work
_ 01_01 Introduction to Telegram
_ 01_02 What is a Telegram bot
_ 01_03 What`s in the Bot API
_ 01_04 Explore the world of Telegram bots
_ 01_05 What bots can`t do
_ 01_06 Using bot development libraries
02 Communicate with Telegram
_ 02_01 Register your bot with botfather
_ 02_02 Send requests to Telegram`s servers
_ 02_03 Always-on connections with webhooks
_ 02_04 As-needed connections with long polling
_ 02_05 Create your first bot program
_ 02_06 Challenge; Create a `Who am I ` bot
_ 02_07 Solution; Create a `Who am I ` bot
03 Program Your Bot
_ 03_01 Understand Telegram native data types
_ 03_02 Control your bot with available methods
_ 03_03 Recognize slash commands
_ 03_04 Reply to messages
_ 03_05 Forward messages to another user
_ 03_06 Challenge; Auto-reply to a customer`s inquiry
_ 03_07 Solution; Auto-reply to a customer`s inquiry
04 Expand User Interaction
_ 04_01 Present custom keyboards
_ 04_02 Present action `inline` keyboards
_ 04_03 Work with multimedia
_ 04_04 Improve your code with Telegram standards
_ 04_05 Challenge; Welcome users with a logo and styled text
_ 04_06 Solution; Welcome users with a logo and styled text
05 Go Further with Telegram
_ 05_01 Security and performance of Telegram bots
_ 05_02 Private messages, groups, and channels
_ 05_03 Bot debugging tips
_ 05_04 Get help from the community
06 Conclusion
_ 06_01 Extend your Telegram learning
تام گلر بیش از 20 سال در ارتباطات کار کرده است، و تمرکز اصلی او بر کسب و کار و تکنولوژی است. تام بیش از 20 سال در زمینه های ارتباطات مشغول به کار بوده است، از جمله به عنوان نویسنده، سردبیر، روزنامه نگار، فیلمبردار، مدرس، مربی، طراح وب، هنرمند طرح و اجرایی روابط عمومی. از سال 2006، او برای نشریات و مشتریان خصوصی از جمله انجمن ماشین حساب (ACM)، موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE)، اپل، Nature.com و سان فرانسیسکو کرونیکل ، کار کرده است. او از محل بومی خود ، ایالات متحده به هلند در 2016 نقل مکان کرد. با او در http://tomgeller.com ارتباط برقرار کنید.