Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
فراگیر بودن داده های بزرگ به این معنی است که اکنون، بیش از هر زمان دیگری، نیاز مبرم به ذخیره سازی، دسترسی و درک سریع و کارآمد محتویات پایگاه های داده عظیم وجود دارد. کسب مهارت در SQL برای آماده شدن برای حال و آینده مبتنی بر داده ضروری است. همچنین برای تقویت مهارت های شما به عنوان یک تحلیلگر داده یا توسعه دهنده برنامه بسیار مهم است. در این دوره آموزشی، والتر شیلدز به شما می آموزد: ساختار اساسی پایگاه های داده – اینکه چه هستند، چگونه کار می کنند، و چگونه با موفقیت در آنها پیمایش کنید. نحوه استفاده از SQL برای بازیابی و درک داده ها بدون توجه به مقیاس یک پایگاه داده. و نحوه تسلط بر مهمترین نحو پرس و جوی SQL، به همراه نحوه و زمان استفاده از آن به بهترین شکل. این دوره شامل چالش های کد است که توسط CoderPad ارائه شده است. چالشهای کد، تمرینهای کدنویسی تعاملی با بازخورد بیدرنگ هستند، بنابراین میتوانید در کنار محتوای دوره تمرین کدنویسی را انجام دهید تا مهارتهای برنامهنویسی خود را ارتقا دهید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 دنیای داده محور
01-02 آنچه باید بدانید
02 مبانی ساختارهای پایگاه داده
02-01 نظریه پایگاه داده رابطه ای
02-02 موتور پایگاه داده SQLite
03 پشته SQL
03-01 WSDA Music (پایگاه داده نمونه)
03-02 نرم افزار مرورگر DB
03-03 نحوه نصب مرورگر DB
03-04 نکات آموزشی
04 محیط پایگاه داده SQLite
04-01 نحوه دسترسی به مرورگر DB برای نرم افزار SQLite
04-02 فایل نمونه پایگاه داده را بارگیری کنید
04-03 آشنایی با پایگاه داده
04-04 منطقه داده های مرور
04-05 منطقه نوشتن پرس و جو
05 نوشتن پرس و جو
05-01 پرس و جو
05-02 نظر دادن
05-03 ترکیب پرس و جو
05-04 بهترین شیوه های ترکیب پرس و جو
05-05 نام های سفارشی ستون
05-06 مرتب سازی نتایج پرس و جو
05-07 محدود کردن نتایج پرس و جو
06 کشف بینش در داده ها
06-01 انواع اپراتورهای SQL
06-02 داده های عددی را فیلتر و تجزیه و تحلیل کنید
06-03 بین اپراتورها و IN
06-04 داده های متنی را فیلتر و تجزیه و تحلیل کنید
06-05 جستجوی سوابق بدون تطابق دقیق
06-06 فیلتر و تجزیه و تحلیل با استفاده از تاریخ
06-07 سوابق را بر اساس بیش از یک شرط فیلتر کنید
06-08 عملگر منطقی OR
06-09 براکت و سفارش
06-10 IF THEN منطق با CASE
07 دسترسی به داده ها از چندین جداول
07-01 پیوست ها توضیح داده شد
07-02 چگونه جداول یک رابطه را به اشتراک می گذارند، قسمت 1
07-03 چگونه جداول یک رابطه را به اشتراک می گذارند، قسمت 2
07-04 ساده کردن JOIN ها
07-05 انواع JOIN
07-06 عضویت داخلی
07-07 چپ بپیوندید
07-08 حق عضویت
07-09 جداول و نمودارهای رابطه موجودیت
07-10 پیوستن به بسیاری از جداول
08 توابع SQL
08-01 محاسبه با توابع
08-02 انواع تابع رشته، تاریخ و انبوه
08-03 اتصال رشته ها
08-04 جدا کردن متن
08-05 توابع رشته UPPER و LOWER
08-06 توابع تاریخ
08-07 توابع جمع
08-08 توابع تودرتو
09 گروه بندی
09-01 گروه بندی نتایج درخواست شما
09-02 فیلتر کردن با شرایط گروهی
09-03 گروه بندی با بند WHERE
09-04 گروه بندی با بند HAVING
09-05 گروه بندی با عبارت WHERE و HAVING
09-06 گروه بندی بر اساس بسیاری از زمینه ها
10 پرس و جوی تودرتو
10-01 سوالات فرعی و توابع جمع
10-02 عبارت SELECT فرعی
10-03 سوالات فرعی جمع آوری شده
10-04 سوالات فرعی غیر جمعی
بند فرعی 10-05 IN
بند 10-06 DISTINCT فرعی
11 پرس و جو ذخیره شده
11-01 مشاهده مقدمه
11-02 ایجاد نما
11-03 ویرایش یک نما
11-04 پیوستن به دیدگاه ها
11-05 حذف نماها
12 افزودن، اصلاح و حذف داده ها
12-01 تجزیه و تحلیل و مدیریت
12-02 درج داده ها
12-03 به روز رسانی داده ها
12-04 حذف داده ها
13 سناریو: مصاحبه ساختگی SQL
13-01 آماده شدن برای یک مصاحبه غیر فنی
13-02 تمرین مصاحبه غیر فنی
14 چالش: آزمون تمرین کد SQL
14-01 تور کودرپد
14-02 راه حل: توصیه لیست پخش
راه حل 14-03: استراتژی های تعامل هوشمند با مشتری
14-04 راه حل: تجزیه و تحلیل حجم کار پشتیبانی مبتنی بر هوش مصنوعی
15 نتیجه گیری
15-01 مراحل و نکات بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 The data-driven world
01-02 What you should know
02 The Basics of Database Structures
02-01 Relational database theory
02-02 The SQLite database engine
03 The SQL Stack
03-01 WSDA Music (sample database)
03-02 The DB Browser software
03-03 How to install DB Browser
03-04 Learning tips
04 The SQLite Database Environment
04-01 How to access the DB Browser for SQLite software
04-02 Load the sample database file
04-03 Getting familiar with a database
04-04 The browse data area
04-05 The query writing area
05 Composing Queries
05-01 Queries
05-02 Query commenting
05-03 Query composition
05-04 Query composition best practices
05-05 Column custom names
05-06 Sorting query results
05-07 Limiting query results
06 Discovering Insights in Data
06-01 Types of SQL operators
06-02 Filter and analyze numeric data
06-03 BETWEEN and IN operators
06-04 Filter and analyze text data
06-05 Search records without an exact match
06-06 Filter and analyze using dates
06-07 Filter records based on more than one condition
06-08 Logical operator OR
06-09 Brackets and order
06-10 IF THEN logic with CASE
07 Accessing Data from Multiple Tables
07-01 Joins explained
07-02 How tables share a relationship, part 1
07-03 How tables share a relationship, part 2
07-04 Simplifying JOINs
07-05 Types of JOINs
07-06 The INNER JOIN
07-07 The LEFT JOIN
07-08 The RIGHT JOIN
07-09 Tables and Entity Relationship diagrams
07-10 Joining many tables
08 SQL Functions
08-01 Calculating with functions
08-02 String, date, and aggregate function types
08-03 Connecting strings
08-04 Separating text
08-05 UPPER and LOWER string functions
08-06 Date functions
08-07 Aggregate functions
08-08 Nesting functions
09 Grouping
09-01 Grouping your query results
09-02 Filtering with a grouped condition
09-03 Grouping with the WHERE clause
09-04 Grouping with the HAVING clause
09-05 Grouping with the WHERE and HAVING clause
09-06 Grouping by many fields
10 Nesting Queries
10-01 Subqueries and aggregate functions
10-02 SELECT clause subquery
10-03 Aggregated subqueries
10-04 Non-aggregate subqueries
10-05 IN clause subquery
10-06 DISTINCT clause subquery
11 Stored Queries
11-01 View introduction
11-02 Creating a view
11-03 Editing a view
11-04 Joining views
11-05 Deleting views
12 Adding, Modifying, and Deleting Data
12-01 Analysis and administration
12-02 Inserting data
12-03 Updating data
12-04 Deleting data
13 Scenario: Mock SQL Interview
13-01 Preparing for a Non-Technical Interview
13-02 Non-Technical Interview Practice
14 Challenge: SQL Practice Code Test
14-01 CoderPad Tour
14-02 Solution: Playlist recommendation
14-03 Solution: Smart Customer Engagement Strategies
14-04 Solution: AI-Powered Support Workload Analysis
15 Conclusion
15-01 Next steps and tips
والتر شیلدز یک مربی فناوری و نویسنده پرفروش SQL QuickStart Guide است.
والتر بیش از 25 سال تجربه حرفهای در مدیریت سیستمهای داده در نقشهای مختلف، برای همه چیز، از استارتآپها گرفته تا شرکتهای فورچون 500 در قانون، مراقبتهای بهداشتی، خردهفروشی و غیره دارد. او که مدافع اشتراک دانش و گنجاندن بیشتر در دادهها است، بنیانگذار آکادمی داده والتر شیلدز است که به مشتریان و سازمانها آموزش میدهد، قدرت میدهد و آموزش میدهد تا استراتژیهایی را براساس بهترین شیوهها در مدیریت پایگاه داده و تجزیه و تحلیل پیادهسازی کنند. والتر در ترینیداد بزرگ شد، جایی که او از صف طولانی معلمان و مربیان جامعه می آید. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در سیستم های اطلاعات مدیریت و خدمات از دانشگاه ایالتی متروپولیتن در سنت پل، مینه سوتا است.