Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
فعالیتهای آنلاین، دستگاههای تلفن همراه و حسگرهای اینترنت اشیا (IOT) حجم عظیمی از دادهها را تولید میکنند. بیشتر این دادهها به قابلیتهای پایگاه داده رابطهای مانند خواندن / نوشتن سازگاری و پردازش معاملات پیچیده نیاز دارند. در این دوره، یک نمای کلی از عناصر اساسی طراحی و پیادهسازی پایگاه دادههای رابطهای بسیار مقیاس پذیر و در دسترس داشته باشید. مربی Dan Sullivan به توسعه دهندگان و مدلسازان داده کمک میکند تا مفاهیم اساسی معماری و الگوهای طراحی را بدست آورند تا اطمینان حاصل شود که پایگاه داده آنها میتواند متناسب با نیازهای کسب و کارشان باشد. او از الزامات کلیدی مربوط به عملکردهای خاص و نیازهای غیر عملکردی مانند در دسترس بودن استفاده میکند. او نشان میدهد که چگونه میتوان از الزامات شما برای ایجاد معماری داده و مدل داده استفاده کرد. بعلاوه، وی مشکلات مصرف دادهها را در مقیاس بررسی میکند، الگوهای طراحی را برای پشتیبانی از انواع الگوهای مصرفی توصیف میکند، در مورد چگونگی طراحی برای پرسشهای مقیاس پذیر و موارد دیگر بحث میکند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 چالشهای مقیاس گذاری پایگاههای داده رابطه ای
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
01 درک نیازهای مقیاس پذیری
_ | 01_01 الزامات تجاری برای مقیاس پذیری پایگاه داده
_ | 01_02 موارد استفاده را برای دادهها شناسایی کنید
_ | 01_03 شرایط امنیتی و انطباق را شناسایی کنید
_ | 01_04 رشد داده را تخمین بزنید
_ | 01_05 چالش: الزامات تجاری را در یک سناریو مشخص کنید
_ | 01_06 راه حل: الزامات تجاری را در یک سناریو مشخص کنید
02 معماری پایگاه داده و پایگاه دادههای رابطه ای
_ | 02_01 یک پایگاه داده انتخاب کنید: SQL، NoSQL یا تحلیلی؟
_ | 02_02 طرحها را شناسایی کنید
_ | 02_03 نهادهای اصلی را شناسایی کنید
_ | 02_04 طراحی فیزیکی سطح بالا
_ | 02_05 چالش: معماری پایگاه داده تجدید نظر شده
_ | 02_06 راه حل: معماری پایگاه داده تجدید نظر شده
03 بلع داده
_ | 03_01 دادههای مقیاس انسانی و مقیاس ماشینی
_ | 03_02 استراتژیهای مختلف مصرف داده
_ | 03_03 طراحی رابطهای کاربر مقیاس پذیر
_ | 03_04 برای بافر کردن دادههای مصرف شده، صفهای پیام را ارسال کنید
_ | 03_05 مدلسازی دادهها برای مقیاس: منبع یابی رویداد
_ | 03_06 توزیع حجم کار: تفکیک پاسخ پرسش فرمان (CQSR)
_ | 03_07 Challenge: خدمات و APIها برای یک رابط کاربری قابل تغییر
_ | 03_08 Solution: خدمات و APIها برای یک رابط کاربری قابل تغییر
04 طراحی برای پرس و جو مقیاس پذیر
_ | 04_01 نمایش داده شد
_ | 04_02 نمایهسازی برای سeriesالات معاملاتی
_ | 04_03 بازدیدهای تحقق یافته برای سeriesالات معاملاتی
_ | 04_04 استفاده از ماکتهای خوانده شده برای بهبود عملکرد پرس و جو
_ | 04_05 درک ورود به سیستم از قبل نوشتن
_ | 04_06 غیر عادیسازی برای سeriesالات تحلیلی
_ | 04_07 تجمیع و نمونه گیری برای سeriesالات تحلیلی
_ | 04_08 Challenge: بهینهسازی مدل داده برای پرس و جوهای تحلیلی
_ | 04_09 راه حل: بهینهسازی مدل داده برای پرس و جوهای تحلیلی
05 DevOps برای پایگاههای ارتباطی مقیاس پذیر
_ | 05_01 نظارت بر پایگاه دادههای رابطه ای
_ | 05_02 کاهش تأخیر با ذخیره سازی
_ | 05_03 پارتیشنبندی برای مقیاس پذیری
_ | 05_04 معماری با قابلیت دسترسی بالا
_ | 05_05 مدیریت چرخه عمر داده ها
_ | 05_06 چالش: درک پایگاه داده DevOps
_ | 05_07 راه حل: درک پایگاه داده DevOps
00 Introduction
_ 00_01 Challenges to scaling relational databases
_ 00_02 What you should know
01 Understanding Scalability Requirements
_ 01_01 Business requirements for database scalability
_ 01_02 Identify use cases for data
_ 01_03 Identify security and compliance requirements
_ 01_04 Estimate data growth
_ 01_05 Challenge; Identify business requirements in a scenario
_ 01_06 Solution; Identify business requirements in a scenario
02 Database Architecture and Relational Databases
_ 02_01 Choose a datastore; SQL, NoSQL, or analytical
_ 02_02 Identify schemas
_ 02_03 Identify key entities
_ 02_04 High-level physical design
_ 02_05 Challenge; Revised database architecture
_ 02_06 Solution; Revised database architecture
03 Data Ingestion
_ 03_01 Human-scale and machine-scale data
_ 03_02 Different data ingestion strategies
_ 03_03 Designing scalable user interfaces
_ 03_04 Message queues to buffer ingested data
_ 03_05 Data modeling for scale; Event sourcing
_ 03_06 Distributing workload; Command Query Response Separation (CQSR)
_ 03_07 Challenge; Services and APIs for a scable user interface
_ 03_08 Solution; Services and APIs for a scable user interface
04 Designing for Scalable Querying
_ 04_01 Transactional vs. analytical queries
_ 04_02 Indexing for transactional queries
_ 04_03 Materialized views for transactional queries
_ 04_04 Using read replicas to improve query performance
_ 04_05 Understanding write-ahead logging
_ 04_06 Denormalizing for analytical queries
_ 04_07 Aggregation and sampling for analytical queries
_ 04_08 Challenge; Optimize a data model for an analytical queries
_ 04_09 Solution; Optimize a data model for an analytical queries
05 DevOps for Scalable Relational Databases
_ 05_01 Monitoring relational databases
_ 05_02 Reducing latency with caching
_ 05_03 Partitioning for scalability
_ 05_04 High-availability architectures
_ 05_05 Data lifecycle management
_ 05_06 Challenge; Understanding database DevOps
_ 05_07 Solution; Understanding database DevOps
دن سالیوان یک متخصص معماری سازمانی در معماری داده، آنالیتیک ها، data mining، آمار، نمونه سازی داده، big data ، و محاسبه cloud است. به علاوه، او در ژنتیک، بیوانفورمتیک، و زیست شناسی محاسبه ای، PhD دارد. دَن به طور مرتب با Spark، Oracle، NoSQL، MongoDB، Redis، R و Python کار می کند. او سابقه نگارش طولانی درباره موضوعاتی نظیر محاسبه cloud، big data، Hadoop و امنیت دارد.