Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
مدیریت پروژه مجموعهای از تکنیکهایی است که هر کسی میتواند برای دستیابی به اهداف و موفقیتآمیزتر کردن پروژهها به کار گیرد. مدیریت پروژه میتواند برای هدایت پروژههای کوچک و ساده و همچنین ابتکارات پیچیده در سطح سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. بانی بیافور همیشه مجذوب نحوه کار و چگونگی بهبود عملکرد امور بوده است. در این دوره، او اصول مدیریت پروژه را از تعیین اهداف و مقاصد پروژه و ایجاد یک طرح پروژه گرفته تا مدیریت منابع و کار، رعایت مهلتها و بستن پروژه توضیح میدهد. در طول مسیر، او نکاتی را برای برقراری ارتباط، برگزاری جلسات، پیگیری پروژه در مسیر درست و جلب رضایت مشتری ارائه میدهد. این دوره همچنین مروری بر تغییرات معرفی شده در راهنمایی برای بدنه دانش مدیریت پروژه ویرایش هفتم موسسه مدیریت پروژه ارائه میدهد. این دوره تمرینهایی را برای اکثر ویدیوها بر اساس یک پروژه مطالعه موردی مراقبتهای بهداشتی/فناوری اطلاعات ارائه میدهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 پروژه های موفق را ارائه دهید
01-02 آنچه باید بدانید
02 با مدیریت پروژه آشنا شوید
02-01 پروژه چیست؟
02-02 مدیریت پروژه چیست؟
02-03 آنچه برای مدیر پروژه لازم است
02-04 چرخه عمر مدیریت پروژه آبشار
02-05 چرخه عمر مدیریت پروژه چابک
02-06 چگونه ساختار سازمانی بر پروژه ها تأثیر می گذارد
02-07 چگونه فرهنگ سازمانی بر پروژه ها تأثیر می گذارد
02-08 گزینه های نرم افزار مدیریت پروژه
02-09 چالش: سازمان
03 اولین چیزها اول
03-01 یک پروژه را شروع کنید
03-02 ذینفعان پروژه را شناسایی کنید
03-03 ذینفعان پروژه را تجزیه و تحلیل کنید
03-04 هدف پروژه را شناسایی کنید
03-05 اهداف پروژه را تعریف کنید
03-06 الزامات را جمع کنید
03-07 مشخصات تحویل پروژه و معیارهای موفقیت را شناسایی کنید
03-08 فرضیات و خطرات پروژه را شناسایی کنید
03-09 بیانیه دامنه پروژه را تهیه کنید
03-10 ایجاد منشور پروژه
03-11 چالش: منشور پروژه
04 یک برنامه پروژه تهیه کنید
04-01 نمای کلی برنامه ریزی پروژه
04-02 ساختار تجزیه کار چیست؟
04-03 ساختار تجزیه کار را بسازید
04-04 نحوه ایجاد بسته های کاری
04-05 زمان و هزینه تخمین
04-06 نحوه انتخاب بهترین تخمین
04-07 یک برنامه مدیریت منابع ایجاد کنید
04-08 یک برنامه پروژه بسازید
04-09 بودجه پروژه را تهیه کنید
04-10 خطرات را شناسایی کنید
04-11 یک برنامه مدیریت ریسک ایجاد کنید
04-12 یک برنامه ارتباطی تنظیم کنید
04-13 یک برنامه کیفیت تهیه کنید
04-14 نحوه تنظیم یک برنامه مدیریت تغییر
04-15 نحوه برنامه ریزی تهیه
04-16 نحوه به دست آوردن تأیید برای ادامه
04-17 چالش: تغییر
05 ساخت یک برنامه پروژه
05-01 وظایف را به صورت توالی قرار می دهد
05-02 نحوه اختصاص منابع به کارها
05-03 یاد بگیرید که از نقاط عطف استفاده کنید
05-04 یک برنامه واقع بینانه تهیه کنید
05-05 مسیر بحرانی را درک کنید
05-06 نحوه کوتاه کردن یک برنامه
05-07 پایه را مستند کنید
05-08 چالش: نمودار شبکه
06 نمای کلی از مدیریت پروژه چابک
06-01 مدیریت پروژه چابک چیست؟
06-02 چرخه عمر مدیریت پروژه چابک
06-03 یک تکرار برنامه ریزی کنید
06-04 مرحله اکتشاف را مدیریت کنید
06-05 مراحل سازگاری و نزدیک را کنترل کنید
06-06 چالش: چابک
07 در حالی که پروژه را اجرا می کنید
07-01 شروع کار و مدیریت کار پروژه
تکنیک های 07-02 برای برقراری ارتباط موثر
07-03 جلسات مؤثر اجرا کنید
08 کار با تیم ها
08-01 منابع تیم را مدیریت کنید
08-02 پویایی تیم را درک کنید
08-03 نحوه مدیریت تیم های مجازی
08-04 چالش: تیم
09 نظارت و کنترل فرایندها و عملکرد
09-01 نحوه جمع آوری داده ها
09-02 نحوه مدیریت تغییر پروژه
09-03 بیاموزید که چگونه دامنه پروژه را مدیریت کنید
09-04 خطرات مانیتور و کنترل
09-05 چگونه و چه موقع از تجزیه و تحلیل ارزش کسب شده استفاده می شود
09-06 پیشرفت را ارزیابی کنید
09-07 نحوه بازگشت یک پروژه در مسیر
09-08 چالش: درخواست تغییر
10 پروژه را ببندید
10-01 یک پروژه را ببندید
10-02 نحوه به دست آوردن پذیرش مشتری
10-03 درس اسناد آموخته شده
10-04 نحوه تهیه گزارش نزدیک
10-05 یاد بگیرید که چگونه پروژه ها را ببندید و انتقال دهید
10-06 چالش: پذیرش
11 تغییر در راهنمای PMBOK® - نسخه هفتم
11-01 ارزش سازمانی را از طریق یک سیستم تحویل ارزش ایجاد کنید
11-02 مدیریت پروژه مبتنی بر اصل
11-03 تمرکز بر نتایج پروژه از طریق حوزه های عملکرد
11-04 رویکرد خود را برای تأمین نیازهای پروژه و سازمانی متناسب کنید
11-05 مدل ها ، روش ها و مصنوعات
12 نتیجه گیری
12-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Deliver successful projects
01-02 What you should know
02 Get to Know Project Management
02-01 What is a project?
02-02 What is project management?
02-03 What it takes to be a project manager
02-04 The waterfall project management lifecycle
02-05 The agile project management lifecycle
02-06 How organizational structure affects projects
02-07 How organizational culture affects projects
02-08 Project management software options
02-09 Challenge: Organization
03 First Things First
03-01 Initiate a project
03-02 Identify project stakeholders
03-03 Analyze project stakeholders
03-04 Identify the project goal
03-05 Define project objectives
03-06 Gather requirements
03-07 Identify project deliverables and success criteria
03-08 Identify project assumptions and risks
03-09 Prepare a project scope statement
03-10 Create a project charter
03-11 Challenge: Project charter
04 Develop a Project Plan
04-01 Project planning overview
04-02 What is a work breakdown structure?
04-03 Build a work breakdown structure
04-04 How to create work packages
04-05 Estimate time and cost
04-06 How to choose the best estimate
04-07 Create a resource management plan
04-08 Build a project schedule
04-09 Develop a project budget
04-10 Identify risks
04-11 Create a risk management plan
04-12 Set up a communication plan
04-13 Develop a quality plan
04-14 How to set up a change management plan
04-15 How to plan procurement
04-16 How to obtain approval to proceed
04-17 Challenge: Change
05 Build a Project Schedule
05-01 Put tasks in sequence
05-02 How to assign resources to tasks
05-03 Learn to use milestones
05-04 Make a realistic schedule
05-05 Understand the critical path
05-06 How to shorten a schedule
05-07 Document the baseline
05-08 Challenge: Network diagram
06 An Overview of Agile Project Management
06-01 What is agile project management?
06-02 The agile project management lifecycle
06-03 Plan an iteration
06-04 Manage the explore stage
06-05 Handle the adapt and close stages
06-06 Challenge: Agile
07 While You Run the Project
07-01 Kicking off and managing project work
07-02 Techniques for communicating effectively
07-03 Run effective meetings
08 Work with Teams
08-01 Manage team resources
08-02 Understand team dynamics
08-03 How to manage virtual teams
08-04 Challenge: Team
09 Monitoring and Controlling Processes and Performance
09-01 How to gather data
09-02 How to manage project change
09-03 Learn how to manage project scope
09-04 Monitor and control risks
09-05 How and when to use earned value analysis
09-06 Evaluate progress
09-07 How to get a project back on track
09-08 Challenge: Change request
10 Close the Project
10-01 Close a project
10-02 How to obtain customer acceptance
10-03 Document lessons learned
10-04 How to prepare a close-out report
10-05 Learn how to close and transition projects
10-06 Challenge: Acceptance
11 Changes to PMBOK® Guide – Seventh Edition
11-01 Create organizational value through a value delivery system
11-02 Principle-based project management
11-03 Focus on project outcomes through performance domains
11-04 Tailor your approach to meet project and organizational needs
11-05 Models, methods, and artifacts
12 Conclusion
12-01 Next steps
PMP/ مهندس/ نویسنده پرفروش ترین کتابها "بانی بیافور" بیش از 25 سال سابقه ساخت و توسعه نرم افزار و مدیریت پروژه دارد. "بانی بیافور" یک حرفه ای در مدیریت پروژه (به اختصار PMP) و مهندسی است با بیش از 25 سال سابقه مدیریت ساخت و توسعه و اجرای پروژه هایی درحوزه های مخابرات، صنایع همگانی و صنایع IT. وی همچنین بیش از 25 کتاب برنده جایزه نوشته است، از جمله میکروسافت پروژه 2013: راهنمای گمشده، مدیریت موفق پروژه ( برنده جایزه سال 2012 در رقابت بین المللی STC 2012)، کتاب های جیبی 2015: راهنمای گمشده 2015 (راهنمای رسمی تعلیم برای Quickbookها)، و کتاب مربی مدیریت پروژه شما. رمان او، به نام Fresh Squeezed هم اکنون در آمازون و سایر مراکز تجاری در دسترس است. او همچنین وقتی پشت کامپیوترش نباشد ، خدمات مدیریت پروژه و مستند سازی فنی ارائه می کند، وی با دو سگ کوهی اش در کوه پیاده روی می کند، کلاس های رقص هوایی می رود، و غذاهای ماهرانه ای می پزد. می توانید او را در LinkedIn به آدرس https://www.linkedin.com/in/bonniebiafore پیدا کنید.