Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
فراگیری اینکه چگونه از فتوشاپ به طور موثر و کارآمدی بهره ببرید، بهترین سرمایه گذاری برای استفاده حداکثر از pixelها می باشد.در آموزش جامع مفاهیم اولیه در فتوشاپ cc ، پارازیت و پیچیدگی را به نحوی فیلتر می کند که شما متوجه خصوصیات و مفاهیم اصلی که برای استفاده کارآمد از فتوشاپ نیاز دارید، خواهید شد. چه عکاس باشید چه طراح.
مدرس "جولین کاست"، مفاهیم اولیه تصویرسازی دیجیتال، از پیکسل تا سایز عکس را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می دهد و طرز استفاده از ابزارهای مختلف فتوشاپ برای crop و روتوش عکس را نشان می دهد، در عین حال بهترین کیفیت خروجی را حفظ می کند. این آموزش کارآمد ترین روش انجام کارهای طراحی متدوال، از کار با لایه ها، انتخاب کردن، و masking را نشان می دهد. در طول کورس، به رازهای تدوین غیر مخرب با استفاده از smart objectها پی خواهید برد و در خصوصیاتی از قبیل تنظیم لایه ها، فیلترها، حالت های blend کردن، و خیلی موارد دیگر مهارت خواهید یافت که بهره وری شما را طی هر گام در مسیر آموزش ، افزایش می دهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
00-01 خوش آمد
00-02 آنچه باید بدانید
00-03 استفاده از فایل های تمرین
01 بازکردن فایل ها
01-01 باز کردن داکیومنت ها در فتوشاپ
01-02 بازکردن فایل ها در فتوشاپ از Bridge
01-03 بازکردن فایل ها از lightroom
01-04 شروع کردن با Adobe Camera Raw
02 Documentها و Navigation
02-01 بازدیدی از واسط فتوشاپ
02-02 کار کردن با چندین داکیومنت
02-03 حرکت دادن و بزرگ نمایی داکیومنت ها
02-04 دیدن با حالت های متفاوت screen
03 سفارشی کردن واسط کاربری فتوشاپ
03-01 چیدمان پنل هایی که اغلب استفاده می کنید
03-02 تغییر و ذخیره فضاهای کار
03-03 سفارشی کردن toolbar
03-04 اصلاح شورت کات های صفحه کلید برای سرعت بیشتر
04 مفاهیم اساسی تصویر دیجیتال
04-01 شناخت فرمت های فایل
04-02 انتخاب حالت های رنگ و بیت های هر پیکسل
04-03 شناخت فضای رنگ
04-04 شناخت اینکه به چه سایز داکیومنتی نیاز دارید
04-05 تغییر سایز داکیومنت
04-06 چندین undo و history panel
04-07 ذخیره داکیومنت ها
05 Cropping, صاف کردن و تنظیم سایز Canvas
05-01 استفاده از ابزار crop
05-02 صاف کردن عکس کج شده
05-03 کراپ کردن به سایز ایده آل
05-04 افزایش سایز canvas
05-05 پرکردن خودکار با Content-Aware Crop
06 لایه ها
06-01 بررسی لایه های اصلی
06-02 بارگزاری (loading)، انتخاب کردن، تغییر شکل دادن و هم تراز کردن (aligning)
06-03 کار کردن با layer groups
06-04 ادغام کردن و مسطح کردن لایه ها
07 اساس براش و رنگ
07-01 اساس رنگ
07-02 گزینه های براش
08 کارکردن با layer masks
08-01 اساس layer masks
08-02 استفاده از gardientها برای آمیختن تصاویر
09 انتخاب کردن
09-01 استفاده کردن از ابزارهای Marquee و Lasso
09-02 ترکیب انتخاب ها
09-03 انتخاب فوری و اصلاح layer mask
09-04 انتخاب obejctهای لبه-نرم با استفاده از select و mask
09-05 استفاده از select و mask برای اصلاح انتخاب های لبه-سخت
09-06 انتخاب کردن براساس رنگ و focus
10 تدوین و روتوش کردن پیکسل موضعی
10-01 حذف عوامل انحرافی با استفاده از Healing brush و ابزار patch
10-02 جادوی Content-Aware Fill،Move و Scale
10-03 استفاده از ابزار clone stamp
10-04 حذف عناصر بزرگ تر از یک عکس
11 ترکیب اساس های حالت
11-01 آشنایی با حالت های ترکیب
12 اساس های smart obejects
12-01 پایه های smart obejects
12-02 بازکردن عکس های خام به عنوان smart objects
13 تغییرات اساسی
13-01 مقیاس گذاری، تحریف کردن، و چرخاندن لایه ها با Free Transform
13-02 تصحیح کردن پرسپکتیو
14 اساس تنظیم لایه
14-01 معرفی لایه های تنظیم
14-02 شناختن Histogram
14-03 اصلاح محدوده پویا با استفاده از Level
14-04 تنظیم رنگ موضعی و تضاد رنگ با curves
14-05 تغییر vibrance، hue، و saturation
14-06 تبدیل های سفارشی سیاه و سفید
14-07 محدود کردن تنظیم با ماسک های برش
15 فیلترهای ضروری
15-01 نگاهی اجمالی به فیلترها
15-02 اعمال فیلترها به صورت غیر مخرب با Smart Filters
15-03 شارپ کردن تصاویر
15-04 اعمال Camera Raw به عنوان یک فیلتر
15-05 اعمال فیلترها به چندین لایه
16 نتیجه
16-01 گام های بعدی
جولین کاست که در شرکت Fast یکی از "100 انسان خلاق در بیزنس" لقب گرفت، یک مبلغ اصولی در سیستم Adobe و مسئول پرورش روابط فتوشاپ با مشتریان از طریق معنی دار و الهام بخش و مسئول آموزش Lightroom است. او به عنوان سخنگوی پرطرفدار ، برای صنعت تصویربرداری دیجیتال ، جلسه های تربیتی و انگیزشی آموزش را برنامه ریزی و ارائه می دهد. از این طریق tutorialها و تکنیک های اصیل را به صورت جهانی از طریق رویدادهای زنده، در Adobe.com، وب سایت خودش و blog.adobe.com/jkost به اشتراک می گذارد. او همچنین نویسنده "window seat- the art of digital and creative thinking" و یک عکاس موفق و هنرمند هنرهای زیبا، سازنده و مجری محبوب آموزش اصول photoshop cc و کورس های هنر ترکیب فتوشاپ برای lynda.com است. جولین به خاطر رویکرد منحصر به فردش به آموزش و ترکیب راه کارهای عملی و شگرد با همان میزان شوخ طبعی و خلاقیت که مخاطب را سرگرم و مجذوب نگه می دارد؛ معروف است. او اغلب به عنوان استاد مهمان در مدارس برجسته عکاسی و موسسات آموزشی پیشرو در سرتاسر دنیا کار می کند. او بیش ازهزار ویدئو آموزشی برای Adobephotoshop و Lightroom ساخته و منتشر کرده است. او به خاطر خدمات و کمک های فوق العاده اش به صنعت عکاسی، جایزه Photographers of America را از عکاسان حرفه ایی آمریکا دریافت کرد و لقب افتخاری شریک آموزشی از جانب جامعه عکاسان آمریکا به او اعطاء شد. کاست در عکاسی و هنرهای زیبا مدرک کاردانی و لیسانس روانشناسی دارد.