Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Adobe Photoshop استاندارد صنعتی برای ویرایش و دستکاری تصاویر است و توسط طیف کاملی از متخصصان طراحی استفاده میشود. این دوره به طور خاص برای کمک به طراحان در تسلط بر ابزارها و تکنیکهای متداول با هدف از بین بردن موانع فنی ایجاد شده است تا در اسرع وقت شروع به ایجاد کنند. فتوشاپ 2020 از ابزارهای بیشتری برخوردار است، و پیشرفتهایی در زمینه انتخاب و ماسک تصاویر، از بین بردن عناصر منحرف کننده و warping تصاویر - همه در عین حفظ بالاترین کیفیت خروجی. در این دوره، Julieanne Kost نحوه کار با ایستگاههای از پیش تنظیم شده، Smart Objects و فیلترها را نشان میدهد. distort و warp لایه. ایجاد متن، شکل و مسیرهای برداری. ساخت انیمیشن؛ اعمال جلوههای نقاشی؛ ذخیره و به اشتراک گذاری کتابخانه ها، میپردازد و با تابلوهای هنری کار کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 به سری آموزشهای ضروری Photoshop خوش آمدید
01 طراحی با اشیاء هوشمند
___| 01_01 جایگزین کردن محتوای یک Object Smart
___| 01_02 کپی کردن اشیاء هوشمند
___| 01_03 در مقابل هوشمند هوشمند جاسازی شده
02 تحولات خلاق برای طراحان
___| 02_01 با استفاده از Vanishing Point برای چسباندن چشم انداز
___| 02_02 عروسک پیچ و تاب
___| 02_03 چشم انداز تار
___| 02_04 با استفاده از Liquify برای تغییر شکل یک تصویر
اسرار لایه 03 شکل
___| 03_01 به سرعت با استفاده از صفات به اشکال مختلف
___| 03_02 با استفاده از جلوههای لایه و لایهها را با اشکال پر کنید
___| 03_03 ترکیب اشکال زنده و اشیاء هوشمند
___| 03_04 اضافه کردن بافت به یک شکل
04 ابزار قلم
___| 04_01 ابزار قلم Curvature
___| 04_02 مبانی ابزار قلم
___| 04_03 رسم مسیرهای منحنی
___| 04_04 ترسیم مسیرهای پیچیده
___| 04_05 مهارتهای قلم در عمل
05 اثرات اساسی و سبکهای آن
___| 05_01 ایجاد، ذخیره و استفاده از سبکهای لایه
___| 05_02 اضافه کردن سبکهای لایه به گروه ها
___| 05_03 استفاده از comps لایه با سبک ها
___| 05_04 جلوههای پوسته پوسته شدن
___| 05_05 سایه افکنده روی زمین
06 حالت ترکیبی
___| 06_01 با استفاده از حالتهای ترکیبی برای متحد کردن تصاویر
___| 06_02 استفاده از حالتهای ترکیبی برای کنترل تنظیمات رنگ و تنال
___| 06_03 اعمال حالتهای ترکیبی در لایهها و گروه ها
07 نوع ضروری
___| 07_01 کار با نوع بند (منطقه)
___| 07_02 افزودن فونتهای Adobe
___| 07_03 انتخاب کاراکترهای جایگزین با استفاده از پنل Glyph
___| 07_04 تطبیق فونت ها
___| 07_05 افزودن نوع در طول مسیر
___| 07_06 تبدیل متن به شکل لایه ها
___| 07_07 فونتهای مفهومی متغیر و SVG
08 فیلتر ضروری برای طراحان
___| 08_01 اثرات Tilt Shift، Iris و Field Blur
___| 08_02 اضافه کردن جلوههای حرکتی به چرخش اشیاء
___| 08_03 ایجاد جلوههای نقاشی با استفاده از گالری فیلتر
___| 08_04 اضافه کردن شعلههای آتش به یک عکس
___| 08_05 ایجاد درختان سفارشی
___| 08_06 تکنیکهای قدرتمند ارسال
09 ملزومات نقاشی
___| 09_01 ایجاد یک برس پراکنده سفارشی
___| 09_02 ایجاد قلم مو متقارن strokes
___| 09_03 برس میکسر
___| 09_04 ذخیره و سازماندهی برس
___| 09_05 نقاشی در طول مسیر
10 کار با سفر جادهای با کتابخانه ها
___| 10_01 ملزومات پانل کتابخانه
___| 10_02 ایجاد کتابخانه از یک سند
___| 10_03 کتابخانههای CC اشیاء هوشمند را پیوند دادند
___| 10_04 اشتراک کتابخانه ها
___| 10_05 همکاری با Adobe Stock
11 مادربرد
___| 11_01 ایجاد تابلوهای هنری
___| 11_02 افزودن محتوا به مقوا
___| 11_03 نکات و کلیدهای میانبر برای مقوا
___| 11_04 صرفه جویی و صادرات تابلوهای هنری
12 تصویر متحرک
___| 12_01 ایجاد پروندههای GIF متحرک
___| 12_02 ایجاد سینما
13 به اشتراک گذاری تصاویر
___| 13_01 ذخیره چندین عکس در یک زمان با استفاده از پردازنده تصویر
___| 13_02 اشتراک سریع در سرویس ها
___| 13_03 ایجاد ارائه اولیه PDF در فتوشاپ
14 نتیجه گیری
___| 14_01 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 Welcome to the Photoshop Essentials Training series
01 Designing with Smart Objects
___| 01_01 Replacing the contents of a Smart Object
___| 01_02 Duplicating Smart Objects
___| 01_03 Linked vs. embedded Smart Object
02 Creative Transformations for Designers
___| 02_01 Using Vanishing Point to paste in perspective
___| 02_02 Puppet Warp
___| 02_03 Perspective Warp
___| 02_04 Using Liquify to reshape an image
03 Shape Layer Secrets
___| 03_01 Quickly applying attributes to multiple shapes
___| 03_02 Using layer effects and fill layers with shapes
___| 03_03 Combining Live Shapes and Smart Objects
___| 03_04 Adding texture to a shape
04 The Pen Tools
___| 04_01 The Curvature Pen tool
___| 04_02 Pen tool basics
___| 04_03 Drawing curved paths
___| 04_04 Drawing complex paths
___| 04_05 Pen skills in practice
05 Essential Layer Effects and Styles
___| 05_01 Creating, saving, and applying layer styles
___| 05_02 Adding layer styles to groups
___| 05_03 Using layer comps with styles
___| 05_04 Scaling layer effects
___| 05_05 Casting a shadow on the ground
06 Blend Modes
___| 06_01 Using blend modes to unify images
___| 06_02 Using blend modes to control color and tonal adjustments
___| 06_03 Applying blend modes to layers and groups
07 Type Essentials
___| 07_01 Working with paragraph (area) type
___| 07_02 Adding Adobe Fonts
___| 07_03 Selecting alternate characters using the Glyph panel
___| 07_04 Matching fonts
___| 07_05 Adding type along a path
___| 07_06 Converting text to shape layers
___| 07_07 Variable concept and SVG fonts
08 Essential Filters for Designers
___| 08_01 Tilt Shift, Iris, and Field Blur effects
___| 08_02 Adding motion effects to spinning objects
___| 08_03 Creating painterly effects using Filter Gallery
___| 08_04 Adding flames to a photograph
___| 08_05 Creating custom trees
___| 08_06 Powerful posterization techniques
09 Painting Essentials
___| 09_01 Creating a custom scatter brush
___| 09_02 Creating symmetrical brush strokes
___| 09_03 The Mixer Brush
___| 09_04 Saving and organizing brushes
___| 09_05 Painting along a path
10 Working with Libraries Road Trip
___| 10_01 Library panel essentials
___| 10_02 Creating a library from a document
___| 10_03 CC Libraries Linked Smart Objects
___| 10_04 Sharing libraries
___| 10_05 Working with Adobe Stock
11 Artboards
___| 11_01 Creating artboards
___| 11_02 Adding content to artboards
___| 11_03 Tips and shortcuts for artboards
___| 11_04 Saving and exporting artboards
12 Animating Images
___| 12_01 Creating animated GIF files
___| 12_02 Creating cinegraphs
13 Sharing Images
___| 13_01 Saving multiple photos at one time using Image Processor
___| 13_02 Quick share to services
___| 13_03 Creating basic PDF presentations in Photoshop
14 Conclusion
___| 14_01 Next steps
جولین کاست که در شرکت Fast یکی از "100 انسان خلاق در بیزنس" لقب گرفت، یک مبلغ اصولی در سیستم Adobe و مسئول پرورش روابط فتوشاپ با مشتریان از طریق معنی دار و الهام بخش و مسئول آموزش Lightroom است. او به عنوان سخنگوی پرطرفدار ، برای صنعت تصویربرداری دیجیتال ، جلسه های تربیتی و انگیزشی آموزش را برنامه ریزی و ارائه می دهد. از این طریق tutorialها و تکنیک های اصیل را به صورت جهانی از طریق رویدادهای زنده، در Adobe.com، وب سایت خودش و blog.adobe.com/jkost به اشتراک می گذارد. او همچنین نویسنده "window seat- the art of digital and creative thinking" و یک عکاس موفق و هنرمند هنرهای زیبا، سازنده و مجری محبوب آموزش اصول photoshop cc و کورس های هنر ترکیب فتوشاپ برای lynda.com است. جولین به خاطر رویکرد منحصر به فردش به آموزش و ترکیب راه کارهای عملی و شگرد با همان میزان شوخ طبعی و خلاقیت که مخاطب را سرگرم و مجذوب نگه می دارد؛ معروف است. او اغلب به عنوان استاد مهمان در مدارس برجسته عکاسی و موسسات آموزشی پیشرو در سرتاسر دنیا کار می کند. او بیش ازهزار ویدئو آموزشی برای Adobephotoshop و Lightroom ساخته و منتشر کرده است. او به خاطر خدمات و کمک های فوق العاده اش به صنعت عکاسی، جایزه Photographers of America را از عکاسان حرفه ایی آمریکا دریافت کرد و لقب افتخاری شریک آموزشی از جانب جامعه عکاسان آمریکا به او اعطاء شد. کاست در عکاسی و هنرهای زیبا مدرک کاردانی و لیسانس روانشناسی دارد.