Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
یک هنرمند بزرگ بیشتر از جعبهابزار خود استفاده میکند. این دوره طراحی شده است تا افراد جدید در Photoshop از ابزار طراحی و نقاشی دیجیتالی خود نهایت استفاده را ببرند. Daniel Lieske تصویرگر کتاب های طنز (کمیک) و بازیهای ویدیویی، ترفندهای تجارت را که مخصوصاً برای هنرمندانی که میخواهند مهارتهای خود را به یک بوم دیجیتال منتقل کنند، اختصاص داده است. شامل سه مثال و نکات کامل از یک حرفهای خلاق در حال کار، این دوره به شما کمک میکند تا گردش کار خود را سادهتر کنید، تصاویر خود را سازماندهی کنید و با استفاده از برسهای فتوشاپ، انتخابها، ماسکها، جمع کننده رنگها و ابزار بافت، هنر را ساده کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 خوش آمدید
01 تنظیم بوم دیجیتال
_ | 01_01 اصول فایلهای گرافیکی
_ | 01_02 اندازه سانتی متر یا اینچ
_ | 01_03 اندازه در پیکسل
_ | 01_04 تنظیمات بیشتر
02 کنترل صفحه نمایش دیجیتال
_ | 02_01 ابزارهای زوم و دستی
_ | 02_02 ابزار چرخش نمایش
_ | 02_03 نمای دوم
_ | 02_04 بزرگنمایی و کشویی مایعات را تنظیم کنید
_ | 02_05 خلاصه
03 ابزار انتخاب رنگ
_ | 03_01 انتخاب رنگ
_ | 03_02 میانبر صفحه کلید جمع کننده رنگ
_ | 03_03 پالت رنگ
_ | 03_04 پالت Swatches
04 ابزار برای استفاده از رنگ
_ | 04_01 تنظیمات اصلی ابزار Brush
_ | 04_02 شکل نکته براش
_ | 04_03 شکل پویا
_ | 04_04 پراکندگی
_ | 04_05 بافت
_ | 04_06 برس دوتایی
_ | 04_07 Dynamics Color
_ | 04_08 انتقال
_ | قرص گرافیکی و فشار قلم
_ | 04_10 محو شد
_ | 04_11 نکات برس سفارشی
_ | 04_12 سطل رنگ
_ | 04_13 شیب
_ | 04_14 حالتهای ترکیبی
05 ابزار پشتیبانی
_ | 05_01 ابزار Eyedropper
_ | 05_02 ابزار مارکی
_ | 05_03 ابزار لاسو
_ | 05_04 حالت سریع ماسک
_ | 05_05 خط راست با کلید Shift
_ | 05_06 افزودن stroke به مسیرها
_ | 05_07 پر کردن یک مسیر
06 دستکاری رنگ
_ | 06_01 ابزارهای Smudge، Blur و Sharpen
_ | 06_02 ابزارهای Dodge، Burn و Sponge
_ | 06_03 رنگ / اشباع
_ | 06_04 منحنی
_ | 06_05 تراز رنگ
07 سازماندهی بوم دیجیتال
_ | 07_01 نقاشی روی لایههای جداگانه
_ | 07_02 لایههای متحرک و تبدیل کننده
_ | 07_03 قفل پیکسلهای شفاف
_ | 07_04 لایههای گروه
_ | 07_05 ابزار پاک کن
_ | 07_06 ماسک لایه ای
_ | 07_07 حالت opacity و ترکیب لایه
_ | 07_08 لایهها را کپی و ادغام کنید
08 طراحی دیجیتال
_ | 08_01 تنظیم یک فایل جدید و برس جدید
_ | شبکه چشم انداز 08_02
_ | 08_03 طرح خشن
_ | 08_04 طراحی نهایی: قسمت 1
_ | 08_05 طراحی نهایی: قسمت 2
_ | 08_06 طراحی نهایی: قسمت 3
09 رنگی، طراحی دیجیتال
_ | 09_01 تنظیم یک فایل جدید و طراحی ایده
_ | 09_02 طرح خشن
_ | 09_03 طراحی نهایی: قسمت 1
_ | 09_04 طراحی نهایی: قسمت 2
_ | 09_05 تنظیم یک برس و لایههای رنگ آمیزی
_ | 09_06 سایه در مقیاسهای خاکستری
_ | 09_07 با استفاده از لایههای رنگ آمیزی
_ | 09_08 لمس پایان
10 نقاشی دیجیتال
_ | 10_01 تنظیم فایل جدید و ایجاد مطالعه رنگ
_ | 10_02 رنگ 0c0o0m0p0o0s0i0t0i0o0n0
_ | 10_03 طرح خشن
_ | 10_04 سازماندهی تصویر بر روی لایههای جداگانه
_ | 10_05 نقاشی پیش زمینه: قسمت 1
_ | 10_06 نقاشی پیش زمینه: قسمت 2
_ | 10_07 نقاشی وسط وسط
_ | 10_08 نقاشی کاخ
_ | 10_09 نقاشی پیش زمینه
_ | 10_10 ترفندهای کنتراست و لایههای شیب
_ | 10_11 لمس پایان و جلوه جلوه
11 نتیجه گیری
_ | 11_01 مراحل بعدی و وداع
00 Introduction
_| 00_01 Welcome
01 Setting the Digital Canvas
_| 01_01 Fundamentals of graphics files
_| 01_02 Size in centimeter or inches
_| 01_03 Size in pixels
_| 01_04 More settings
02 Control of the Digital Screen
_| 02_01 Zoom and Hand tools
_| 02_02 Rotate View tool
_| 02_03 A second view
_| 02_04 Set Liquid zooming and sliding
_| 02_05 Summary
03 Tools for Choosing Color
_| 03_01 Color picker
_| 03_02 Color picker keyboard shortcut
_| 03_03 Color palette
_| 03_04 Swatches palette
04 Tools for the Application of Color
_| 04_01 Basic settings of the Brush tool
_| 04_02 Brush Tip Shape
_| 04_03 Shape Dynamics
_| 04_04 Scattering
_| 04_05 Texture
_| 04_06 Dual Brush
_| 04_07 Color Dynamics
_| 04_08 Transfer
_| 04_09 Graphic Tablet and Pen Pressure
_| 04_10 Fade
_| 04_11 Custom brush tips
_| 04_12 Paint Bucket
_| 04_13 Gradient
_| 04_14 Blend modes
05 Supporting Tools
_| 05_01 Eyedropper tool
_| 05_02 Marquee tool
_| 05_03 Lasso tool
_| 05_04 Quick Mask mode
_| 05_05 Straight lines with Shift key
_| 05_06 Adding a stroke to paths
_| 05_07 Filling a path
06 Manipulating Color
_| 06_01 Smudge, Blur, and Sharpen tools
_| 06_02 Dodge, Burn, and Sponge tools
_| 06_03 Hue/Saturation
_| 06_04 Curves
_| 06_05 Color Balance
07 Organizing the Digital Canvas
_| 07_01 Painting on separate layers
_| 07_02 Moving and transforming layers
_| 07_03 Locking transparent pixels
_| 07_04 Group layers
_| 07_05 Eraser tool
_| 07_06 Layer masks
_| 07_07 Layer opacity and blend modes
_| 07_08 Duplicate and merge layers
08 Digital Drawing
_| 08_01 Setting up a new file and new brush
_| 08_02 Perspective Grid
_| 08_03 Rough sketch
_| 08_04 Final Drawing: Part 1
_| 08_05 Final Drawing: Part 2
_| 08_06 Final Drawing: Part 3
09 Colored, Digital Drawing
_| 09_01 Setting up a new file and idea sketching
_| 09_02 Rough sketch
_| 09_03 Final Drawing: Part 1
_| 09_04 Final Drawing: Part 2
_| 09_05 Setting up a coloring brush and layers
_| 09_06 Shading in grayscales
_| 09_07 Using coloring layers
_| 09_08 Finishing touches
10 Digital Painting
_| 10_01 Setting up a new file and creating color study
_| 10_02 Color composition
_| 10_03 Rough sketch
_| 10_04 Organizing the illustration on separate layers
_| 10_05 Painting the foreground: Part 1
_| 10_06 Painting the foreground: Part 2
_| 10_07 Painting the midground
_| 10_08 Painting the palace
_| 10_09 Painting the far background
_| 10_10 Contrast tweaks and gradient layers
_| 10_11 Finishing touches and glow effect
11 Conclusion
_| 11_01 Next steps and farewell
دانیل لیسکی، هنرمند پرشور و طراح CG است. او در حال حاضر یک متخصص محصول در Wacom است.
او علاوه بر کار در انجمن آلمانی Digitaldecoy و کار برای ایجاد هنر دیجیتال، برای بازیهای رایانهای و کنسول، خالق حماسه The Wormworld Saga، که یک رمان گرافیکی آنلاین تحسین شده است، میباشد. به وب سایت او در سایت http://www.digitaldecoy.de مراجعه کنید.