Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
فناوری برش، صرفه جویی در وقت را به ارمغان آورده است و انتظارات راجع به آنچه میتوان در هر زمان معینی انجام داد را افزایش داده است. برای تحقق این خواستهها، ویراستاران باید یاد بگیرند که چگونه هوشمندانه کار کنند، نه سخت تر. این دوره به منظور کمک به مبتدیان ویراستاری و معرفی بهترین شیوههای بهره وری در گردش کار شما در ویرایش است. ویرایشگر ویدیوی Hollywood و Zack Arnold، در مورد تکنیکها و ابزارهای سازماندهی و اولویتبندی فایلها، پروژهها، ایمیلها و موارد دیگر صحبت میکند. Zack همچنین رویکرد خود را برای تمرکز روی کارهای مهم و اتلاف وقت در کارهای غیر مهم یا کار مشغول، به اشتراک میگذارد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 به بهره وری پس از تولید خوش آمدید
___| 00_02 چه چیزی میخواهید بدانید
01 سازماندهی و راه اندازی پروژه در امید
___| 01_01 پروژه اصلی خود را سازماندهی کنید
___| 01_02 دنباله یا خروجیهای خود را نامگذاری کنید
___| 01_03 ایجاد پروژه `Elements`
___| 01_04 تنظیم سیستم اشتراک گذاری
02 روزنامهها و سازمان برنامه زمانی در امید
___| 02_01 سازماندهی و نامگذاری آهنگهای ویدیویی
___| 02_02 سازماندهی و نامگذاری آهنگهای صوتی
___| 02_03 سازماندهی روزنامههای خام؛ گردش کار دوربین تک
___| 02_04 سازماندهی روزنامههای خام؛ گردش کار Multicamera
___| 02_05 ساختن رولهای KEM برای مشاهده روزنامههای شما
___| 02_06 سازمان را انتخاب میکند
___| 02_07 استفاده از رنگها برای سازماندهی پروژهها و عناصر خود
___| 02_08 ورود به سیستم و سازماندهی خطاها و مشکلات فنی
03 ایجاد گردش کار پس از تولید با Trello
___| 03_01 معرفی ساختمان گردش کار پست خود با Trello
___| 03_02 ایجاد و سازماندهی چک لیستها یادداشت ها
___| 03_03 انجام وظایف تکراری بر روی لیستهای چک Trello
___| 03_04 برقراری ارتباط تیمی
___| 03_05 با نقشه ساختار Trello خود عمیقتر میشوید
___| 03_06 استفاده از رنگها برای سازماندهی و پیگیری پیشرفت سرمقاله شما
___| 03_07 مدیریت تیمهای تحریریه با Trello
___| 03_08 زمان خود را با Toggl دنبال کنید
04 گرفتن کارها (GTD) برای ویراستاران
___| 04_01 با استفاده از OmniFocus برای گرفتن وظایف خود
___| 04_02 با استفاده از OmniFocus برای مرتب کردن اقدامات و پروژههای خود
___| 04_03 استفاده از OmniFocus برای اختصاص متن
___| 04_04 با ویژگی Review، مواردی را که در OmniFocus سازماندهی میشوند، نگه دارید
___| 04_05 ایجاد چشم اندازهای سفارشی در OmniFocus
___| 04_06 ایجاد ایستگاه از پیش تنظیم تایم برای ویرایش در متن
___| 04_07 استفاده از Trello برای GTD (به جای OmniFocus)
___| 04_08 ایجاد لیستهای چک در Trello برای دستهای از کارهای پردازش
___| 04_09 ترتیب وظایف تحریریه در ترلو توسط سطح انرژی
05 مدیریت ایمیل برای ویراستاران
___| 05_01 آشنایی با صندوق ورودی صفر
___| 05_02 نحوه اعلام ورشکستگی ایمیل
___| 05_03 فیلتر کردن پیامهای ایمیل و مدارک
___| 05_04 صندوق ورودی خود را با استفاده از Trello، OmniFocus و Evernote تمیز کنید
___| 05_05 ابزارهای پیشرفته برای سازماندهی صندوق ورودی شما
06 اطلاعات اضافه بار و مغز خارجی شما
___| 06_01 چگونه با FOMO مقابله کنیم
___| 06_02 مرتب کردن منابع اطلاعاتی با Feedly
___| 06_03 گرفتن اطلاعات مفید با جیب
___| 06_04 سازماندهی مواد با Evernote
___| 06_05 ایجاد فضای برای خلاقیت با مغز خارجی خود
___| 06_06 گرفتن اطلاعات به مغز خارجی شما
___| 06_07 مرتبسازی و پردازش اطلاعات در مغز خارجی شما
07 مسدود کردن زمان و ابزارها و برنامههای پیشرفته
___| 07_01 معرفی به زمان مسدود کردن ویراستاران
___| 07_02 برنامههایی برای کمک به مسدود کردن زمان شما
___| 07_03 برای جلوگیری از زمان بحران، تقویم روزانه و هفتگی خود را ترتیب دهید
___| 07_04 برنامههای افزودنی و برنامههای مرورگر برای به حداکثر رساندن فوکوس
___| 07_05 اولویتبندی اعلانها و به حداقل رساندن حواس پرتی ها
___| 07_06 صرفه جویی در وقت با TextExpander
___| 07_07 اتوماسیون با هازل
08 نتیجه گیری
___| 08_01 بهره وری خود را به سطح بعدی میرسانید
00 Introduction
___| 00_01 Welcome to Post-Production Productivity
___| 00_02 What you need to know
01 Project Organization and Setup in Avid
___| 01_01 Organizing your main project
___| 01_02 Naming your sequences or outputs
___| 01_03 Creating your `Elements` project
___| 01_04 Setting up a sharing system
02 Dailies and Timeline Organization in Avid
___| 02_01 Organizing and naming video tracks
___| 02_02 Organizing and naming audio tracks
___| 02_03 Organizing raw dailies; Single camera workflow
___| 02_04 Organizing raw dailies; Multicamera workflow
___| 02_05 Building KEM rolls to view your dailies
___| 02_06 Selects organization
___| 02_07 Using colors to keep your projects and elements organized
___| 02_08 Logging and organizing errors and tech issues
03 Building Your Post-Production Workflow with Trello
___| 03_01 Intro to building your post workflow with Trello
___| 03_02 Creating and organizing `notes` checklists
___| 03_03 Outsourcing repetitive tasks to Trello checklists
___| 03_04 Slack for team communication
___| 03_05 Going deeper with your Trello structure map
___| 03_06 Using colors to organize and track your editorial progress
___| 03_07 Managing editorial teams with Trello
___| 03_08 Tracking your time with Toggl
04 Getting Things Done (GTD) For Editors
___| 04_01 Using OmniFocus to capture your tasks
___| 04_02 Using OmniFocus to sort your actions and projects
___| 04_03 Using OmniFocus to assign contexts
___| 04_04 Keeping things organized in OmniFocus with the Review feature
___| 04_05 Creating custom perspectives in OmniFocus
___| 04_06 Creating timeline presets to edit in contexts
___| 04_07 Using Trello for GTD (instead of OmniFocus)
___| 04_08 Creating checklists in Trello to batch process tasks
___| 04_09 Organizing editorial tasks in Trello by energy level
05 Email Management For Editors
___| 05_01 Introduction to inbox zero
___| 05_02 How to declare email bankruptcy
___| 05_03 Filtering email messages and paperwork
___| 05_04 Cleaning up your inbox using Trello, OmniFocus, and Evernote
___| 05_05 Advanced tools to organize your inbox
06 Information Overload and Your External Brain
___| 06_01 How to deal with FOMO
___| 06_02 Sorting information sources with Feedly
___| 06_03 Capturing useful information with Pocket
___| 06_04 Organizing materials with Evernote
___| 06_05 Making room for creativity with your external brain
___| 06_06 Capturing information to your external brain
___| 06_07 Sorting and processing info in your external brain
07 Time Blocking and Advanced Tools and Apps
___| 07_01 Intro to time blocking for editors
___| 07_02 Apps to help you time block
___| 07_03 Organizing your daily and weekly calendar to avoid crunch time
___| 07_04 Browser extensions and apps to maximize focus
___| 07_05 Prioritizing notifications and minimizing distractions
___| 07_06 Saving time with TextExpander
___| 07_07 Automating with Hazel
08 Conclusion
___| 08_01 Taking your productivity to the next level
زاک آرنولد، یک ویراستار برنده جوایز فیلم و تلویزیون (Empire, Underground, Burn Notice و The Bannen Way) و کارگردان مستند (GO FAR: Christopher Rush Story) ، و همچنین خالق برنامه Fitness In Post است. وی در مجله American Cinema Editors magazine, the Huffington Post, Forbes, Creative Cow, postPerspective, ProVideo Coalition, and Art of the Guillotine به نمایش در آمده و مهمان چندین پادکست پس از تولید و تجارت بوده است.
او پس از فیلمبرداری یک فیلم خانگی در سن 9 سالگی که در حال اجرا در اطراف خانه به همراه برادر بزرگترش بود ، می دانست که می خواهد یک ویراستار فیلم شود. او کمتر علاقه مند به روند تولید بود ، اما پس از افزودن امتیاز فیلم The Good ، The Bad و The Ugly برای فیلم های خام آنها ، او به ویرایش علاقه مند شد. پس از ویرایش چندین پروژه جانبی در دبیرستان و سپس فارغ التحصیل شدن در دانشگاه میشیگان با داشتن مدرک مطالعات فیلم و ویدیو ، او به لس آنجلس نقل مکان کرد و اولین کار خود در صنعت را به عنوان دستیار تدوین یک شرکت تریلر فیلم آغاز کرد. او 5 ماه بعد به سردبیر ارتقاء یافت ، برای اولین تریلری که تاکنون به طور حرفه ای برش داده بود ، جایزه طلای تریلر را به دست آورد ، و در 14 سال گذشته کار ویرایش را انجام میدهد. وی ویرایش بیش از 100 تریلر فیلم ، مجموعه های تلویزیونی ، استودیو و فیلم های مستقل ، سریال های وب و سریال های تلویزیونی و فیلمهای عروسی های بیشتر از آنچه او به آنها اهمیت می دهد، را ویرایش کرده است.
زاک را می توان از طریق گروه Fitness In Post فیسبوک یا مستقیماً از طریق توییتر fitnessinpost@ تماس گرفت.