Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
مسترینگ SQL یک مهارت اساسی برای هر حرفهای اوراکل و اولین قدم برای تبدیل شدن به یک متخصص واقعی اوراکل است. در این دوره، Bob Bryla اصول لازم برای کدنویسی با استفاده از SQL را در یک محیط پایگاه داده Oracle 19c پوشش میدهد. او آنچه را که باید بدانید را برای دریافت دادهها از داخل جداول پایگاه داده و همچنین نحوه تغییر دادهها پوشش میدهد. او توضیح میدهد که چگونه میتوان عبارات SELECT، فیلتر و مرتبسازی سطرها، استفاده از توابع تک و چند ردیف و پیوستن به جداول را توضیح داد. او وارد فرهنگ نامه داده Oracle میشود - مجموعهای از جداول که اطلاعاتی در مورد یک بانک اطلاعاتی ارائه میدهد - و نحوه جستجوی آن را نشان میدهد. به علاوه، وی نحوه حذف کارآمد دادهها با استفاده از عبارات DML را نشان میدهد. پس از اتمام این دوره، مهارتهای اساسی لازم برای کار با SQL را در این سیستم مدیریت محبوب پایگاه داده رابطهای خواهید داشت.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 یادگیری پایگاه داده اوراکل SQL: چرا 19c؟
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
01 ابزار مشتری
_ | 01_01 SQL * به علاوه
_ | 01_02 SQLcl
_ | 01_03 توسعه دهنده SQL
02 بیانیه SELECT
_ | 02_01 بررسی انواع داده ها
_ | 02_02 بندهای عبارت SELECT
_ | 02_03 Expressions در بندهای SELECT و WHERE
_ | 02_04 نام مستعار ستون
_ | 02_05 Subqueries
03 دیکشنری داده
_ | 03_01 استفاده از DESCRIBE در SQL * Plus
_ | 03_02 با استفاده از دستور DDL در SQLcl
04 دستکاری رشته
_ | 04_01 ادبیات
_ | 04_02 جمع بندی
_ | 04_03 به نقل از جایگزین
05 ردیف فیلتر
_ | 05_01 نحو بند WHERE
_ | 05_02 Subqueries در بند WHERE
_ | 05_03 چگونه جدول به کار میپیوندد و سطرها را در مجموعه نتایج فیلتر میکند
06 ردیف مرتب سازی
_ | 06_01 سفارش طبق بند
_ | 06_02 قوانین هماهنگی
07 عملکرد تک ردیف
_ | 07_01 توابع عددی
_ | 07_02 توابع شخصیت مقادیر شخصیت را باز میگرداند
_ | 07_03 توابع شخصیت مقادیر عددی را برمی گرداند
_ | 07_04 توابع Datetime
_ | 07_05 توابع تبدیل
_ | 07_06 توابع کلی
_ | 07_07 توابع لیست با توسعه دهنده SQL
08 توابع جمع و چند ردیف
_ | 08_01 GROUP BY بند
_ | 08_02 بند HAVING
_ | 08_03 با استفاده از DISTINCT
09 پیوستن به جداول
_ | 09_01 ANSI در مقابل نحو پیوستن به اوراکل میپیوندد
_ | 09_02 (INNER) بپیوندید
_ | 09_03 سمت چپ (خارج) بپیوندید
_ | 09_04 RIGHT (OUTER) بپیوندید
_ | 09_05 کامل (خارج) بپیوندید
_ | 09_06 بپیوندید طبیعی
_ | 09_07 CROSS بپیوندید
10 با استفاده از دیکشنری دادههای اوراکل
_ | 10_01 درک فرهنگ لغت داده
_ | 10_02 جستجوی فرهنگ لغت داده
11 DML: INSERT
_ | 11_01 درج ردیفهای تک
_ | 11_02 درج چندین ردیف
_ | سطرهای جدول 11_03 UPDATE
_ | ردیف 11_04 DELETE با یا بدون کجا
12 DDL: ایجاد اشیاء
_ | 12_01 ایجاد جداول
_ | 12_02 ایجاد فهرست
13 رها کردن اشیاء
_ | 13_01 جداول افتاده
_ | 13_02 افت شاخص ها
14 نتیجه گیری
_ | 14_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Learning Oracle Database SQL; Why 19c
_ 00_02 What you should know
01 Client Tools
_ 01_01 SQL Plus
_ 01_02 SQLcl
_ 01_03 SQL Developer
02 SELECT Statements
_ 02_01 Data types overview
_ 02_02 SELECT statement clauses
_ 02_03 Expressions in SELECT and WHERE clauses
_ 02_04 Column aliases
_ 02_05 Subqueries
03 Data Dictionary
_ 03_01 Using DESCRIBE in SQL Plus
_ 03_02 Using the DDL command in SQLcl
04 String Manipulation
_ 04_01 Literals
_ 04_02 Concatenation
_ 04_03 Alternative quoting
05 Filtering Rows
_ 05_01 WHERE clause syntax
_ 05_02 Subqueries in the WHERE clause
_ 05_03 How table joins work and filter rows in the result set
06 Sorting Rows
_ 06_01 ORDER BY clauses
_ 06_02 Collation rules
07 Single-Row Functions
_ 07_01 Numeric functions
_ 07_02 Character functions returning character values
_ 07_03 Character functions returning numeric values
_ 07_04 Datetime functions
_ 07_05 Conversion functions
_ 07_06 General functions
_ 07_07 Listing functions with SQL Developer
08 Aggregation and Multiple-Row Functions
_ 08_01 GROUP BY clause
_ 08_02 HAVING clause
_ 08_03 Using DISTINCT
09 Joining Tables
_ 09_01 ANSI joins versus Oracle join syntax
_ 09_02 (INNER) JOIN
_ 09_03 LEFT (OUTER) JOIN
_ 09_04 RIGHT (OUTER) JOIN
_ 09_05 FULL (OUTER) JOIN
_ 09_06 NATURAL JOIN
_ 09_07 CROSS JOIN
10 Using the Oracle Data Dictionary
_ 10_01 Understanding the data dictionary
_ 10_02 Querying the data dictionary
11 DML; INSERT
_ 11_01 Inserting single rows
_ 11_02 Inserting multiple rows
_ 11_03 UPDATE table rows
_ 11_04 DELETE rows with or without WHERE
12 DDL; Creating Objects
_ 12_01 Creating tables
_ 12_02 Creating indexes
13 Dropping Objects
_ 13_01 Dropping tables
_ 13_02 Dropping indexes
14 Conclusion
_ 14_01 Next steps
باب بریلا بیش از سی سال تجربه در بیزنس پایگاه داده دارد، از جمله طراحی پایگاه داده، اجرای oracle database و نگارش فنی. باب در سال اول دبیرستان، برنامه های basic و چندین برنامه assembler برای مینی کامپیوترهای DEC نوشت. مسیر شغلی او معطوف به کسب تخصص در فن آوری های متعدد شد، که در نهایت منجر شد به اینکه او به یک نویسنده صاحب کتاب از متون معارفه ایی گرفته تا راهنماهای پیشرفته و عناوین مدرک تبدیل شود. وی هم اکنون به عنوان oracle DBA و معمار سیستم کار می کند.