Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در یک بازار بسیار تنظیم شده با آگاهی از حریم شخصی، یک قدم اشتباه میتواند هم برای مشتریان و هم برای اعتبار شما هزینه بر باشد. برای ایمنسازی کاربران خود، مهم است که بدانید حریم خصوصی هم در اقتصاد و هم در چشم انداز کلی تجارت تغییر کرده است، و همچنین برای حفظ امنیت اطلاعات شما باید چه اقداماتی انجام دهید. در این دوره به Nishant Bhajaria بپیوندید، که وی در مورد چگونگی طراحی یک برنامه حفظ حریم خصوصی متقابل عمل میکند. او چالشهای مربوط به حریم خصوصی دادهها و انتظارات را از طرف تنظیم کنندهها، ذینفعان صنعت و مصرف کنندگان شما به تفصیل نشان میدهد. او همچنین به مفاهیم بنیادی حریم شخصی، چگونگی ارتباط آنها با چشم انداز مشاغل، و چگونگی ایجاد و اندازه گیری و مقیاس فرهنگ و برنامه حفظ حریم خصوصی در شرکت شما میپردازد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 حریم خصوصی و تجارت شما
01 چرا به یک برنامه حفظ حریم خصوصی احتیاج دارید
___| 01_01 حریم خصوصی چیست
___| 01_02 تاریخچه حریم خصوصی
___| 01_03 حریم خصوصی در مطب پزشک است
02 مفهوم
___| 02_01 امنیت و حریم خصوصی
___| 02_02 مقررات، استانداردها و انطباق
___| 02_03 با دادههای عالی امکان فوق العادهای وجود دارد
___| 02_04 با دادههای عالی مسئولیت بزرگی به شما میرسد
03 اهداف یک برنامه حفظ حریم خصوصی موثر
___| 03_01 یک فرهنگ آگاهی از حریم شخصی ایجاد کنید
___| 03_02 از منظر قانونی تغییر در پیش بگیرید
___| 03_03 اعتماد مشتری را جلب کنید
___| 03_04 از ماموریت پشتیبانی کنید
04 مؤلفههای اصلی یک برنامه حفظ حریم خصوصی
___| 04_01 برنامه حریم شخصی خود را استخدام کنید
___| 04_02 انتظارات مشتری از برنامه شما
___| 04_03 برنامه حریم خصوصی شما باید چه تعهداتی را انجام دهد
___| 04_04 برنامه خود را از زمین به بالا بسازید
05 گروه کاری برای حفظ حریم خصوصی (PWG)
___| 05_01 نقشها و مسئولیتهای کلیدی
___| 05_02 نقش امنیت در یک برنامه حفظ حریم خصوصی
___| 05_03 نقش قانونی در کارگروه حفظ حریم خصوصی شما
___| 05_04 نقش مدیریت محصول در کارگروه حفظ حریم خصوصی شما
___| 05_05 نقش مهندسی در کارگروه حفظ حریم خصوصی شما
___| 05_06 نقش علم اطلاعات در کارگروه حفظ حریم خصوصی شما
___| 05_07 نقش توسعه تجارت در کارگروه حفظ حریم خصوصی شما
___| 05_08 نقش رهبر برنامه حفظ حریم خصوصی در کارگروه حفظ حریم خصوصی شما
06 تیم حفظ حریم خصوصی عملیاتی
___| 06_01 تیم حفظ حریم خصوصی عملیاتی از کجا باید گزارش دهد
___| 06_02 تیم حفظ حریم خصوصی عملیاتی. دستورات و برنامههای کاری
___| 06_03 طبقهبندی دادهها و استانداردها
___| 06_04 توسعه ابزار و اتوماسیون
___| 06_05 پیشرفتهای عملکردی
___| 06_06 حسابرسی، انطباق و خطر
___| 06_07 بررسی حریم خصوصی
___| 06_08 پاسخ حادثه
___| 06_09 آموزش حریم خصوصی
07 اندازه گیری و مقیاس گذاری برنامه حفظ حریم خصوصی شما
___| 07_01 برنامه حفظ حریم خصوصی شما
___| 07_02 اندازه گیری بلوغ؛ سرمایه گذاری
___| 07_03 اندازه گیری بلوغ؛ جهت
08 نتیجه گیری
___| 08_01 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 Privacy and your business
01 Why You Need a Privacy Program
___| 01_01 What does privacy mean
___| 01_02 A history of privacy
___| 01_03 Privacy at the doctor`s office
02 Concepts
___| 02_01 Security and privacy
___| 02_02 Regulations, standards, and compliance
___| 02_03 With great data comes great possibility
___| 02_04 With great data comes great responsibility
03 Goals of an Effective Privacy Program
___| 03_01 Create a privacy-aware culture
___| 03_02 Keep up with a changing legal landscape
___| 03_03 Win customer trust
___| 03_04 Support the mission
04 Key Components of a Privacy Program
___| 04_01 Staffing your privacy program
___| 04_02 Customer expectations from your program
___| 04_03 What obligations must your privacy program fulfill
___| 04_04 Building your program from the ground up
05 The Privacy Working Group (PWG)
___| 05_01 Roles and key responsibilities
___| 05_02 Role of security in a privacy program
___| 05_03 Role of legal in your privacy working group
___| 05_04 Role of product management in your privacy working group
___| 05_05 Role of engineering in your privacy working group
___| 05_06 Role of data science in your privacy working group
___| 05_07 Role of business development in your privacy working group
___| 05_08 Role of privacy program leader in your privacy working group
06 The Operational Privacy Team
___| 06_01 Where should the operational privacy team report to
___| 06_02 The operational privacy team; Mandates and workstreams
___| 06_03 Data classification and standards
___| 06_04 Tool development and automation
___| 06_05 Cross-functional improvements
___| 06_06 Audit, compliance, and risk
___| 06_07 Privacy reviews
___| 06_08 Incident response
___| 06_09 Privacy training
07 Measuring and Scaling Your Privacy Program
___| 07_01 Scaling your privacy program
___| 07_02 Maturity metrics; Investment
___| 07_03 Maturity metrics; Direction
08 Conclusion
___| 08_01 Next steps
نیشانت باجاریا، یک رهبر حفظ حریم خصوصی و امنیتی و یک معمار محصول دیجیتال است.
نیشانت، یک رهبر ارشد در فضای security, privacy و compliance است و وی برای کمک به دستیابی به این اهداف، تیم ها و برنامه هایی ساخته است. او به طور معمول به عنوان یک ارتباط اساسی بین قانونی ، مهندسی و رهبری سطح C عمل می کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات یک شرکت به محافظت از داده های کاربران و اطمینان از اعتماد مشتری کمک می کند. او قبل از نقش فعلی خود - معماری و استراتژی حفظ حریم خصوصی در Uber - در انطباق ، محافظت از داده ها و امنیت و حفظ حریم شخصی در Google کار می کرد. علاوه بر این ، وی به عنوان رئیس مهندسی حریم خصوصی Netflix خدمت کرده است. او دارای مدرک لیسانس در رشته کامپیوتر از دانشگاه ایالتی ترومن و کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر از دانشگاه ایالتی آریزونا است.