Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در مورد ضروریات Bluebeam Revu، برنامه همکاری PDF که به طور خاص برای صنعت معماری، مهندسی و ساخت و ساز (AEC) طراحی شده است را کاوش کنید. برای طراح و جزئیات، Bluebeam Revu شامل افزونههایی برای اکثر نرم افزارهای طراحی شده کامپیوتری (CAD) و مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) است که امکان تبدیل سریع و آسان هر دو نقشه 2D و 3D به فایل PDF را فراهم میکند که به راحتی توسط آنها مشاهده میشود کل تیم پروژه برای متخصص ساخت و ساز، این شامل ابزارهای طراحی، نشانه گذاری، اندازه گیری و همچنین ویژگیهای جستجوی قدرتمند است که به طور خاص برای کار با اسناد ساختمانی طراحی شده اند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 خوش آمدی
___| 00_02 آنچه باید قبل از تماشای این دوره بدانید
01 انتخاب نسخه درست Bluebeam
___| 01_01 اصول اولیه Bluebeam
___| 01_02 کاوش در نسخه رایگان Revu
___| 01_03 استاندارد، CAD، eXtreme؛ انتخاب نسخه
___| 01_04 نصب و راه اندازی اولیه
02 راه اندازی برنامه اولیه؛ کار کردن برای شما
___| 02_01 برنامه را تنظیم کنید تا مانند شما کار کند
___| 02_02 وارد کردن پروفایل
___| 02_03 وارد کردن مجموعه ابزار
___| 02_04 کار با مجموعه ابزار
___| 02_05 تنظیم تنظیمات برگزیده
___| 02_06 میانبرهای صفحه کلید و ماوس
03 ایجاد PDF با Bluebeam Revu
___| 03_01 با استفاده از پلاگینها، چاپ و تبدیل
___| 03_02 نصب افزونههای از دست رفته
___| 03_03 اسکن به PDF
___| 03_04 ایجاد PDF از ابتدا
04 سند، نشانه گذاری و اظهار نظر
___| 04_01 با استفاده از ابزارهای نشانه گذاری
___| 04_02 افزودن یادداشت به نشانه گذاری ها
___| 04_03 با استفاده از ابزار Snapshot علامت گذاری میشود
___| 04_04 پیگیری همه این موارد با ورود به سیستم نشانه گذاری
___| 04_05 کار با لایه ها
___| 04_06 ویرایش محتوا
05 ویژگی جستجوی پیشرفته؛ فراتر از جستجوی متن
___| 05_01 نحوه دسترسی به ویژگیهای جستجو در Bluebeam
___| 05_02 با استفاده از ویژگی جستجوی بصری
06 مقیاس گذاری و برخاستن. ابزار برای تخمین دهنده
___| 06_01 مقیاس را تنظیم کنید
___| 06_02 برخاستن منطقه
___| 06_03 پویا پر کنید
___| 06_04 شمارش و برخاستن تعداد
___| 06_05 مقادیر صادراتی به اکسل را صادر کنید
07 حفظ نقشههای ساخته شده
___| 07_01 نمادهای ساخته شده را صادر و صادر کنید
___| 07_02 نمادهای ساخته شده را وارد کنید
___| 07_03 استفاده از ابزارهای طراحی برای طراحی مجدد نقشه ها
08 ایجاد لیست پانچ فعال
___| 08_01 استفاده از ابزارهای نشانه گذاری برای شناسایی موارد لیست پانچ در حال حرکت
___| 08_02 با استفاده از ورود به سیستم برای انجام کارها و پیگیری تکمیل
09 پروژه استودیویی؛ به تیم Real-Time Access بدهید
___| 09_01 بررسی اجمالی پروژههای استودیوی Bluebeam
___| 09_02 راه اندازی یک پروژه استودیویی
___| 09_03 کار با اسناد استودیو پروژه ها
10 از قدرت همکاری تیم با جلسات استودیو استفاده کنید
___| 10_01 شروع جلسه استودیویی
___| 10_02 با تیم خود همکاری کنید
___| 10_03 ویژگیهای همکاری اضافی
11 نتیجه گیری
___| 11_01 نتیجه گیری و مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 Welcome
___| 00_02 What you should know before watching this course
01 Selecting the Right Version of Bluebeam
___| 01_01 The basics of Bluebeam
___| 01_02 Exploring the free version of Revu
___| 01_03 Standard, CAD, eXtreme; Choosing a version
___| 01_04 Installation and initial set up
02 Initial Program Setup; Making It Work for You
___| 02_01 Setting up the program to work like you work
___| 02_02 Importing Profiles
___| 02_03 Importing tool sets
___| 02_04 Working with tool sets
___| 02_05 Setting preferences
___| 02_06 Keyboard and mouse shortcuts
03 Creating PDFs with Bluebeam Revu
___| 03_01 Using plugins, printing, and converting
___| 03_02 Installing missing plugins
___| 03_03 Scanning to PDF
___| 03_04 Creating a PDF from scratch
04 Document, Markup, and Commenting
___| 04_01 Using the markup tools
___| 04_02 Adding notes to markups
___| 04_03 Marking up with the Snapshot tool
___| 04_04 Keeping track of it all with the markup log
___| 04_05 Working with layers
___| 04_06 Editing content
05 Advanced Search Features; Going Beyond Text Search
___| 05_01 How to access search features in Bluebeam
___| 05_02 Using the visual search feature
06 Scaling and Takeoffs; Tools for the Estimator
___| 06_01 Set the scale
___| 06_02 Area takeoffs
___| 06_03 Dynamic Fill
___| 06_04 Counting and quantity takeoffs
___| 06_05 Export quantities to Excel
07 Maintaining As-Built Drawings
___| 07_01 Create and export as-built notations
___| 07_02 Import as-built notations
___| 07_03 Using sketch tools to redline drawings
08 Creating an Active Punch List
___| 08_01 Using the markup tools to identify punch list items on the go
___| 08_02 Using the log to assign tasks and track completion
09 Studio Projects; Give the Team Real-Time Access
___| 09_01 Overview of Bluebeam Studio Projects
___| 09_02 Setting up a Studio Project
___| 09_03 Working with Studio Projects documents
10 Leverage the Power of Team Collaboration with Studio Sessions
___| 10_01 Initiating a studio session
___| 10_02 Colaborate with your team
___| 10_03 Additional collaboration features
11 Conclusion
___| 11_01 Conclusion and next steps
جيم راجرز، مربي گواهينامه OSHA، بيش از 25 سال در ساخت و ساز، روابط کار و ايمني مشغول کار است . جيم راجرز داراي بيش از 25 سال تجربه در زمينه هايي از جمله مديريت پروژه هاي ساختماني، روابط کار، ايمني شغلي و آموزش و آموزش بهداشت است. او مهارت و تخصص خود را توسعه داده است، هر چند يک مسير حرفه اي منحصر به فرد است که به او فرصت هاي غير سنتي زيادي براي يادگيري و پيشرفت فراهم کرده است. جيم نقش مديريت ارشد در صنايع، مديرعامل و مشاورين ارشد را با انجمن هاي صنايع تجارتي و مقامات هيئت مديره و مديران مدارس Fulton Engineering در دانشگاه ايالت آيزيونا (ASU) برگزار کرده است. او مرکز موسسه آموزشي OSHA را در ASU تأسيس کرد و بسياري از دوره هاي مرکز در زمينه ساخت و ساز و صنايع عمومي را توليد و تحويل داد. منافع جيم متمرکز بر ادامه آموزش حرفه اي مديريت ساخت و ساز و ادغام ايمني، بهره وري و کيفيت در نيروي کار است.