Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
علاقه دارید درباره Adobe InDesign اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ این دوره فقط برای شما ساخته شده است، به خصوص اگر می خواهید نمونه کارهای خود را با استفاده از ابزار طراحی گرافیک پیشرو در جهان افزایش دهید. به مربی Kladi Vergine بپیوندید تا او دانش تخصصی و استراتژیهای عملی و خلاقانه را به اشتراک بگذارد تا به شما در ارتقاء مهارت و ایجاد یک نمونه کار حرفهای طراحی گرافیکی وب کمک کند. اهمیت داشتن یک نمونه کار حرفهای و بایدها و نبایدهای آن را بررسی کنید. چه چیزی را به مشتریان بالقوه خود نشان دهید نحوه تنظیم سند، طرحبندی و پیمایش، سازماندهی فایلهای نمونه کارها، ویرایش تصاویر و داراییها، افزودن قابهای تصویر و ایجاد طرحهای سفارشی را بیاموزید. در طول مسیر، کلادی به شما می آموزد که چگونه با ویژگی های وب تعاملی کار کنید و نمونه کارها را به صورت آنلاین صادر و به اشتراک بگذارید. در پایان این دوره، شما همچنین آماده خواهید بود که هنگام ساخت طرح خود، تغییرات و ویرایشهای با کیفیت بالا و لحظه آخری را با سهولت و اطمینان خاطر انجام دهید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 در نمونه کارها وب حرفه ای خود شروع کنید
02 یک نمونه کار حرفه ای
02-01 اهمیت یک نمونه کار حرفه ای
02-02 چه چیزی باید شامل شود: بایدها و نبایدها
03 تنظیم سند
03-01 نحوه تنظیم یک سند جدید آماده برای وب را بیاموزید
03-02 با ذخیره تنظیمات خود به عنوان یک پیش تنظیم کارآمد کار کنید
03-03 فایل را در دستگاه خود ذخیره کنید
03-04 با سفارشی کردن فضای کاری به روش کار خود سرعت بخشید
04 چیدمان
04-01 از طرح به طرح، اهمیت کار آماده سازی
04-02 اهمیت ایجاد صفحات والدین را کشف کنید
04-03 از لایه ها برای کنترل بهتر محتوای خود استفاده کنید
05 محتوا را سازماندهی و ذخیره کنید
05-01 دارایی های پروژه را با کتابخانه CC ذخیره و سازماندهی کنید
05-02 دارایی های حرفه ای را در Adobe Stock مرور و دانلود کنید
05-03 دارایی های جدید را از هر تصویر با استفاده از یکپارچه سازی Capture استخراج کنید
06 اضافه کردن متن
06-01 یاد بگیرید که چگونه متن را به مجموعه خود اضافه کنید
06-02 با استفاده از Style Packs و Auto Style در زمان صرفه جویی کنید
06-03 به متن خود سبک دهید و یک سبک پاراگراف از ابتدا ایجاد کنید
06-04 کلمات خود را با سبک شخصیت برجسته کنید
07 دارایی ها را اضافه کنید
07-01 نحوه قرار دادن و تغییر اندازه تصاویر را در سند خود کشف کنید
07-02 نحوه افزودن فیلم به سند InDesign را بیاموزید
08 ویرایش تصاویر
08-01 کشف کنید که چقدر آسان است که از InDesign و Photoshop با هم استفاده کنید
08-02 نسبت و اندازه تصویر خود را در فتوشاپ ثابت کنید
08-03 نحوه بهروزرسانی سریع فایلهای ناپسند را در InDesign بیاموزید
09 دکمه های ناوبری
09-01 سند خود را با دکمه های تعاملی جابجا کنید
09-02 یک چرخ فلک تصویر با دکمه های قابل کلیک ایجاد کنید
09-03 ترافیک را با پیوندها به شبکه اجتماعی، ایمیل یا وب سایت خود هدایت کنید
09-04 پیمایش صفحه را با پیوندهای داخلی تعاملی ایجاد کنید
10 تست کنید و منتشر کنید
10-01 نحوه آزمایش و پیش نمایش تعامل در InDesign را بیاموزید
10-02 مراحل کلیدی انتشار فایل خود را به صورت آنلاین کشف کنید
10-03 سند منتشر شده خود را بدون ایجاد پیوند جدید به روز کنید
11 نتیجه گیری
11-01 تکنیک های دوره را برای ایجاد نمونه کارها اجرا کنید
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Get started on your professional web portfolio
02 A Professional Portfolio
02-01 The importance of a professional portfolio
02-02 What to include: Dos and donts
03 Document Setup
03-01 Learn how to set up a new document ready for the web
03-02 Work efficiently by saving your settings as a preset
03-03 Save the file to your machine
03-04 Accelerate the way you work by customizing the workspace
04 Layout
04-01 From sketch to layout, the importance of prep work
04-02 Discover the importance of creating parent pages
04-03 Use layers to have better control of your content
05 Organize and Store Content
05-01 Store and organize the project assets with CC library
05-02 Browse and download professional assets on Adobe Stock
05-03 Extract new assets from any image using Capture integration
06 Add Text
06-01 Learn how to add text to your portfolio
06-02 Save time using Style Packs and Auto Style
06-03 Style your text and create a paragraph style from scratch
06-04 Make your words stand out with character styles
07 Add Assets
07-01 Discover how to place and resize images inside your document
07-02 Learn how to add videos to an InDesign document
08 Edit Images
08-01 Discover how easy it is to use InDesign and Photoshop together
08-02 Fix your image proportions and size in Photoshop
08-03 Learn how to quickly update unliked files in InDesign
09 Navigation Buttons
09-01 Spice up your document with rollover interactive buttons
09-02 Create an image carousel with clickable buttons
09-03 Push traffic to your social, mail, or website with links
09-04 Create page navigation with interactive internal links
10 Test and Publish
10-01 Learn how to test and preview interactivity in InDesign
10-02 Discover the key steps to publish your file online
10-03 Update your published document without generating a new link
11 Conclusion
11-01 Implement the course techniques to create your portfolio
Kladi Vergine یک طراح ، استراتژیست ، نویسنده و مربی برنده جایزه است.
Kladi یک ارتباط برقرارگر بصری ، مثبت و استراتژیک است که به قدرت بصری اعتقاد دارد و برنامه های Adobe Creative Cloud را به عنوان ابزار انتخابی خود برای ساده سازی جریان کار خود و گسترش مهارت های خلاقانه خود می شمارد. او بنیانگذار Studio Printmysoul است ، یک بوتیک طراحی گرافیکی مستقر در منچستر ، انگلیس.
کلادی روابط مشتری با برندهای سطح بالا و شرکت های Fortune 500 ایجاد کرده است. کارهای ابتکاری او ثابت کرده است که از طریق تجربیات به یاد ماندنی نتایج متصل و موفقیت آمیزی را ایجاد می کند.
کلادی به عنوان یک هنرمند خیابانی در جنوب ایتالیا ، موفق به کسب HBA در ارتباطات شرکتی و کارشناسی ارشد در رسانه های جدید شد و به زبان های ایتالیایی ، فرانسوی ، اسپانیایی و انگلیسی صحبت می کند.