Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
این دوره به دانشمندان داده می آموزد که چگونه از هوش مصنوعی تولیدی برای تقویت گردش کار خود به روشی عملی و عملی استفاده کنند. در طول 20 مورد استفاده تعاملی ، مربی Tobias Zwingmann تکنیک های عملی AI را برای هر مرحله از فرآیند علوم داده ، از جمله فرمولاسیون مشکل ، تهیه داده ها ، مدل سازی و استقرار به اشتراک می گذارد. از طریق تمرینات دستی ، ابزارهای AI را برای ایجاد و بهینه سازی مدل ها ، تفسیر نتایج و ارتباط بینش به طور مؤثر یاد بگیرید. این دوره را بررسی کنید تا دریابید که چگونه می توانید از روشهای تولید کننده AI استفاده کنید تا به طور قابل توجهی بهره وری خود را افزایش داده و با چالش های پیچیده تر علم داده ها مقابله کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 چگونه Genai می تواند بهره وری شما را تقویت کند
نمای کلی 01-02 و آنچه باید بدانید
01-03 برنامه های کد و تنظیمات
02 مقدمه ای برای تولید هوش مصنوعی برای علوم داده
02-01 مبانی AI مولد
02-02 فرآیند علوم داده: CRISP-DM Recap
02-03 از تقویت به اتوماسیون
02-04 اصول فوری مؤثر
02-05 تنظیم چتپپ: دستیاران
02-06 جمینی یا سایر راه اندازی LLM: کوپل ها
02-07 اختیاری: ساختن GPT سفارشی
03 درک تجارت و داده با هوش مصنوعی
03-01 نمای کلی: درک تجارت و داده با Genai
03-02 از مورد 1 استفاده کنید: دستیار اظهارات مشکل هوشمند
03-03 از مورد 2 استفاده کنید: مسئله دستیار سازنده درخت
03-04 استفاده از مورد 3: دستیار نیازهای تجاری
03-05 از مورد 4: دستیار فرهنگ لغت داده استفاده کنید
03-06 از مورد 5 استفاده کنید: SQL Query Copilot
03-07 استفاده از مورد 6: دستیار گزارش EDA
04 آماده سازی داده های Augmented
نمای کلی 04-01: آماده سازی داده ها با Genai
04-02 استفاده از مورد 7: ارزیابی کیفیت داده ها
04-03 از مورد 8 استفاده کنید: تمیز کردن داده ها
04-04 از مورد 9 استفاده کنید: متن پیش پردازش متن
04-05 از مورد 10 استفاده کنید: ویژگی مهندسی ویژگی
05 تکنیک مدل سازی AI
نمای کلی 05-01: مدل سازی با Genai
05-02 از مورد 11 استفاده کنید: دستیار انتخاب مدل
05-03 استفاده از مورد 12: Copilot Creation Model
05-04 از مورد 13 استفاده کنید: مستندات مدل Copilot
06 ارزیابی مدل AI-Augmented
نمای کلی 06-01: ارزیابی مدل با Genai
06-02 استفاده از مورد 14: دستیار عملکرد مدل
06-03 استفاده از مورد 15: دستیار توضیح مدل
07 AI-Augmented Deployment و توسعه برنامه
07-01 نمای کلی: استقرار مدل با Genai
07-02 استفاده از مورد 16: دستیار استقرار مدل
07-03 استفاده از مورد 17: دستیار اسناد API
08 AI-Augmenter ارتباطات و مستندات
08-01 ارتباط ارتباطات و مستندات
08-02 استفاده از مورد 18: دستیار مستندات جامع پروژه
08-03 از مورد 19 استفاده کنید: دستیار داستان پردازی داده
08-04 استفاده از مورد 20: دستیار ارتباطات ذینفعان
09 نتیجه گیری
09-01 recap دوره و غذای کلیدی
09-02 روند آینده در علم داده های AUGEDED
09-03 مراحل بعدی در سفر Genai شما
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 How GenAI can enhance your productivity
01-02 Overview and what you should know
01-03 Codespaces and setup
02 Introduction to Generative AI for Data Science
02-01 Foundations of generative AI
02-02 The data science process: CRISP-DM recap
02-03 From augmentation to automation
02-04 Principles of effective prompting
02-05 ChatGPT setup: Assistants
02-06 Gemini or other LLM setup: Copilots
02-07 Optional: Building a custom GPT
03 Business and Data Understanding with AI
03-01 Overview: Business and data understanding with GenAI
03-02 Use case 1: SMART problem statements assistant
03-03 Use case 2: Issue tree builder assistant
03-04 Use case 3: Business requirements assistant
03-05 Use case 4: Data dictionary assistant
03-06 Use case 5: SQL query copilot
03-07 Use case 6: EDA report assistant
04 AI-Augmented Data Preparation
04-01 Overview: Data preparation with GenAI
04-02 Use case 7: Data quality assessment copilot
04-03 Use case 8: Data cleaning copilot
04-04 Use case 9: Text preprocessing copilot
04-05 Use case 10: Feature engineering copilot
05 AI-Powered Modeling Techniques
05-01 Overview: Modeling with GenAI
05-02 Use case 11: Model selection assistant
05-03 Use case 12: Model creation copilot
05-04 Use case 13: Model documentation copilot
06 AI-Augmented Model Evaluation
06-01 Overview: Model evaluation with GenAI
06-02 Use case 14: Model performance assistant
06-03 Use case 15: Model explainability assistant
07 AI-Augmented Deployment and Application Development
07-01 Overview: Model deployment with GenAI
07-02 Use case 16: Model deployment assistant
07-03 Use case 17: API documentation assistant
08 AI-Augmented Communication and Documentation
08-01 Relevance of communication and documentation
08-02 Use case 18: Comprehensive project documentation assistant
08-03 Use case 19: Data storytelling assistant
08-04 Use case 20: Stakeholder communication assistant
09 Conclusion
09-01 Course recap and key takeaways
09-02 Future trends in AI-augmented data science
09-03 Next steps in your GenAI journey
Tobias Zwingmann یک متخصص هوش مصنوعی، نویسنده و دانشمند ارشد سابق داده است.
توبیاس یک شریک مدیریتی در RAPYD.AI است، یک شرکت مشاوره هوش مصنوعی مستقل و بی طرف از فروشنده و متخصص در نمونه سازی، توسعه، استراتژی و آموزش هوش مصنوعی. او بهعنوان یک دانشمند ارشد سابق داده، قدرت هوش مصنوعی را برای متحول کردن کسبوکارها و همچنین مشکلات رویکرد فناوری اول را دیده است. امروز، او با مشتریان در سرتاسر جهان کار میکند تا به آنها کمک کند تا در دنیای مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفت کنند و کسبوکارشان را در آینده حفظ کنند – در حالی که به جای جایگزینی افراد، بر توانمندسازی افراد تمرکز میکند.