Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
تیمهای مایکروسافت برقراری ارتباط با همکاران را از طریق ویدیو یا صدا آسان میکند — هم در جلسات فی البداهه و هم در جلسات برنامه ریزی شده. اما اکثر افرادی که از Teams استفاده می کنند فقط از چند ویژگی اساسی آن استفاده می کنند. این دوره آموزشی عمیق از مربی Gini von Courter شما را از طریق برنامه ریزی، تسهیل و شرکت در جلسات تیم ها راهنمایی می کند. او اصول جلسات Teams را نشان میدهد، مانند نحوه شروع یک جلسه موقت و تغییر تنظیمات نمای خود. در مرحله بعد، او تمام ویژگی های ضروری یک جلسه Teams را بررسی می کند، از جمله استفاده از چت متنی، ایجاد و به اشتراک گذاری فایل ها، یادداشت برداری در زمان واقعی و استفاده از تخته سفید. جینی نحوه تنظیم یک جلسه برنامه ریزی شده را در Teams نشان می دهد، سپس همه چیزهایی را که رهبر جلسه در مورد تولید و تسهیل یک جلسه در Teams باید بداند را بررسی می کند. او اشتراکگذاری صفحه، ضبط یک جلسه، اتاقهای پراکنده، وبینارها و موارد دیگر را پوشش میدهد. در نهایت، او نحوه برنامه ریزی و تولید یک رویداد زنده بزرگتر در Teams را برجسته می کند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 جلسات موفقی با تیم های مایکروسافت ایجاد کنید
01-02 آنچه شما نیاز دارید
02 با جلسات شروع کنید
02-01 هم اکنون یک جلسه بداهه با Meet شروع کنید
02-02 به دعوتنامه Meet now پاسخ دهید
02-03 از کنترل های درون جلسه استفاده کنید
02-04 پس زمینه جلسه خود را سفارشی کنید
02-05 انواع جلسات در تیم
03 یک جلسه برنامه ریزی شده تنظیم کنید و به آن بپیوندید
03-01 یک جلسه تیم را برنامه ریزی کنید
03-02 یک جلسه Teams را از Outlook برنامه ریزی کنید
03-03 به یک جلسه برنامه ریزی شده بپیوندید
03-04 با استفاده از برنامه تلفن همراه Teams به جلسه بپیوندید
03-05 یک جلسه مستقیماً در یک کانال ایجاد کنید
04 مجموعه ابزار جلسه تیم ها
04-01 لحن را برای جلسه تیم خود تنظیم کنید
04-02 ابزارهایی برای جلسه تیم های شما
04-03 از چت استفاده کنید
04-04 از نظرسنجی در یک جلسه استفاده کنید
04-05 محتوا را در یک جلسه به اشتراک بگذارید
04-06 جلسه را یادداشت بردارید
04-07 جلسه را ضبط کنید
05 یک جلسه با ثبت نام ایجاد کنید
05-01 یک جلسه با ثبت نام برنامه ریزی کنید
05-02 فرم ثبت نام را سفارشی کنید
05-03 ارائه دهندگان بیشتری اضافه کنید
06 حالت با هم و اتاق های برک آوت
06-01 از حالت Together استفاده کنید
06-02 اتاقهای پراکنده ایجاد کنید
06-03 تغییر نام اتاق ها و اختصاص کاربران
06-04 اتاق های برک آوت را باز کنید و بپیوندید
06-05 اعلامیه بدهید و اتاقهای برکآوت را ببندید
07 تنظیمات پیشرفته برای جلسات
07-01 قبل، حین و بعد از جلسه
07-02 گزینه هایی را برای لابی جلسه تنظیم کنید
07-03 نقشها را برای جلسات تیمها تعیین کنید
07-04 مشارکت در جلسه کنترل
08 یک وبینار را به صورت تیمی برنامه ریزی و تولید کنید
08-01 اصول وبینار
08-02 یک وبینار را برنامه ریزی کنید
08-03 وبینار خود را تم کنید و منتشر کنید
08-04 یک وبینار را تغییر دهید یا لغو کنید
08-05 سایر گزینه های وبینار
09 یک رویداد زنده را به صورت تیمی برنامه ریزی و تولید کنید
09-01 انواع رویدادهای زنده
09-02 نقش هایی برای رویدادهای زنده
09-03 یک رویداد زنده را در Teams برنامه ریزی کنید
09-04 یک رویداد زنده در Teams ایجاد کنید
10 نتیجه گیری
10-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Create successful meetings with Microsoft Teams
01-02 What you need
02 Get Started with Meetings
02-01 Start an impromptu meeting with Meet now
02-02 Respond to a Meet now invitation
02-03 Use in-meeting controls
02-04 Customize your meeting background
02-05 Types of meetings in Teams
03 Set Up and Join a Scheduled Meeting
03-01 Schedule a Teams meeting
03-02 Schedule a Teams meeting from Outlook
03-03 Join a scheduled meeting
03-04 Join a meeting using a Teams mobile app
03-05 Create a meeting directly in a channel
04 The Teams Meeting Toolkit
04-01 Set the tone for your Teams meeting
04-02 Tools for your Teams meeting
04-03 Use chat
04-04 Use a poll in a meeting
04-05 Share content in a meeting
04-06 Take meeting notes
04-07 Record the meeting
05 Create a Meeting with Registration
05-01 Schedule a meeting with registration
05-02 Customize the registration form
05-03 Add more presenters
06 Together Mode and Breakout Rooms
06-01 Use Together Mode
06-02 Create breakout rooms
06-03 Rename rooms and assign users
06-04 Open breakout rooms and join
06-05 Make an announcement and close breakout rooms
07 Advanced Settings for Meetings
07-01 Before, during, and after the meeting
07-02 Set options for the meeting lobby
07-03 Set roles for Teams meetings
07-04 Control meeting participation
08 Schedule and Produce a Webinar in Teams
08-01 Webinar basics
08-02 Schedule a webinar
08-03 Theme and publish your webinar
08-04 Change or cancel a webinar
08-05 Other webinar options
09 Schedule and Produce a Live Event in Teams
09-01 Types of live events
09-02 Roles for live events
09-03 Schedule a live event in Teams
09-04 Produce a live event in Teams
10 Conclusion
10-01 Next steps
جینی وان کورتر بیش از 20 سال در کلاسهای کامپیوتر میکروسافت آفیس تدریس کرده است و بیش از 30 کتاب نوشته است. جینی بیش از 20 سال در شرکت های خصوصی و آژانس های دولتی و ایالتی، موسسات آموزشی و موسسات غیر انتفاعی، کلاس های کامپیوتر و سمینارهایی در زمینه میکروسافت آفیس و سایر محصولات ارائه کرده است، و از زمان شروع اولین محصول Sharepoint در سال 2001، در حیطه استفاده از MicrosoftSharePoint آموزش و مشاوره داده است. جینی که موسس و شریک مدیریت مشاوره TRIADاست، همچنین نویسنده 29 کتاب از جمله "آغاز Sharepoint با اکسل" و چند فیلم Lynda.com درباره Sharepoint، Sharepoint designer، InforPath، و سایر عناوین مربوط به نرم افزار است. علاقه اصلی جینی کمک به مشتریان است تا از کاربردهای Sharepoint و Microsoft Office برای ساختن راه حل هایی که کارآمدی و همکاری را افزایش دهد، استفاده کنند و در عین حال کیفیت زندگی افراد را ارتقاء دهند. او فارغ التحصیل دانشگاه میشیگان با مدرک MBA از دانشگاه اووکلند است. می توانید او را به وسیله توییترش به آدرس @Gini4Tips پیدا کنید.