Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات ( ITIL ) به یک چارچوب استاندارد برای صنعت خدمات IT تبدیل شدهاست. در این درس، مربی Mark Thomas توضیح میدهد که ITIL چیست و چگونه میتواند به هماهنگ کردن خدمات IT با نیازهای سازمان شما کمک کند. این دوره متشکل از هشت ماژول است که از اهداف ITIL که مراحل چرخه عمر سرویس، پیروی میکنند ، کشیده شدهاست. او اصول کلیدی، مدلها، و مفاهیم پشت مدل ITIL مدیریت خدمات را توضیح میدهد و سپس عمیقا به فرآیندهای چرخه عمر، از مدیریت ارتباط تجاری تا مدیریت مشکل و با استفاده از مثالهای واقعی، وارد می شود. ITIL یک علامت تجاری ثبت شده AXELOS Limited است. این دوره ITIL توسط ATO از EXIN ارایه میشود.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 Introduction
___| 00_01 Welcome, objective, and schedule
___| 00_02 Certification exam
___| 00_03 Qualification scheme
01 Service Life Cycle
___| 01_01 What is ITIL
___| 01_02 Components and phases of a service life cycle
___| 01_03 Main concepts of the service life cycle
___| 01_04 Summary; Service life cycle
02 Service Management as a Practice
___| 02_01 IT today, IT opportunity
___| 02_02 What is a service
___| 02_03 What is service management
___| 02_04 What comprises value
___| 02_05 The 4 Ps of service design
___| 02_06 Key IT service management roles
___| 02_07 Governance
___| 02_08 Other quality frameworks; ISO IEC 20000 and the Plan-Do-Check-Act (PDCA) model
___| 02_09 Summary; Service management as a practice
03 Key Principles, Models, and Concepts
___| 03_01 Processes
___| 03_02 Processes, tools, and automation
___| 03_03 Functions
___| 03_04 Specific roles
___| 03_05 The Responsible, Accountable, Contribution, Informed (RACI) model
___| 03_06 Risk management
___| 03_07 Business case
___| 03_08 Communication
___| 03_09 Service portfolio, pipeline, and catalog
___| 03_10 Prioritization
___| 03_11 Summary; Key principles, models, and concepts
04 Life-Cycle Phases
___| 04_01 Service Strategy; Goal, scope, processes, and key concepts
___| 04_02 Service Strategy; Value creation
___| 04_03 Value to the business of Service Strategy
___| 04_04 Service Design; Goal, scope, processes, and key concepts
___| 04_05 Five aspects of Service Design
___| 04_06 Service Design package
___| 04_07 Value to the business of Service Design
___| 04_08 Service Transition; Goal, scope, processes, and key concepts
___| 04_09 Service Knowledge Management System
___| 04_10 Value to the business of Service Transition
___| 04_11 Service Operation; Purpose, scope, processes, and key concepts
___| 04_12 Value to the business of Service Operation
___| 04_13 Continual Service Improvement; Goal, process, and key concepts
___| 04_14 Service measurement systems and metrics
___| 04_15 The Continual Service Improvement register
___| 04_16 The Continual Service Improvement model
___| 04_17 The Plan-Do-Check-Act (PDCA) model
___| 04_18 Value to the business of Continual Service Improvement
___| 04_19 Integration of the five core phases
___| 04_20 Summary; Life-cycle phases
05 Life-Cycle Processes; Part One
___| 05_01 Service Strategy; Phase and processes overview
___| 05_02 Service portfolio management
___| 05_03 Financial management for IT services
___| 05_04 Business relationship management
___| 05_05 Service Design; Phase and processes overview
___| 05_06 Service Design coordination
___| 05_07 Service Catalog key concepts
___| 05_08 More Service Catalog key concepts
___| 05_09 Service Level Management; Overview and key concepts
___| 05_10 Key activities of Service Level Management
___| 05_11 Interfaces with Service Level Management
___| 05_12 Availability management
___| 05_13 Capacity management
___| 05_14 IT Service Continuity Management
___| 05_15 Security management
___| 05_16 Supplier management
06 Life-Cycle Processes; Part Two
___| 06_01 Service Transition; Phase and process overview
___| 06_02 Transition Planning and Support
___| 06_03 Service Asset and Configuration Management
___| 06_04 Configuration Management System
___| 06_05 Definitive Media Library
___| 06_06 Change management
___| 06_07 Change models
___| 06_08 Change Advisory Board and Emergency Change Advisory Board
___| 06_09 Activities of change management
___| 06_10 The seven Rs of change management
___| 06_11 Change management interfaces
___| 06_12 Release and Deployment Management
___| 06_13 The four phases of Release and Deployment Management
___| 06_14 Knowledge management
___| 06_15 Data, Information, Knowledge, Wisdom structure
___| 06_16 Service Knowledge Management System
___| 06_17 Service Operation; Phase and process overview
___| 06_18 Event management
___| 06_19 Incident management
___| 06_20 Key concepts of incident management
___| 06_21 Incident models
___| 06_22 Activities of incident management
___| 06_23 Incident-management interfaces
___| 06_24 Problem management
___| 06_25 Key concepts of problem management
___| 06_26 Problem-management activities
___| 06_27 Problem-management interfaces
___| 06_28 Request fulfillment
___| 06_29 Access management
___| 06_30 Continual Service Improvement; Phase and process overview
___| 06_31 Seven-step improvement process
___| 06_32 Summary; Life-cycle processes
07 Service-Management Functions
___| 07_01 Functions overview
___| 07_02 Service Desk organizational structure
___| 07_03 Service Desk and objectives
___| 07_04 Technical management
___| 07_05 IT operations management
___| 07_06 Application management
___| 07_07 Summary; Functions
با بیش از بیست سال تجربه حرفهای، سابقه توماس، نقشهای رهبری از datacenter CIO تا مدیریت و مشاور فنآوری اطلاعات را در بر میگیرد. مارک، تیمهای بزرگ را در مدیریت IT هدایت کرده است؛ مدیریت سازمان پروژه ( PMO )، مدیریت خدمات، و فعالیتهای مدیریتی برای تیمهای پروژه اصلی؛ اجرای موفقیتآمیز کاربرد کسبوکار؛ و اجرای فرآیندهای نظارتی در سراسر صنایع مختلف را بر عهده داشته است. مارک با مشاوره با " Big Five " در بخش مراقبتهای بهداشتی، تولید و توزیع، خدمات، فنآوری بالا و دولت، تجربه دارد.
مارک یک رهبر iterim است که متعهد به حل مشکلات سخت و ارائه نتایج استراتژیک عالی است. علاوه بر این ، مارک به عنوان مربی و سخنران در چندین رشته شهرت دارد. او به عنوان رهبری موقت برای مشتریان عمل می کند، و یک تمرکز خاص بر طراحی سازمانی، فرآیندهای عملیاتی، و مدلهای راهبری بر عهده دارد. اقدامات معمول شامل ارزیابیها، اجرای کنترل، و آموزش در مدیریت خدمات IT، کنترلهای حکومتی، و حوزههای مدیریتی فنی است.
مارک در حال حاضر به عنوان مدیریت ارشد انجمن فنآوری اطلاعات ( itSMF ) کانزاس سیتی، رئیس گروه منافع محلی و همچنین رئیس گروه منافع مشترک CobiT Special Interest Group خدمت میکند و به طور مرتب در رویدادهای مربوط به انجمن صحبت میکند.