Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
مجموعه آموزشی 13 قسمتی «ایجاد یک فیلم کوتاه» آنچه را که برای خلق یک فیلم کوتاه نیاز است، از مرحله طوفان فکری، تا شب افتتاحیه به نمایش می گذارد. هر قسمت از این مجموعه بر جنبه های مختلف گردش کار تولید تمرکز دارد. در اینجا، مربی Chad Perkins، فیلمساز، بر روی فیلمبرداری تمرکز می کند و با نشان دادن اینکه چگونه مفاهیم برجسته شده در دوره آموزشی در ساخت «اطمینان»، فیلم کوتاهی که در سرتاسر مجموعه نمایش داده می شود، به کار گرفته شده است، زمینه دنیای واقعی را فراهم می کند. او با اصول اولیه فیلمبرداری شروع می کند، از جمله نحوه تنظیم نوردهی، دریافت پوشش، ایجاد حرکات قدرتمندتر دوربین و استفاده موثر از نور سه نقطه ای. او همچنین نحوه تنظیم و کادربندی یک عکس، استفاده از لنزها به عنوان ابزار داستان سرایی، نور مناسب بازیگران و موارد دیگر را نشان می دهد. این دوره با پروژه های دنیای واقعی به پایان می رسد که به بررسی نحوه بهبود نماهای خسته کننده و زشت مرحله به مرحله می پردازد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 مقدمه
01-01 درباره این مجموعه آموزشی
01-02 تضمین
01-03 چرا سینماتوگرافی مهم است؟
01-04 درباره بخش دوربین ما
02 مبانی سینماتوگرافی
02-01 درک قرار گرفتن در معرض
02-02 تنظیم نوردهی با دیافراگم
02-03 تنظیم سرعت شاتر
02-04 تنظیم ISO
02-05 افشاگری برای موضوع
02-06 استفاده از نورسنج
02-07 ارزیابی هیستوگرام
02-08 انتخاب نرخ فریم
02-09 فیلمبرداری اسلوموشن
03 تنظیم شات
03-01 گردش کار سینماتوگرافی
03-02 درک اندازه شات
03-03 استفاده از عکس های POV
03-04 درک خط
03-05 عبور موثر از خط
03-06 ایجاد بعد
03-07 انتخاب نسبت تصویر
03-08 هدایت چشم
03-09 چراغ های تقلب و استعداد
04 قاب گرفتن عکس
04-01 اهمیت قاب بندی
04-02 درک سلسله مراتب اهمیت
04-03 استفاده از یک سوم
04-04 وسط موضوع
04-05 استفاده از زوایای بالا و پایین
05 نورپردازی در تئوری
05-01 تسلط بر نورپردازی سه نقطه ای
05-02 تصمیم گیری با انگیزه سبک
05-03 نور سخت در مقابل نور نرم
05-04 انتخاب دمای نور
05-05 اجتناب از نور منبع.
05-06 استفاده از انواع چراغ های روشنایی
05-07 رئالیسم در مقابل زیبایی
05-08 استفاده از برنامه های سینماتوگرافی
06 روشنایی در عمل
06-01 تسلط بر نورپردازی سینمایی
06-02 انتشار نور
06-03 نور مسدود کننده و جهنده
06-04 استفاده از scrims
06-05 کار با نور طبیعی
06-06 عکسبرداری از صحنه های شبانه
06-07 ساخت جادو با مه
06-08 نور رنگ آمیزی با ژل
06-09 استفاده از تجهیزات گیره مشترک
06-10 ایجاد شعله های لنز
06-11 جلوگیری از شعله ور شدن لنز
06-12 تمرین آداب نورپردازی
07 مردم نورپردازی
07-01 باید چراغ ها را کجا قرار دهید؟
07-02 نورپردازی از بالا
07-03 نورپردازی از پایین
07-04 به حداقل رساندن لکه ها
07-05 ساختن نور چاپلوس
07-06 استفاده از چراغ های چشمی
07-07 ساخت شبح
07-08 ایجاد ظاهر فیلم نوآر
07-09 نورپردازی صحنه های گفتگو
08 اصول اولیه دوربین
08-01 از کدام دوربین استفاده کنید؟
08-02 ساخت دوربین
08-03 پشتیبانی از دوربین
08-04 دستیابی به تمرکز انتقادی
08-05 متعادل کردن رنگ سفید دوربین
08-06 راه اندازی دهکده ویدیویی
09 گفتن داستان با لنز
09-01 استفاده از لنز برای گفتن داستان
09-02 کار با لنزهای واید
09-03 کار با لنزهای بلند
09-04 ایجاد عمق میدان کم
09-05 استفاده از اپتیک ممتاز
09-06 رکینگ فوکوس
10 حرکت دوربین
10-01 چرخاندن و چرخاندن دوربین
10-02 حرکت دوربین
10-03 با استفاده از نوار لغزنده
10-04 افزودن احساسات با حرکات دوربین
10-05 افزودن علاقه بصری با حرکات دوربین
10-06 هدایت دوربین مجازی در پست
10-07 تیراندازی در سکانس عنوان آغازین
11 ایجاد نماهای سینمایی
11-01 نقد ضربه
11-02 تغییر پس زمینه
11-03 افزودن عمق و تغییر لنز
11-04 بازاندیشی در مورد نورپردازی
11-05 تغییر تن با ژل
12 رفع اشتباهات
12-01 رفع اشتباهات در تضمین
12-02 چه اشتباهی در ضربه فیس آف رخ داد؟
12-03 بازسازی ضربه رو به رو
12-04 پرچم گذاری چراغ
12-05 پرتاب نور به پس زمینه
13 کار به عنوان DP
13-01 مسئولیت های DP
13-02 دانستن فیلمنامه
13-03 مکان های پیشاهنگی
13-04 دریافت پوشش
13-05 دنده: اجاره در مقابل خرید
13-06 کار با خدمه
13-07 انتخاب فرمت ضبط
13-08 کامل کردن ضربه در مقابل ثابت کردن آن در پست
13-09 توپ ربایی
13-10 تیراندازی جلوه های بصری
14 نتیجه گیری
14-01 بهبود مهارت های DP شما
14-02 پیش نمایش دوره بعدی
14-03 افکار نهایی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 About this training series
01-02 The assurance
01-03 Why is cinematography important?
01-04 About our camera department
02 Cinematography Basics
02-01 Understanding exposure
02-02 Adjusting exposure with the aperture
02-03 Adjusting the shutter speed
02-04 Adjusting ISO
02-05 Exposing for the subject
02-06 Using a light meter
02-07 Evaluating a histogram
02-08 Choosing a frame rate
02-09 Shooting slow motion footage
03 Setting Up the Shot
03-01 The cinematography workflow
03-02 Understanding shot sizes
03-03 Using POV shots
03-04 Understanding the line
03-05 Crossing the line effectively
03-06 Creating dimension
03-07 Selecting the aspect ratio
03-08 Leading the eye
03-09 Cheating lights and talent
04 Framing the Shot
04-01 The importance of framing
04-02 Understanding the hierarchy of importance
04-03 Utilizing thirds
04-04 Centering the subject
04-05 Using high and low angles
05 Lighting in Theory
05-01 Mastering three point lighting
05-02 Deciding light motivation
05-03 Hard light vs. Soft light
05-04 Selecting a light temperature
05-05 Avoiding sourcey light
05-06 Using different types of light fixtures
05-07 Realism vs. Beauty
05-08 Using cinematography apps
06 Lighting in Practice
06-01 Mastering cinematic lighting
06-02 Diffusing light
06-03 Blocking and bouncing light
06-04 Using scrims
06-05 Working with natural light
06-06 Shooting night scenes
06-07 Making magic with fog
06-08 Coloring light with gels
06-09 Using common grip equipment
06-10 Creating lens flares
06-11 Preventing lens flares
06-12 Practicing lighting etiquette
07 Lighting People
07-01 Where should you place lights?
07-02 Lighting from above
07-03 Lighting from below
07-04 Minimizing blemishes
07-05 Making light flattering
07-06 Using eye lights
07-07 Making a silhouette
07-08 Creating the film noir look
07-09 Lighting dialog scenes
08 Camera Basics
08-01 Which camera should you use?
08-02 Building the camera
08-03 Supporting the camera
08-04 Achieving critical focus
08-05 White balancing the camera
08-06 Setting up video village
09 Telling the Story with Lenses
09-01 Using lenses to tell a story
09-02 Working with wide lenses
09-03 Working with long lenses
09-04 Creating a shallow depth of field
09-05 Using premium optics
09-06 Racking focus
10 Moving the Camera
10-01 Tilting and panning the camera
10-02 Moving the camera
10-03 Using a slider
10-04 Adding emotion with camera moves
10-05 Adding visual interest with camera moves
10-06 Directing virtual camera moves in post
10-07 Shooting the opening title sequence
11 Creating Cinematic Shots
11-01 Critiquing the shot
11-02 Changing the background
11-03 Adding depth and changing lenses
11-04 Rethinking the lighting
11-05 Changing the tone with gels
12 Fixing Mistakes
12-01 Fixing the mistakes in the assurance
12-02 What went wrong with the faceoff shot?
12-03 Recreating the faceoff shot
12-04 Flagging the light
12-05 Bouncing light onto the background
13 Working as DP
13-01 Responsibilities of the DP
13-02 Knowing the script
13-03 Scouting locations
13-04 Getting coverage
13-05 Gear: Renting vs. Buying
13-06 Working with the crew
13-07 Choosing the recording format
13-08 Perfecting the shot vs. Fixing it in post
13-09 Stealing shots
13-10 Shooting visual effects
14 Conclusion
14-01 Improving your DP skills
14-02 Previewing the next course
14-03 Final thoughts
چاد پرکینز فیلم ساز و برنده جایزه در سیاتل است. او همچنین دارای بیش از یک دهه تجربه post-production با نرم افزار Adobe After Effects است، و نویسنده بیش از 30 دوره آموزشی در Lynda.com، همچنین چندین نسخه از The After Effects Illusionist و How to Cheat in After Effects (هر دو توسط Focal Press) را تولید کرده است. او را در توییتر chad_perkins@ پیدا کنید.