Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
شرکتهای مدرن به توسعه دهندگان نیاز دارند که بتوانند با خدمات وب آمازون (AWS) به اهداف تجاری دست یابند بدون اینکه راه حلهای درون مهندسی زیادی داشته باشند. اما با توجه به اینکه AWS در حال حاضر بیش از صد خدمات مختلف را ارائه میدهد، دریافت یک احساس جامع از پلتفرم میتواند دلهره آور به نظر برسد. در این دوره، Jeremy Villeneuve سرویسهای کلیدی AWS را تجزیه میکند، و به توسعه دهندگان نگاه سطح بالایی در مورد راههای مختلفی که میتوانند برنامههای داخل AWS را داشته باشند، و همچنین نحوه تصمیم گیری در مورد سرویسهای مورد استفاده آنها را میدهد. او شما را با اتصال مفاهیم به سخت افزارهای دنیای واقعی مانند دیسکهای سخت و سوئیچهای شبکه، شما را به رایانش ابری معرفی میکند. اطلاعات لازم را برای مطابقت با نام محصولات با آنچه خدمات انجام میدهد (و همچنین با نمادهای معماری مربوطه) بدست آورید، تا بتوانید آنها را بیشتر کشف کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 بهترین روش برای استفاده از AWS چیست
___| 00_02 اهداف دوره
___| 00_03 چه چیزی میخواهید بدانید
01 راه اندازی اساسی AWS
___| 01_01 حساب اصلی AWS
___| 01_02 یک کاربر IAM ایجاد کنید
___| 01_03 یک کلید مخفی AWS ایجاد کنید
___| 01_04 زنگ صدور صورت حساب را تنظیم کنید
02 در فرض AWS
___| 02_01 زیرساخت پیش فرض
___| 02_02 تولد ابر؛ EC2 و S3
___| 02_03 مناطق و مناطق در دسترس بودن
03 IaaS محاسبه
___| 03_01 یک نمونه EC2 ایجاد کنید
___| 03_02 انواع EC2
___| 03_03 یک سرور وب راه اندازی کنید
___| 03_04 گروههای امنیتی
___| 03_05 اتوکال کردن
04 IaaS Storage
___| 04_01 فروشگاه بلوک الاستیک (EBS)
___| 04_02 سیستم فایل الاستیک (EFS)
___| 04_03 سرویس ذخیرهسازی ساده (S3)
___| 04_04 0f0i0l0e0 را به S3 از AWS CLI بارگذاری کنید
___| 04_05 با استفاده از SDK برای بازیابی فایل از S3
___| 04_06 نقشهای IAM برای EC2
___| 04_07 ویژگیهای سطل S3 و یخچال S3
___| 04_08 سریعتر محتوا را با CloudFront سرو کنید
05 شبکه IaaS
___| 05_01 ابر خصوصی مجازی (VPC)
___| 05_02 دروازههای اینترنت و NAT
___| 05_03 IPهای الاستیک
___| 05_04 استفاده از VPN برای دسترسی به زیر شبکههای خصوصی
___| 05_05 مقیاس گذاری با بالانسور الاستیک (ELB)
___| 05_06 DNS با Route53
06 بانک اطلاعات به عنوان یک سرویس (DBaaS)
___| 06_01 بانک اطلاعات به عنوان یک سرویس (DBaaS) چیست
___| 06_02 خدمات بانک اطلاعاتی رابطهای (RDS)
___| 06_03 پایگاه دادههای NoSQL
___| 06_04 حافظه پنهان حافظه
___| 06_05 بانک اطلاعاتی بزرگ
___| 06_06 خدمات پیام رسانی
07 بسترهای نرمافزاری به عنوان یک سرویس (PaaS)
___| 07_01 الاستیک Beanstalk
___| 07_02 ظروف در حال اجرا در AWS
___| 07_03 لامبدا
___| 07_04 پردازش دسته ای
08 نرمافزار به عنوان یک سرویس (SaaS)
___| 08_01 تأیید اعتبار کاربر
___| 08_02 خدمات تلفن همراه
___| 08_03 فراگیری ماشین
___| 08_04 خدمات رسانه ای
___| 08_05 اینترنت اشیاء (IoT)
09 DevOps با AWS
___| 09_01 DevOps چیست
___| 09_02 CI CD با AWS
___| 09_03 زیرساخت به عنوان کد با AWS
___| 09_04 نظارت با CloudWatch
10 امنیت در AWS
___| 10_01 AWS Shield و دیوار آتش با WAF
___| 10_02 بازرس، GuardDuty و مکی
___| 10_03 CloudTrail و هاب امنیتی
11 نتیجه گیری
___| 11_01 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 What is the best way to use AWS
___| 00_02 Course objectives
___| 00_03 What you need to know
01 AWS Essential Setup
___| 01_01 The AWS root account
___| 01_02 Create an IAM user
___| 01_03 Generate an AWS secret key
___| 01_04 Set up a billing alarm
02 On Premise to AWS
___| 02_01 On-premise infrastructure
___| 02_02 Birth of the cloud; EC2 and S3
___| 02_03 Regions and availability zones
03 IaaS Compute
___| 03_01 Create an EC2 instance
___| 03_02 EC2 types
___| 03_03 Set up a web server
___| 03_04 Security groups
___| 03_05 Autoscaling
04 IaaS Storage
___| 04_01 Elastic Block Store (EBS)
___| 04_02 Elastic File System (EFS)
___| 04_03 Simple Storage Service (S3)
___| 04_04 Upload a file to S3 from the AWS CLI
___| 04_05 Using the SDK to retrieve a file from S3
___| 04_06 IAM roles for EC2
___| 04_07 S3 bucket features and S3 Glacier
___| 04_08 Serve content faster with CloudFront
05 IaaS Networking
___| 05_01 Virtual Private Cloud (VPC)
___| 05_02 Internet and NAT gateways
___| 05_03 Elastic IPs
___| 05_04 Using VPNs to access private subnets
___| 05_05 Scaling with Elastic Load Balancer (ELB)
___| 05_06 DNS with Route53
06 Databases As a Service (DBaaS)
___| 06_01 What is Database as a Service (DBaaS)
___| 06_02 Relational Database Service (RDS)
___| 06_03 NoSQL databases
___| 06_04 In-memory caches
___| 06_05 Big data databases
___| 06_06 Messaging services
07 Platform As a Service (PaaS)
___| 07_01 Elastic Beanstalk
___| 07_02 Running containers on AWS
___| 07_03 Lambda
___| 07_04 Batch processing
08 Software As a Service (SaaS)
___| 08_01 User authentication
___| 08_02 Mobile services
___| 08_03 Machine learning
___| 08_04 Media services
___| 08_05 Internet of Things (IoT)
09 DevOps with AWS
___| 09_01 What is DevOps
___| 09_02 CI CD with AWS
___| 09_03 Infrastructure as code with AWS
___| 09_04 Monitoring with CloudWatch
10 Security on AWS
___| 10_01 AWS Shield and firewalls with WAF
___| 10_02 Inspector, GuardDuty, and Macie
___| 10_03 CloudTrail and Security Hub
11 Conclusion
___| 11_01 Next steps
جرمی ویلنیو یک شرکت مشاوره فنآوری اطلاعات در برنامههای وب، اتوماسیون ابر، و فرآیندهای سریعالانتقال را اداره میکند.
جرمی (معروف به "JV") برنامهنویسی برنامههای وب را بطور حرفه ای در سال ۱۹۹۷ آغاز کرد. او با استفاده از سابقه خود در رهبری تیمهای چابک در معماری برنامههای کاربردی وب و مدیریت سرور، شرکت Halvanta, LLC را در سال ۲۰۱۱ تاسیس کرد که یک شرکت مشاوره فنآوری اطلاعات مستقر در دالاس بود. با توجه به تلاشهای کارآفرینی Dallas Observer و Denton Record Chronicle درباره فعالیتهای کارآفرینی او، JV به کار با مشتریان ادامه میدهد تا تیمهای چابک خود را بهبود ببخشند، فرایندهای IT خود را ساده کنند، و تجربیات وب خوب و موبایلی را بسازند.