Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
TDD یکی از موضوعات داغ در دنیای توسعه نرمافزار است. حتی برنامههای با دقت ساخته شده تا جایی افزایش مییابند که اشکال زدایی و تضمین کیفیت مشکل شود. توسعه محور تست (TDD) با اطمینان از اینکه تمام قسمتهای برنامه شما تحت آزمایشات قرار دارند، به این امر فوق العاده کمک میکند. در این دوره، Shaun Wassell به بررسی تکنیکها و ابزارهای اساسی آزمایشهای واحد و ادغام میپردازد. در طول راه، او زوم میکند تا بررسی کند که چگونه همه آنها در کنار هم قرار گرفته اند. او همچنین نقاط قوت و ضعف TDD را برجسته میکند و نمونههایی از دنیای واقعی ارائه میدهد که نشان میدهد چگونه TDD میتواند در گردش کار توسعه شما قرار بگیرد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 معرفی فیلم
___| 00_02 آنچه باید بدانید
___| 00_03 آنچه این دوره را شامل میشود
___| 00_04 نصب نرم افزار
مبانی توسعه محور آزمون (TDD)
___| 01_01 TDD چیست؟
___| 01_02 مزایای TDD
___| 01_03 معایب TDD
___| 01_04 چرخه اصلی TDD
___| 01_05 نوشتن تستهای مؤثر
___| 01_06 سه نوع آزمون مختلف
02 تستهای واحد نوشتن
___| 02_01 هدف از آزمایش واحد
___| 02_02 چارچوبهای JavaScript برای آزمایش واحد
___| 02_03 نوشتن و اجرای تستهای پایه
___| 02_04 آزمایش توابع اساسی
___| 02_05 تست عملکردهای ناهمزمان
___| 02_06 اصلاح عملکردهای موجود
___| 02_07 به مسخره کردن یا عدم مسخره کردن
___| 02_08 چالش؛ با توجه به معیارها، تستهای واحد را بنویسید
___| 02_09 راه حل؛ با توجه به معیارها، تستهای واحد را بنویسید
03 نوشتن تستهای ادغام
___| 03_01 آشنایی با آزمایش ادغام
___| 03_02 چگونه تستهای ادغام در TDD جای میگیرند
___| 03_03 تستهای مضاعف
___| 03_04 وقتی لازم نیست از تستهای مضاعف استفاده کنم
___| 03_05 دو دسته از آزمونهای ادغام
___| 03_06 کتابخانههای جاوا اسکریپت برای آزمایش یکپارچه سازی
04 نوشتن تستهای پایان به پایان
___| 04_01 آزمایش یکپارچهسازی در عمل
___| 04_02 تست سرورهای Node با SuperTest
___| 04_03 تست یک نقطه پایانی؛ رویکرد اساسی
___| 04_04 ایجاد پرونده تنظیم Mocha
05 بهبود گردش کار TDD
___| 05_01 آزمایش ارتباط پایگاه داده؛ راه اندازی اولیه
___| 05_02 راه اندازی پایگاه داده و آبشار در تست
___| 05_03 نادیده گرفتن خصوصیات شیء در Mocha
___| 05_04 استفاده از متغیرهای محیطی در آزمایش
___| 05_05 ایجاد یاران آزمون
___| 05_06 تنظیم مجدد پایگاه داده بین تست ها
06 نمونهای از دنیای واقعی
___| 06_01 ایجاد تست دو برابر با سینون
___| 06_02 تست یک نقطه پایانی Node با SuperTest
___| 06_03 اجرای یک نقطه پایانی سرور
___| 06_04 آزمایش مسیر خطای سرور
___| 06_05 چالش؛ تست `یافت نشد
___| 06_06 راه حل؛ تست `یافت نشد
07 تست در حال اجرا
___| 07_01 تستها را بطور خودکار اجرا کنید
___| 07_02 بررسی پوشش تست با NYC
08 نتیجه گیری
___| 08_01 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 Intro video
___| 00_02 What you should know
___| 00_03 What this course covers
___| 00_04 Software installation
01 Test-Driven Development (TDD) Basics
___| 01_01 What is TDD
___| 01_02 Advantages of TDD
___| 01_03 Disadvantages of TDD
___| 01_04 The basic TDD cycle
___| 01_05 Writing effective tests
___| 01_06 The three different types of tests
02 Writing Unit Tests
___| 02_01 The purpose of unit testing
___| 02_02 JavaScript frameworks for unit testing
___| 02_03 Writing and running basic tests
___| 02_04 Testing basic functions
___| 02_05 Testing asynchronous functions
___| 02_06 Modifying existing functionality
___| 02_07 To mock or not to mock
___| 02_08 Challenge; Given criteria, write unit tests
___| 02_09 Solution; Given criteria, write unit tests
03 Writing Integration Tests
___| 03_01 Introduction to integration testing
___| 03_02 How do integration tests fit into TDD
___| 03_03 Test doubles
___| 03_04 When shouldn`t I use test doubles
___| 03_05 The two categories of integration tests
___| 03_06 JavaScript libraries For integration testing
04 Writing End-to-End Tests
___| 04_01 Integration testing in practice
___| 04_02 Testing Node servers with SuperTest
___| 04_03 Testing an endpoint; The basic approach
___| 04_04 Creating a Mocha setup file
05 Improving Your TDD Workflow
___| 05_01 Testing database communication; Basic setup
___| 05_02 Database setup and teardown in tests
___| 05_03 Ignoring object properties in Mocha
___| 05_04 Using environment variables in testing
___| 05_05 Creating test helpers
___| 05_06 Resetting the database between tests
06 A Real-World Example
___| 06_01 Creating test-doubles with Sinon
___| 06_02 Testing a Node endpoint with SuperTest
___| 06_03 Implementing a server endpoint
___| 06_04 Testing a server`s error path
___| 06_05 Challenge; Testing `Not Found`
___| 06_06 Solution; Testing `Not Found`
07 Running Tests
___| 07_01 Run tests automatically
___| 07_02 Checking test coverage with NYC
08 Conclusion
___| 08_01 Next steps
Shaun Wassell یک توسعه دهنده ی نرم افزار full-stack است که در برنامه نویسی و اتوماسیون صنعتی تخصص دارد. Shaun برنامه نویسی را از دوره ی راهنمایی با امید به ساختن بازی های ویدئویی خارق العاده شروع کرد. او مدرک علوم کامپیوتر را گرفت و شغل توسعه ی نرم افزار را به صورت حرفه ای ادامه داد. او هم از توسعه ی full-stack و هم از توسعه ی mobile لذت میبرد. در کنار کامپیوتر، Shaun به موسیقی، معماری، باغبانی و درست کردن دستی ابجو هم علاقه دارد.