Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
کسب گواهی (CompTIA+ Cybersecurity Analyst (CySA به کارفرمایان بالقوه نشان میدهد که شما میدانید چگونه با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر تحلیل رفتاری، مقابله با تهدیدات سایبری را انجام دهید. این دوره - قسمت دوم در سری CySA+ (CS0-002) Cert Prep — درک اساسی از ابزارها و فرآیندهای مهم مدیریت آسیب پذیری را در اختیار شما قرار میدهد و شما را برای مقابله با حوزه مدیریت تهدید و آسیب پذیری در آزمون CS0-002 آماده میکند. مربی Mike Chapple نحوه طراحی یک برنامه مدیریت آسیب پذیری، اجرای اسکنهای آسیب پذیری و گزارش و تجزیه و تحلیل نتایج اسکن را پوشش میدهد. وی با تفصیل در مورد آسیب پذیریهای مرتبط با انواع مختلف فن آوری، و همچنین مسائل امنیتی رایج نرمافزار برای تماشای آن، به پایان میرسد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 مدیریت آسیب پذیری
___| 00_02 چه چیزی میخواهید بدانید
___| 00_03 منابع مطالعه
01 ایجاد یک برنامه مدیریت آسیب پذیری
___| 01_01 مدیریت آسیب پذیری چیست
___| 01_02 اهداف اسکن را شناسایی کنید
___| 01_03 فرکانس اسکن
02 پیکربندی و اجرای اسکنهای آسیب پذیر
___| 02_01 پیکربندی اسکن
___| 02_02 چشم انداز اسکن
___| 02_03 تعمیر و نگهداری اسکنر
___| 02_04 ابزارهای اسکن آسیب پذیری
___| 02_05 اسکن آسیب پذیری منفعل
03 از بین بردن آسیب پذیری ها
___| 03_01 گزارش نتایج اسکن
___| 03_02 اولویتبندی اصلاح
___| 03_03 گردش کار اصلاح را ایجاد کنید
___| 03_04 موانع اصلاح آسیب پذیری
04 تجزیه و تحلیل نتایج اسکن
___| 04_01 SCAP (پروتکل اتوماسیون محتوا امنیتی)
___| 04_02 CVSS (سیستم امتیاز دهی مشترک آسیب پذیر)
___| 04_03 تفسیر نمرات CVSS
___| 04_04 تجزیه و تحلیل گزارشهای اسکن
___| 04_05 ارتباط نتایج اسکن
05 آسیب پذیری رایج
___| 05_01 آسیب پذیریهای سرور
___| 05_02 آسیب پذیریهای نقطه انتهایی
___| 05_03 آسیب پذیری شبکه
___| 05_04 آسیب پذیریهای مجازی سازی
06 مسائل امنیتی نرم افزار
___| 06_01 OWASP (پروژه امنیتی برنامه کاربردی وب باز)
___| 06_02 جلوگیری از تزریق SQL
___| 06_03 درک برنامه نویسی cross-site
___| 06_04 افزایش امتیاز
___| 06_05 فهرست دایرکتوری
___| 06_06 شرایط مسابقه
___| 06_07 اشاره گرهای NULL
___| 06_08 کد شخص ثالث
___| 06_09 پروکسی رهگیری
07 آسیب پذیری تخصصی فناوری
___| 07_01 سیستمهای کنترل صنعتی
___| 07_02 اینترنت اشیا
___| 07_03 سیستمهای جاسازی شده
کنترل آسیب پذیریهای 08 Access
___| 08_01 حملات رمز عبور
___| 08_02 سمپاشی رمز عبور و پر کردن اعتبار
___| 08_03 حمله به جعل هویت
___| 08_04 جلسه ربودن
___| 08_05 حملات استراق سمع
09 نتیجه گیری
___| 09_01 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 Vulnerability management
___| 00_02 What you need to know
___| 00_03 Study resources
01 Creating a Vulnerability Management Program
___| 01_01 What is vulnerability management
___| 01_02 Identify scan targets
___| 01_03 Scan frequency
02 Configuring and Executing Vulnerability Scans
___| 02_01 Scan configuration
___| 02_02 Scan perspective
___| 02_03 Scanner maintenance
___| 02_04 Vulnerability scanning tools
___| 02_05 Passive vulnerability scanning
03 Remediating Vulnerabilities
___| 03_01 Report scan results
___| 03_02 Prioritize remediation
___| 03_03 Create a remediation workflow
___| 03_04 Barriers to vulnerability remediation
04 Analyzing Scan Results
___| 04_01 SCAP (Security Content Automation Protocol)
___| 04_02 CVSS (Common Vulnerability Scoring System)
___| 04_03 Interpreting CVSS scores
___| 04_04 Analyzing scan reports
___| 04_05 Correlating scan results
05 Common Vulnerabilities
___| 05_01 Server vulnerabilities
___| 05_02 Endpoint vulnerabilities
___| 05_03 Network vulnerabilities
___| 05_04 Virutalization vulnerabilities
06 Software Security Issues
___| 06_01 OWASP (Open Web Application Security Project)
___| 06_02 Preventing SQL injection
___| 06_03 Understanding cross-site scripting
___| 06_04 Privilege escalation
___| 06_05 Directory traversal
___| 06_06 Race conditions
___| 06_07 Dereferencing NULL pointers
___| 06_08 Third-party code
___| 06_09 Interception proxies
07 Specialized Technology Vulnerabilities
___| 07_01 Industrial control systems
___| 07_02 Internet of Things
___| 07_03 Embedded systems
08 Access Control Vulnerabilities
___| 08_01 Password attacks
___| 08_02 Password spraying and credential stuffing
___| 08_03 Impersonation attacks
___| 08_04 Session hijacking
___| 08_05 Eavesdropping attacks
09 Conclusion
___| 09_01 Next steps
مایک چپل، سرپرست ارشد بخش ارائه ی خدمات IT در دانشگاه Notre Dame می باشد. در این جایگاه، وی بر امنیت اطلاعات ، معماری IT ، مدیریت پروژه، برنامه ریزی استراتژیک و انطباق وظایف برای Office of Information Technologies نظارت می کند. مایک همچنین به عنوان یک استادیار در دپارتمان Computer Applications دانشگاه ، جایی که وی به تدریس یک دوره ی کارشناسی با موضوع امنیت اطلاعات میپردازد، خدمت می کند. مایک پیش از این به عنوان مشاور ارشد برای معاون رئیس اجرایی در Notre Dame به مدت دو سال خدمت نموده است. پیش از آن، وی مدیر برنامه بخش برنامه نویسی Information Security دانشگاه و یک مشاور در Notre Dame Alumni Association با عنوان "ابتکارات سرگرم کننده فارغ التحصیلان" بود. پیش از بازگشت به Notre Dame مایک به عنوان معاون اجرایی رئیس و افسر ارشد اطلاعات در Brand Institute ، یک شرکت مشاوره مستقر در میامی ، مشغول به خدمت بوده است. مایک همچنین به مدت چهار سال در گروه پژوهشی امنیت اطلاعات در National Security Agency اشتغال ورزیده است و به عنوان یک افسر اطلاعات وظیفه ی فعال در U.S. Air Force مشغول به خدمت رسانی بوده است. وی یک ویرایشگر فنی برای مجله Information Security می باشد و بیش از دوازده کتاب که شامل CISSP: Certified Information System Security Professional Study Guide (که اکنون در چاپ ششم قرار دارد) و CompTIA Security+ Training Kit میباشند، به رشته ی تحریر در آورده است. مایک مدارک لیسانس و دکترای خویش را از Notre Dame در رشته ی علوم کامپیوتر و مهندسی ، کسب نموده است. وی همپنین یک مدرک فوق لیسانس در رشته ی علوم کامپیوتر از University of Idaho و یک MBA از Auburn University اخذ نموده است.
فارسی لینـدا (FarsiLynda.com) سایتی منحصر بفرد در ایران، با بیش از 9000 دوره آموزشی تخصصی با زیرنویس فارسی و انگلیسی شامل 264/000 ویدیو از بیش از 1800 مدرس تائید شده بین المللی می باشد. سایت فارسی لینـدا در تابستان سال 1396 راه اندازی شد.
+ ما محصولات آموزشی معروفترین کمپانی سازنده آموزشهای ویدیویی در جهان، یعنی لینکدین linkedin.com/learning (Lynda.com سابق) را فارسی سازی کرده و در اختیار شما قرار دادهایم.
+ زیرنویسهای فارسی آموزشها، با جدیدترین تکنولوژی هوش مصنوعی (Artificial Intelligence به اختصار AI)، ترجمه شده و پس از آن، طی چند مرحله بصورت هوشمند، مورد بازبینی و ویرایش قرار میگیرد.
+ تمامی آموزشهای فارسی لینـدا، با زیرنویس فارسی و انگلیسی و برخی با دوبله فارسی، با کیفیت ویدیوئی عالی (1280x720) ارائه میگردد.