Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
جاوا یکی از پنج زبان برنامه نویسی برتر است و برای وب سایتها، کنترلرهای تعبیه شده و توسعه برنامههای اندرویدی استفاده میشود. آیا علاقهمند به یادگیری نحوه کدنویسی با جاوا هستید؟ به مربی Kathryn Hodge بپیوندید زیرا او به شما کمک میکند تا با این زبان محبوب حرفهای شوید. او کلیه اصول اولیه را پوشش میدهد: انواع دادهها، رشتهها، عملکردها و حلقه ها. او به شما کمک میکند تا جریان و منطق کدهای خود را کنترل کنید و پروژه خود را اشکال زدایی کنید تا اطمینان حاصل کنید که این کار به طور کامل اجرا میشود. در طول راه، او نمونههایی از دنیای واقعی را ارائه میدهد و چالشهایی را به شما معرفی میکند که به شما امکان میدهد مهارتهای جدید خود را تمرین کنید. این دوره برای برنامه نویسانی که مایلند با سرعت برنامههای جاوا بنویسند، و همچنین برای برنامه نویسان اولیه که میخواهند اولین سلیقه آنها، از این زبان محبوب باشد، مناسب است.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 به یادگیری جاوا خوش آمدید
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
_ | 00_03 استفاده از فایلهای تمرینی
01 شروع با جاوا
_ | 01_01 جاوا چیست؟
_ | 01_02 بارگیری جاوا در کامپیوتر خود
_ | 01_03 کاوش در خط فرمان
_ | 01_04 اولین برنامه جاوا
_ | 01_05 سلام جهان در خط فرمان
_ | 01_06 کاوش در محیط توسعه یکپارچه (IDE)
_ | 01_07 سلام جهانی در یک IDE
02 پایههای محکم ساختمان
_ | 02_01 انواع داده اولیه
_ | 02_02 انواع دادهها و متغیرها در جاوا
_ | 02_03 رشته در جاوا
_ | 02_04 با استفاده از فهرست با رشته ها
_ | 02_05 اتصال رشتهها در جاوا
_ | 02_06 ورودی و خروجی در جاوا
03 کنترل جریان
_ | 03_01 نقشه برداری از جریان کنترل برنامه
_ | 03_02 اپراتور در جاوا
_ | 03_03 تصمیم گیری با جاوا
_ | 03_04 درک دامنه در جاوا
_ | 03_05 حلقهها (مفهومی)
_ | 03_06 حلقه ها در جاوا
_ | 03_07 چالش: انتخاب چندگانه
_ | 03_08 راه حل نمونه: انتخاب چندگانه
04 اشکال زدایی در جاوا
_ | 04_01 اشکال زدایی خطاهای نحوی و منطقی
_ | 04_02 اشکال زدایی با یک IDE
_ | 04_03 چالش: خطاها را پیدا کنید
_ | 04_04 راه حل نمونه: خطاها را پیدا کنید
05 عملکرد در جاوا
_ | 05_01 توابع چیست؟ (مفهومی)
_ | 05_02 تعریف توابع در جاوا
_ | 05_03 توابع تماس در جاوا
_ | 05_04 پارامترها در جاوا
_ | 05_05 انواع برگشتی در جاوا
_ | 05_06 با استفاده از توابع داخلی در جاوا
_ | 05_07 چالش: ماشین حساب حقوق و دستمزد
_ | 05_08 راه حل نمونه: ماشین حساب حقوق
06 کلاس در جاوا
_ | 06_01 کلاس در جاوا
_ | 06_02 سازنده در جاوا
_ | 06_03 ایجاد کلاس در جاوا
_ | 06_04 ایجاد موارد در جاوا
_ | 06_05 روشهای نمونه در مقابل روشهای کلاس
_ | 06_06 با استفاده از روشهای نمونه در جاوا
_ | 06_07 متغیرهای نمونه و کلاس در جاوا
_ | 06_08 نقد و بررسی: کلاسها در مقابل موارد
_ | 06_09 چالش: نمایه دانشجویی
_ | 06_10 راه حل نمونه: مشخصات دانشجویی
07 نتیجه گیری
_ | 07_01 مراحل بعدی برای یادگیری جاوا
00 Introduction
_ 00_01 Welcome to learning Java
_ 00_02 What you should know
_ 00_03 Using the exercise files
01 Getting Started with Java
_ 01_01 What is Java
_ 01_02 Downloading Java on your computer
_ 01_03 Exploring the command line
_ 01_04 Your first Java program
_ 01_05 Hello World in the command line
_ 01_06 Exploring an integrated development environment (IDE)
_ 01_07 Hello World in an IDE
02 Building Strong Foundations
_ 02_01 Primitive data types
_ 02_02 Data types and variables in Java
_ 02_03 Strings in Java
_ 02_04 Using indexes with strings
_ 02_05 Concatenating strings in Java
_ 02_06 Input and output in Java
03 Control Flow
_ 03_01 Mapping out program control flow
_ 03_02 Operators in Java
_ 03_03 Decision-making with if in Java
_ 03_04 Understanding scope in Java
_ 03_05 While loops (conceptually)
_ 03_06 While loops in Java
_ 03_07 Challenge; Multiple choice
_ 03_08 Sample solution; Multiple choice
04 Debugging in Java
_ 04_01 Debugging syntax and logical errors
_ 04_02 Debugging with an IDE
_ 04_03 Challenge; Find the errors
_ 04_04 Sample solution; Find the errors
05 Functions in Java
_ 05_01 What are functions (conceptually)
_ 05_02 Defining functions in Java
_ 05_03 Calling functions in Java
_ 05_04 Parameters in Java
_ 05_05 Return types in Java
_ 05_06 Using built-in functions in Java
_ 05_07 Challenge; Salary calculator
_ 05_08 Sample solution; Salary calculator
06 Classes in Java
_ 06_01 Classes in Java
_ 06_02 Constructors in Java
_ 06_03 Creating a class in Java
_ 06_04 Creating instances in Java
_ 06_05 Instance methods vs. class methods
_ 06_06 Using instance methods in Java
_ 06_07 Instance and class variables in Java
_ 06_08 Review; Classes vs. instances
_ 06_09 Challenge; Student profile
_ 06_10 Sample solution; Student profile
07 Conclusion
_ 07_01 Next steps for learning Java
کاترین هادج به عنوان شریک NexTech با Comcast NBCUniversial کار می کند؛ او بخشی از قسمت Media Labs است، جایی که انواع مختلف تکنولوژی های ساخته شده را بررسی می کند تا به طرز تاثیر گذاری آن ها روی مشتریان پی ببرد و اینکه چگونه به بهترین نحو محتوی NBCuniversal را ادغام کنند. او همچنین برای کسانی که می خواهند کد نویسی را فرا بگیرند یک کانال YouTube را اداره می کند. وی پیش از آمدن به ComCast، برای سه سال به عنوان معلم کمکی علوم کامپیوتر کار کرد. او علاقه زیادی به فصل مشترک رسانه، سرگرمی، و فن آوری دارد و تمرکز خود را روی ساخت نرم افزاری که تاثیر گزار باشد معطوف کرده است.