Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
بیاموزید که چگونه با یکی از پرکاربردترین و بسیار مورد توجه ترین برنامههای ترکیبی موجود در بازار - Adobe After Effects CC جلوههای بصری خیره کننده ایجاد کنید. در این دوره، مربی Alan Demafiles به اصول شما برای شروع ایجاد جلوههای تصویری ذهنی (VFX) با After Effects میپردازد. نحوه ساختن ماسکها و کلیدهای دقیق را کشف کنید، از rotoscoping برای جدا کردن پیش زمینه از پس زمینه، انجام ردیابی حرکت و دوربین و افزودن عناصر سه بعدی خود به یک صحنه استفاده کنید. بیاموزید که چگونه از جلوههایی مانند ذرات و نویز برای ایجاد آتش، جایگزینی آسمان و موارد دیگر استفاده کنید. در حالی که او از ویژگیهای ویدیویی همه جانبه VR و 360 درجه برنامه استفاده میکند، به دنیای واقعیت مجازی بروید. در فصل نهایی مبتنی بر پروژه، شما میتوانید مهارتهای جدید خود را با به کار بردن تکنیکهایی با یک چالش در دنیای واقعی تقویت کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 خوش آمدید
_ | 00_02 فایلهای تمرینی و ارتباط مجدد
_ | 00_03 قبل از شروع
_ | 00_04 مفاهیم تصویر بزرگ
_ | 00_05 نسخه افتر افکت
01 ایجاد شفافیت
_ | 01_01 شفافیت چیست؟
_ | 01_02 ماسکهای Keyframing
_ | 01_03 ماسکها را در حرکت دنبال کنید
_ | 01_04 Mocha برای دوره سقوط AE
_ | 01_05 از ابزار Roto Brush استفاده کنید
_ | 01_06 عناصر را با ماتهای مختلف جدا کنید
_ | 01_07 مات آهنگ ایجاد کنید
02 کلید زدن
_ | 02_01 کلید chroma چیست؟
_ | 02_02 عناصر اصلی را با ماسک زباله جدا کنید
_ | 02_03 Keylight 101
_ | 02_04 پاکسازی کلید
_ | 02_05 بستهبندی سبک ایجاد کنید
_ | 02_06 اثر عصاره
03 کار با ردیاب ها
_ | 03_01 انواع ردیابی
_ | 03_02 ردیابی نقطه ای
_ | 03_03 ردیابی مسطح Mocha AE
_ | 03_04 تثبیت کننده تاب
_ | 03_05 ردیابی دوربین
_ | 03_06 با لایههای سه بعدی کار کنید
04 کار با جلوه ها
_ | 04_01 استفاده از افکتها در افتر افکت
_ | 04_02 با Shatter تخریب ایجاد کنید
_ | 04_03 با ذرات آتش ایجاد کنید
_ | 04_04 استفاده همه کاره از نویز آشفته
_ | 04_05 لایهها را با ابزار Puppet تحریف کنید
05 رندرهای سه بعدی ترکیبی
_ | 05_01 پاسهای رندر چیست؟
_ | 05_02 پاسها را سازماندهی کنید
_ | 05_03 ترکیبی از پاس ها
_ | 05_04 جلوههای تصحیح رنگ را اضافه کنید
_ | 05_05 استفاده از Cineware
_ | 05_06 عمق برای محاسبات سه بعدی عبور میکند
06 با Rendering کار کنید
_ | 06_01 ترکیبات را به صف رندر اضافه کنید
_ | 06_02 با استفاده از رمزگذار رسانه
_ | 06_03 استفاده از پیش آگهی ها
07 با Immersive 360 VR کار کنید
_ | 07_01 بررسی اجمالی 360: مفاهیم و گردش کار
_ | 07_02 ویرایش 2D: حذف دکل
_ | 07_03 ویرایش 2 بعدی: هشدارها
_ | 07_04 ویرایشهای سه بعدی
_ | 07_05 گردش کار ردیابی حرکت VR
_ | 07_06 VR و Cinema 4D Lite
چالش 08: مهارتهای خود را در تمرین قرار دهید
_ | 08_01 بررسی اجمالی چالش
_ | 08_02 شکست
09 نتیجه گیری
_ | 09_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Welcome
_ 00_02 Exercise files and relinking
_ 00_03 Before we start
_ 00_04 Big-picture concepts
_ 00_05 Version of After Effects
01 Create Transparency
_ 01_01 What is transparency
_ 01_02 Keyframing masks
_ 01_03 Track masks in Motion
_ 01_04 Mocha for AE crash course
_ 01_05 Utilize the Roto Brush tool
_ 01_06 Isolate elements with different mattes
_ 01_07 Create a track matte
02 Keying
_ 02_01 What is a chroma key
_ 02_02 Isolate key elements with garbage masks
_ 02_03 Keylight 101
_ 02_04 Key cleanup
_ 02_05 Create light wrap
_ 02_06 Extract effect
03 Work with Trackers
_ 03_01 Types of tracking
_ 03_02 Point tracking
_ 03_03 Mocha AE planar tracking
_ 03_04 Warp Stabilizer
_ 03_05 Camera tracking
_ 03_06 Work with 3D layers
04 Work with Effects
_ 04_01 Using the effects in After Effects
_ 04_02 Create destruction with Shatter
_ 04_03 Create fire with particles
_ 04_04 Versatile uses of Turbulent Noise
_ 04_05 Distort layers with the Puppet tool
05 Composite 3D Renders
_ 05_01 What are render passes
_ 05_02 Organize the passes
_ 05_03 Composite the passes
_ 05_04 Add color correction effects
_ 05_05 Using Cineware
_ 05_06 Depth passes for 3D comps
06 Work with Rendering
_ 06_01 Add compositions to the Render Queue
_ 06_02 Using Media Encoder
_ 06_03 Using prerenders
07 Work with Immersive 360 VR
_ 07_01 360 overview; Concepts and workflow
_ 07_02 2D edit; Rig removal
_ 07_03 2D edit; Caveats
_ 07_04 3D edits
_ 07_05 VR motion tracking workflow
_ 07_06 VR and Cinema 4D Lite
08 Challenge; Put Your Skills into Practice
_ 08_01 Challenge overview
_ 08_02 Breakdown
09 Conclusion
_ 09_01 Next steps
آلن دمافایلز ، طراح انیمیشن ، تدوین گر 3D و یک compositor حرفه ای است. وی از سال 2004 در صنعت گرافیک متحرک در حال فعالیت است و از دانشگاه تکزاس در آستن ، مدرک فیلم دارد. او برای مشتری هایی از قبیل سامسونگ، Sony pictures، استودیو یونیورسال، MTV و کانال discovery کار کرده است. به علاوه، الن ، آزمونگر بتا برای CINEMA 4D و هنرجوی مادام العمر گیتار است. می توانید از طریق demafleez.com یا با دنبال کردن او در توییتر @demafleez اطلاعات بیشتری بگیرید.