Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Adobe Photoshop وارد وب شده است و قدرت ابزار تصویربرداری پیشرو در جهان را به یک مرورگر وب می آورد. بهتر از همه، این نسخه آنلاین بسیاری از ویژگیهای کلیدی را از همتای دسکتاپ خود، از جمله ویژگیهای جدید شگفتانگیز ویرایش تصویر مولد هوش مصنوعی، بستهبندی میکند. در این دوره مربی Dani Beaumont شرکت Adobe به بررسی فتوشاپ در وب می پردازد و با نگاهی به تفاوت های بین آن و نسخه دسکتاپ فتوشاپ شروع می کند. در مرحله بعد، دوره به جزئیات فتوشاپ در مورد ویژگی های کلیدی وب می پردازد. با استفاده از یک رویکرد وظیفه گرا، در مورد ابزارها و پانل های موجود، نحوه ایجاد طراحی غیر مخرب با لایه ها، و نحوه انتخاب و اعمال تنظیمات تصویر بیاموزید. به علاوه، نگاهی به ویژگیهای هوش مصنوعی مولد بیندازید. چه یک حرفهای فتوشاپ باشید و چه تازه وارد برنامه، در این دوره آموزشی به دانیل بپیوندید تا ببینید نسخه وب فتوشاپ چه کاری میتواند برای شما انجام دهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 به Adobe Photoshop در وب خوش آمدید
02 کاوش در رابط کاربری
02-01 ورود به برنامه وب و مرورگر
02-02 کار با فایل های تمرین
02-03 شروع به کار، Photoshop Home
02-04 باز کردن یک سند موجود
02-05 پیمایش گزینه ها در پانل ابزار
02-06 تعریف اندازه و وضوح تصویر
02-07 برگرداندن و بازگرداندن تغییرات
02-08 کنترل سطوح زوم
02-09 روشن و خاموش کردن لایه ها، ویژگی ها و پانل های نظر دادن
02-10 تعامل با نوار وظیفه متنی
02-11 استفاده از کمک درون برنامه ای در طول مسیر
03 ایجاد یک سند جدید
03-01 تعریف وضوح و ابعاد یک سند جدید
03-02 وارد کردن، قرار دادن و تغییر اندازه یک تصویر خام
03-03 ذخیره و دانلود فایل ها
04 کار با لایه ها
04-01 کنترل ترتیب و دید لایه ها
04-02 پالایش یک لایه ماسک
04-03 بررسی خصوصیات لایه
04-04 اشیاء هوشمند
04-05 بررسی اقدامات پانل لایه
05 انتخاب و ترکیب تصاویر با ماسک ها
05-01 تنظیم اندازه و وضوح تصویر
05-02 برش دهید، صاف کنید، تبدیل کنید و تراز کنید
05-03 ابزار Marquee and Lasso
05-04 ابزار عصای جادویی
05-05 انتخاب سریع
05-06 انتخاب شی
05-07 موضوع را انتخاب کنید
06 روتوش تصاویر
06-01 برس های Healing و Spot Healing
06-02 ابزار Clone Stamp
06-03 حذف محتوا با Generative Fill
06-04 Color Dodge (تاریک) و Burn (روشن)
07 تنظیم رنگ کلی و محلی
07-01 آزمایش اقدامات سریع تنظیم
07-02 سطوح و منحنی ها
07-03 کاوش روشنایی، نوردهی، و تعادل رنگ
08 تصاویر خود را با هوش مصنوعی مولد دوباره تصور کنید
08-01 یک پس زمینه را حذف و جایگزین کنید
08-02 گسترش یک پس زمینه
08-03 افزودن اشیاء اضافی به یک صحنه
08-04 تطبیق یک سبک گویا
09 استفاده از جلوه های لایه
09-01 درک و اعمال اثرات
09-02 جلوه های لایه ماسک
09-03 افزودن جلوه درخشش به تایپ
09-04 تنظیم و تبدیل متن
10 بررسی اقدامات سریع
10-01 ساختن یک اقدام سریع
11 نتیجه گیری
11-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Welcome to Adobe Photoshop on the web
02 Exploring the User Interface
02-01 Logging into the web application and browser
02-02 Working with the exercise files
02-03 Getting started, Photoshop Home
02-04 Opening an existing document
02-05 Navigating options in the tool panel
02-06 Defining image size and resolution
02-07 Reverting and rolling back changes
02-08 Controlling zoom levels
02-09 Toggling on and off Layers, Properties, and Commenting panels
02-10 Interacting with the Contextual Task Bar
02-11 Leveraging in-app help along the way
03 Creating a New Document
03-01 Defining resolution and dimensions of a new document
03-02 Importing, placing, and resizing a raw image
03-03 Saving and downloading files
04 Working with Layers
04-01 Controlling the order and visibility of layers
04-02 Refining a layer mask
04-03 Exploring layer properties
04-04 Smart Objects
04-05 Reviewing layer panel actions
05 Selecting and Combining Images with Masks
05-01 Adjusting image size and resolution
05-02 Crop, straighten, transform, and align
05-03 Marquee and Lasso tools
05-04 Magic Wand tool
05-05 Quick Selection
05-06 Object Selection
05-07 Select Subject
06 Retouching Images
06-01 Healing and Spot Healing brushes
06-02 Clone Stamp tool
06-03 Removing content with Generative Fill
06-04 Color Dodge (darken) and Burn (lighten)
07 Adjusting Global and Local Color
07-01 Experimenting with Adjustment Quick Actions
07-02 Levels and curves
07-03 Exploring brightness, exposure, and color balance
08 Reimagine Your Images with Generative AI
08-01 Remove and replace a background
08-02 Expanding a background
08-03 Adding additional objects to a scene
08-04 Matching an illustrative style
09 Using Layer Effects
09-01 Understanding and applying effects
09-02 Masking layer effects
09-03 Adding a glow effect to type
09-04 Setting and transforming text
10 Exploring Quick Actions
10-01 De-constructing a Quick Action
11 Conclusion
11-01 Next steps
Dani Beaumont بیش از ۲۰ سال است که در حال مدیریت برنامه های نوآورانه ی تحت وب و طراحی های فضایی (مبتکرانه و تخیلی) است. او در حال حاضر مدیر ارشد تولید در Adobe Muse است و به صورت مداوم در حال ارائه ی آخرین ترفندهای طراحی وب و تکنیک های Muse در جلسات دو ماه یکبار Muse Jam است. قبل از Adobe Muse، "دَنی" کاملا درگیر ایجاد و یکپارچه سازی Business Catalyst در Adobe web solutions portfolio بود. او همچنین به عنوان مدیر گروه تولیدی برای web segment، و یک مدیر تولید ارشد برای Adobe Fireworks و یک مدیر برای Macromedia خدمت کرده است.