Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
قبل از پیشرفت به موضوعات پیشرفته تر مخصوص مهندسی داده، با اصول اولیه پایتون آشنا شوید و اجرا کنید. در این دوره عملی و تعاملی، به مربی Deepak Goyal بپیوندید تا انجام طیف گسترده ای از وظایف مهندسی داده در پایتون را تمرین کنید تا دانش فنی خود را تقویت کنید، برای مصاحبه آماده شوید یا نقش جدیدی را به دست آورید. این دوره شامل چالش های کد است که توسط CoderPad طراحی شده است. چالشهای کد، تمرینهای کدنویسی تعاملی با بازخورد بلادرنگ هستند، بنابراین میتوانید برای پیشبرد مهارتهای کدنویسی خود تمرین کدنویسی را انجام دهید. او به شما کمک می کند تا مهارت های خود را به عنوان یک برنامه نویس پایتون با شش چالش برنامه نویسی خاص تقویت کنید. اصول زبان، مجموعههای پایتون، مدیریت فایل، پانداها، NumPy، OOP و ابزارهای پیشرفته مهندسی دادهای که از پایتون استفاده میکنند را کاوش کنید. این دوره با یک پروژه اصلی متمرکز بر تجزیه و تحلیل خرده فروشی به پایان می رسد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 به دوره خوش آمدید
01-02 آنچه باید بدانید
01-03 تور CoderPad
02 مبانی پایتون
02-01 مقدمه ای بر پایتون و مهندسی داده
02-02 راه اندازی محیط پایتون
02-03 یک کاربرگ Google Colab را کاوش کنید
02-04 متغیرها و انواع داده ها
02-05 عملگرها و عبارات
02-06 ساختارهای کنترلی
02-07 توابع
02-08 ماژول ها و بسته ها
02-09 دستکاری رشته
02-10 رسیدگی به خطا
02-11 راه حل: شرایط
03 مجموعه پایتون
03-01 مروری بر مجموعه
03-02 مجموعه های پایتون: تاپل ها
03-03 مجموعه های پایتون: لیست ها
03-04 مجموعه های پایتون: مجموعه ها
03-05 مجموعه های پایتون: دیکشنری ها
03-06 راه حل: مجموعه ها
04 مدیریت فایل پایتون
04-01 نمای کلی فایل ورودی/خروجی
04-02 کار با فایل های CSV
04-03 کار با فایل های JSON
04-04 راه حل: مدیریت فایل
05 pandas DataFrame API
05-01 آشنایی با پانداها
05-02 خواندن فایل ها به عنوان DataFrame
05-03 پاکسازی و پیش پردازش داده ها
05-04 دستکاری و تجمیع داده ها
05-05 تجسم داده ها
05-06 DataFrames را به صورت فایل بنویسید
05-07 راه حل: پانداها
06 NumPy
06-01 مقدمه ای بر NumPy
06-02 ایجاد آرایه و ویژگی ها
06-03 عملیات آرایه
06-04 نمایه سازی و برش
06-05 جبر خطی و آمار
06-06 DataFrames را به صورت فایل بنویسید
06-07 راه حل: NumPy
07 OOP با پایتون
07-01 درک کلاس ها و اشیاء
07-02 پیاده سازی: کلاس ها و اشیاء در پایتون
07-03 ویژگی های OOP را درک کنید: انتزاع، وراثت، و موارد دیگر
07-04 راه حل: OOP
08 مهندسی داده پیشرفته
08-01 نکاتی برای نوشتن کد پایتون کارآمد
08-02 ETL در دنیای مهندسی داده چیست؟
08-03 هادوپ چیست؟
08-04 PySpark را برای مهندسی داده درک کنید
08-05 اهمیت ابزارهای تجسم در DE
08-06 مهندسی داده On-prem در مقابل ابر
09 پروژه Capstone
09-01 پروژه Capstone: تجزیه و تحلیل خرده فروشی
09-02 راه حل: پروژه Capstone
10 نتیجه گیری
10-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Welcome to the course
01-02 What you should know
01-03 CoderPad tour
02 Python Basics
02-01 Introduction to Python and data engineering
02-02 Setting up your Python environment
02-03 Explore a Google Colab worksheet
02-04 Variables and data types
02-05 Operators and expressions
02-06 Control structures
02-07 Functions
02-08 Modules and packages
02-09 String manipulation
02-10 Error handling
02-11 Solution: Conditions
03 Python Collections
03-01 Collection overview
03-02 Python collections: Tuples
03-03 Python collections: Lists
03-04 Python collections: Sets
03-05 Python collections: Dictionaries
03-06 Solution: Collections
04 Python File Handling
04-01 File I/O overview
04-02 Working with CSV files
04-03 Working with JSON files
04-04 Solution: File handling
05 pandas DataFrame API
05-01 Introduction to pandas
05-02 Read files as DataFrames
05-03 Data cleaning and preprocessing
05-04 Data manipulation and aggregation
05-05 Data visualization
05-06 Write DataFrames as files
05-07 Solution: pandas
06 NumPy
06-01 Introduction to NumPy
06-02 Array creation and attributes
06-03 Array operations
06-04 Indexing and slicing
06-05 Linear algebra and statistics
06-06 Write DataFrames as files
06-07 Solution: NumPy
07 OOP with Python
07-01 Understanding classes and objects
07-02 Implementation: Classes and objects in Python
07-03 Understand OOP features: Abstraction, inheritance, and more
07-04 Solution: OOP
08 Advanced Data Engineering
08-01 Tips to write efficient Python code
08-02 What is ETL in the data engineering world?
08-03 What is Hadoop?
08-04 Understand PySpark for data engineering
08-05 Importance of visualization tools in DE
08-06 On-prem vs. cloud data engineering
09 Capstone Project
09-01 Capstone project: Retail sales analysis
09-02 Solution: Capstone project
10 Conclusion
10-01 Next steps
Deepak Goyal یک معمار راه حل ابری Azure است.
Deepak بیش از سیزده سال تجربه فناوری اطلاعات و بیش از ده سال تجربه در دنیای داده های بزرگ دارد. دیپک به شرکتها کمک میکند تا کسبوکار خود را با معماری مبتنی بر داده و پلتفرمهای دادهای که از ابر مدیریت میشوند، توسعه دهند. دیپک عاشق نوشتن در مورد فناوریهای Azure مانند Data Factory، DataBricks و Snowflake Data Ware است. میتوانید در وبلاگ فنی با رتبهی بالای او، جایی که او توصیهها و بینشهایی را برای کمک به پیشرفت دیگران در این زمینه ارائه میدهد، و همچنین در YouTube و LinkedIn، جایی که او ویدیوهای آموزشی در Hadoop، pySpark، Azure و موارد دیگر تولید میکند، بیابید.