Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Substance Designer یک ابزار قدرتمند و مبتنی بر روتین برای ایجاد بافت برای هنر 3D و بازی است. این دوره آموزشی، یک مرور کامل از Substance Designer 6، نسخه 2017 برنامه را فراهم می کند. هنرمندان تکسچر می توانند از این دوره برای ایجاد یک جهش در این زمینه استفاده کنند، در حالی که هنرمندان با تجربه می توانند بسیاری از نکات و ترفندهای پیشرفته را پیدا کنند تا مهارت های خود را به سطح بعدی برسانند. مدرس جوئل برادلی با مرور کلی از یک گراف از پیش ساخته شده آغاز می کند، نشان دادن نقاط قوت و گردش کار غیر مخرب Substance Designer و پیاده سازی از طریق اصول اولیه مانند مرور رابط کاربری ، تنظیم اولویتهای مهم، وارد کردن مش و نقشه ها و استفاده از ویوهای 2D و 3D ، و نمایش های گراف . سپس بر روی مجموعه ای بزرگ از nodesهای ضروری `اتمی` در Substance Designer، از جمله Blend، Curve، Slope Blur، Normal، Gradient، و Water Level nodes حرکت می کند. این گره ها قلب کار گردشگر Substance Designer را تشکیل می دهند. سپس یاد بگیرید چگونه یک پانورامای سفارشی را از ابتدا ایجاد کنید و موضوعات پیشرفته تر مانند مواد MDL، توابع و نقشه های FX را کشف کنید. در نهایت، جول با ساختن ماده ای برای استفاده از آن ، این دوره، بسته می شود. در مورد مزایای استفاده از یک فایل مواد منتشر شده (SBSAR) بیش از bitmaps های سخت افزاری برای مواد درون بازی، و نحوه وارد کردن یک بسته مواد را به موتور بازی مانند Unreal بدانید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 Introduction
___| 00_01 Welcome
___| 00_02 What you should know
___| 00_03 Using the exercise files
01 2017.1 to 2.1 Updates
___| 01_01 Welcome -{New}
___| 01_02 Updated exercise files -{New}
___| 01_03 UI; Baker interface -{New}
___| 01_04 UI; Baker reset resource -{New}
___| 01_05 2D View; Enable and disable tiling -{New}
___| 01_06 Patterns; Arc Pavement -{New}
___| 01_07 Patterns; Cube 3D -{New}
___| 01_08 Patterns; Gradient Linear 3 -{New}
___| 01_09 Patterns; Shape Mapper -{New}
___| 01_10 Patterns; New Splatter Circular -{New}
___| 01_11 Graph; Copy and paste to graphs -{New}
___| 01_12 Patterns; Star -{New}
___| 01_13 Patterns; Scratches generator -{New}
___| 01_14 Adjustments; Histogram Select -{New}
___| 01_15 Effects; Flood Fill -{New}
___| 01_16 Effects; Flood Fill to Gradient -{New}
___| 01_17 Effects; Flood Fill to Random Color -{New}
___| 01_18 Tile Sampler; Multi-image input -{New}
02 Quick Start Substance Overview
___| 02_01 Using shapes
___| 02_02 Using custom inputs
___| 02_03 Advantages of the multiswitch node
___| 02_04 Transformation 2D nodes
___| 02_05 Inner-panel masking
___| 02_06 Creating edge detailing
___| 02_07 Edge masking
___| 02_08 Rivet generation
___| 02_09 Normal map creation
___| 02_10 Diffuse creation
___| 02_11 Ambient occlusion
03 Substance Designer Setup
___| 03_01 The Welcome dialogue
___| 03_02 Preferences and important setup
___| 03_03 What is a Substance Package
___| 03_04 What is a substance graph
___| 03_05 Choosing the correct graph template
___| 03_06 Setting our graph properties
___| 03_07 Mesh setup prior to export
___| 03_08 Importing meshes and maps into Designer
___| 03_09 Baking out mesh specific maps
04 UI and Tool Locations
___| 04_01 Adjust the UI layout
___| 04_02 Menu items and options
___| 04_03 The Explorer section
___| 04_04 What is the Library
___| 04_05 The parameters section
05 Using Designers Graph View
___| 05_01 Navigating and using the Graph view
___| 05_02 Using the graphs quick access options
___| 05_03 Setting up graph information feedback
___| 05_04 Using the Graph View toolbars
___| 05_05 Utilizing the preview size
06 3D and 2D Views
___| 06_01 Using the 3D View
___| 06_02 Geometry and Materials menu
___| 06_03 Lights and camera controls
___| 06_04 Enviroment and scene settings
___| 06_05 Display and render options
___| 06_06 Navigating the 2D View
___| 06_07 2D View essential Controls
07 Using Atomic Nodes
___| 07_01 Adding bitmap nodes
___| 07_02 Discussing the power of the Blur node
___| 07_03 Using blend nodes
___| 07_04 Utilizing the Curve node
___| 07_05 The Warp node
___| 07_06 Adding detail with the Slope Blur node
___| 07_07 Using shape nodes
___| 07_08 Creating patterns with the Splatter node
___| 07_09 Creating normals
___| 07_10 Combining normals
___| 07_11 Creating height maps
___| 07_12 Creating color with the gradient nodes
___| 07_13 Adding procedural dirt
___| 07_14 Using the text tool
___| 07_15 Adding realism with the Water Level node
08 Creating Custom Environment Panoramas
___| 08_01 Adding the panorama shape node
___| 08_02 Blending shapes together
09 MDL Materials
___| 09_01 What is MDL
___| 09_02 Creating the MDL graph
___| 09_03 The basics of an MDL shader
___| 09_04 Finalizing the Anisotropic BSDF
10 Functions and FX Maps
___| 10_01 What are functions
___| 10_02 Adding the FX map
___| 10_03 Building an FX map, part 1
___| 10_04 Building an FX map, part 2
___| 10_05 Finalizing the functions
11 Exporting and Using a Substance Package
___| 11_01 Exposing substance parameters
___| 11_02 Exporting bitmaps
___| 11_03 Publishing a substance
___| 11_04 Importing a substance into UE4
___| 11_05 Adding finishing touches
12 Conclusion
___| 12_01 Next steps
جوئل برادلی یک متعصب دو آتیشه 3D است، او برای وب، صنعت چاپ و مولتی مدیا ، 3D تولید می کند و 3Ds Max و Maya آموزش می دهد. جوئل بردلی همه کاره ، که 3D را به صورت خودآموز یادگرفته است، از 9 سالگی از 3D و اپلیکیشن های طراحی گرافیک استفاده کرده است. او قبل از اینکه به سراغ 3D Max برود ، به همراه برنامه های نظیر Truespace و Bryce 3D بزرگ شد. او از این مهارت به دست آمده برای کار در چند حوزه صنعت، مانند تولید محتوا برای وب، چاپ ، تجسم فکری و مولتی مدیا استفاده کرده است. چهار سال اخیر، او توجه اش را به تولید ویدئوهای آموزشی برای اپلیکیشن هایی نظیر 3ds Max, Maya, Sketch up, Photoshop, Combustion, Composite و بسیاری دیگر معطوف کرده است.