Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در این دوره، مربی Daisy Olsen، توسعهدهنده و علاقهمند به وردپرس، استراتژیها و تکنیکهای ضروری برای مدرنسازی پروژههای قدیمی وردپرس را برجسته میکند. یاد بگیرید که چگونه پایگاه های کد موجود را ارزیابی کنید، از کنترل نسخه مبتنی بر Git و استراتژی های انشعاب استفاده کنید و آزمایش خودکار را پیاده سازی کنید. بیاموزید که چگونه برای بهبود قابلیت نگهداری، ادغام چارچوبهای مدرن و بهینهسازی عملکرد اصلاح کنید. مدیریت بدهی فنی، گزارش ذینفعان، و روشهای مدیریت پروژه Agile را بررسی کنید. به علاوه، تجربه عملی در به کارگیری این مفاهیم در سناریوهای دنیای واقعی به دست آورید و اطمینان حاصل کنید که می توانید با اطمینان به بازسازی پروژه های قدیمی در کار خود نزدیک شوید. هنگامی که این دوره را کامل کردید، یک جعبه ابزار جامع برای دمیدن زندگی جدید به پروژه های قدیمی وردپرس خواهید داشت.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 مقدمه
01-02 آنچه باید بدانید
02 Asessment ، حسابرسی و تنظیم هدف
02-01 نوسازی چیست و چرا مهم است؟
02-02 حسابرسی و ارزیابی پروژه خود
02-03 تعیین اهداف نوسازی
02-04 نقشه راه و برنامه ریزی پیاده سازی
02-05 فروش ارزش و غلبه بر اعتراضات
03 کنترل نسخه و گردش کار git
03-01 مقدمه ای برای کنترل نسخه
03-02 درک مدل های انشعاب
03-03 توسعه مبتنی بر تنه
03-04 جریان GitHub
03-05 تغییر ، بررسی و ادغام
04 استراتژی استقرار
04-01 استقرار دستی با RSYNC/SFTP
ابزارهای 04-02 CI/CD برای وردپرس
04-03 استقرار با اقدامات GitHub
04-04 استراتژی های استقرار صفر پایین
04-05 استراتژی های برگشت و کنترل نسخه در استقرار
05 محیط توسعه
05-01 چرا محیط های توسعه فردی اهمیت دارند
05-02 با استفاده از زمین بازی وردپرس به عنوان یک محیط توسعه
05-03 مدیریت محیط های مرحله بندی و تولید
05-04 تنظیم مکان های کد برای توسعه وردپرس
05-05 بهینه سازی در مقابل کد برای توسعه وردپرس
06 تعمیر و نگهداری و به روزرسانی ها
06-01 مقدمه ای برای مدیران بسته: آهنگساز و NPM
06-02 به روزرسانی هسته ، موضوع و افزونه
06-03 کار با WP-CLI
به روزرسانی های مبتنی بر آهنگساز 06-04
07 تست و کیفیت کد
07-01 درک استانداردهای برنامه نویسی وردپرس
07-02 شروع به کار با WPC (PHP ، JS ، CSS ، HTML)
07-03 ابتلا به مشکلات زودهنگام و رفع مشکلات
07-04 تست خودکار در مقابل دستی
07-05 آزمایش پایان به پایان در وردپرس
08 نوسازی پایگاه کد میراث
08-01 استراتژی های اصلاح مجدد برای کد میراث
08-02 مستند سازی پایگاه کد خود برای توسعه دهندگان آینده
08-03 کد مدولار و خشک نگه داشتن آن
08-04 کاهش یافته قبل از حذف
09 شناسایی و اشکال زدایی مسائل مربوط به عملکرد
09-01 شناسایی و اشکال زدایی مسائل مربوط به عملکرد
09-02 اجرای استراتژی های ذخیره سازی
09-03 بهینه سازی پرس و جو و ساختار پایگاه داده
09-04 تقویت اقدامات امنیتی
09-05 اجرای حسابرسی های امنیتی خودکار و نظارت
10 اضافی و بهترین روشها
10-01 تقویت همکاری تیم در پروژه های وردپرس
10-02 مدیریت اشکالات و درخواست های ویژگی
10-03 برنامه ریزی پروژه نوسازی شما
10-04 ارائه و دفاع از استراتژی نوسازی شما
11 نتیجه گیری و کاربرد
11-01 نتیجه گیری
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Intro
01-02 What you should know
02 Asessment, Audit, and Goal Setting
02-01 What is modernization, and why is it important?
02-02 Auditing and assessing your project
02-03 Setting modernization goals
02-04 Roadmap and implementation planning
02-05 Selling the value and overcoming objections
03 Version Control and Git Workflows
03-01 Introduction to version control
03-02 Understanding branching models
03-03 Trunk-based development
03-04 GitHub Flow
03-05 Handling changes, reviews, and merges
04 Deployment Strategies
04-01 Manual deployment with RSYNC/SFTP
04-02 CI/CD tools for WordPress
04-03 Deploying with GitHub Actions
04-04 Zero-downtime deployment strategies
04-05 Rollback strategies and version control in Deployment
05 Development Environments
05-01 Why individual development environments matter
05-02 Using WordPress Playground as a development environment
05-03 Managing staging and production environments
05-04 Setting up Codespaces for WordPress development
05-05 Optimizing VS Code for WordPress development
06 Maintenance and Updates
06-01 Introduction to package managers: Composer and NPM
06-02 Core, theme, and plugin updates
06-03 Working with WP-CLI
06-04 Composer-based updates
07 Testing and Code Quality
07-01 Understanding WordPress coding standards
07-02 Getting started with WPCS (PHP, JS, CSS, HTML)
07-03 Catching and fixing problems early
07-04 Automated vs. manual testing
07-05 End-to-end testing in WordPress
08 Modernizing a Legacy Codebase
08-01 Refactoring strategies for legacy code
08-02 Documenting your codebase for future developers
08-03 Modularizing code and keeping it DRY
08-04 Deprecating before deleting
09 Identifying and Debugging Performance Issues
09-01 Identifying and debugging performance issues
09-02 Implementing caching strategies
09-03 Optimizing database queries and structure
09-04 Enhancing security measures
09-05 Implementing automated security audits and monitoring
10 Extras and Best Practices
10-01 Enhancing team collaboration in WordPress projects
10-02 Managing bugs and feature requests
10-03 Planning your modernization project
10-04 Presenting and defending your modernization strategy
11 Conclusion and Application
11-01 Conclusion
دیزی اولسن یک توسعهدهنده، علاقهمند به وردپرس و مشارکتکننده منبع باز است.
دیزی یک حرفهای چندوجهی با اشتیاق به ساخت محصولات است. او در حال حاضر به عنوان یک توسعه دهنده ارشد در First Tracks Marketing کار می کند. او با بیش از یک دهه تجربه عملی در فناوریهای جلویی و بکاند بهعنوان مدافع توسعهدهنده و مدیر پروژه، دیدگاهی منحصربهفرد در مورد نحوه ایجاد سیستمهای مؤثر و گردشهای کاری نوآورانه ارائه میدهد که نتایج بلندمدت به دست میآورد. او همیشه به دنبال راههای جدیدی برای بهبود تجربه کاربر، بهینهسازی نتایج، و بهبود خود و نشاندادهاش در جهان است.