Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
سیاستها، رویهها و سایر اسناد حاکمیتی بخش اساسی مدیریت یک سازمان و کارکنان و به ویژه برای برنامههای امنیت سایبری هستند. در این دوره، کارشناسان آموزش امنیت سایبری در موسسه Infosec ویژگیهای اسناد حاکمیتی خوب و نحوه بررسی، بهروزرسانی و اجرای آنها را توضیح میدهند. اسناد حاکمیتی مؤثر میتوانند به ایجاد کارایی، کاهش خطا، بهبود امنیت و کاهش خطرات مسئولیت قانونی کمک کنند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 چارچوبی برای پایه های بهتر سیاست های امنیتی شرکت
01-01 آشنایی با سیاست های امنیتی شرکت ها
01-02 سیاست های امنیتی چیست و چرا ما به آنها احتیاج داریم؟
01-03 قوانین معرفی شده: بگذارید در مورد آنچه به طور کلی هستند صحبت کنیم
01-04 قوانین داخلی: سیاست های سازمان ، رویه ها و موارد دیگر
01-05 تجدید نظر در مورد هرم به عنوان یک سکوی
01-06 سه سیستم عامل به علاوه یک چهارم برای ساختن سیاست های خود
01-07 سیاست های برنامه ریزی و قوانین داخلی از نظر مفهومی
01-08 ساخت قوانین داخلی از نظر مفهومی
01-09 اسناد حاکمیتی مؤثر به این شکل به نظر می رسند
01-10 افرادی که سیاست های امنیتی را می نویسند ، می خوانند و تصویب می کنند
01-11 دانش و مهارت های سیاست معرفی شده
خلاصه 01-12
02 نیازهای تجاری برای سیاست های امنیتی
02-01 مقدمه نیازهای تجاری برای سیاست ها
02-02 مأموریت تجاری همیشه اول است
02-03 دانستن مأموریت ، تجارت و فرهنگ سازمان خود
02-04 اخلاق ، تجارت ، امنیت و سیاست ها
02-05 قوانین داخلی خوب به تجارت کمک می کند تا مأموریت خود را بدست آورد
02-06 همگام سازی نیازها و اولویت های تجاری
خلاصه 02-07
03 ترکیب الزامات قانونی در سیاست های امنیتی
03-01 مقدمه ای بر قوانین و قوانین خارجی
03-02 پیامدهای قانونی سیاست ها و رویه ها
03-03 مقدمه ای بر قانون و مقررات
03-04 معرفی قوانین به عنوان قوانین خارجی برای اطلاع رسانی به سیاست ها
03-05 قوانین و مقررات امنیت سایبری ، قسمت 1
03-06 قوانین و مقررات امنیت سایبری ، قسمت 2
03-07 چه زمانی و چگونه می توان به دنبال بررسی حقوقی بود
خلاصه 03-08
04 راهنمایی های خارجی برای کمک به سیاست های امنیتی
04-01 راهنمایی های خارجی برای کمک به نمای کلی سیاست های امنیتی
04-02 راهنمایی نظارتی دولت
04-03 یافتن نمونه های خوب سیاست های Infosec از اینترنت
چارچوب های امنیت سایبری 04-04
04-05 کتاب ، مقاله و منابع دیگر
04-06 ابزارهایی برای کمک به ایجاد و مدیریت سیاست ها
خلاصه 04-07
05 برنامه ریزی پروژه سند امنیتی
05-01 مقدمه ای برای برنامه ریزی پروژه سیاست
05-02 برنامه ریزی برای زمانی که وقت برنامه ریزی ندارید
05-03 برنامه ریزی ، scoping و فروش (تبشیر) پروژه
05-04 اکنون کجا هستیم و می خواهیم کجا برویم؟
05-05 چه کسی باید در تیم شما باشد ، و چه کسی دیگری باید درگیر شود؟
خلاصه 05-06
06 مدیریت و اجرای پروژه سند امنیتی
06-01 نمای کلی از مدیریت و اجرای پروژه
06-02 اصول اولیه مدیریت پروژه
06-03 نمای کلی از همه مراحل و مراحل
06-04 دامنه پروژه خود را مرور کنید و از خزش دامنه خودداری کنید
06-05 شروع پروژه: شروع پروژه
06-06 قوانین داخلی موجود را بررسی کنید
06-07 مهارت افراد برای مدیریت و برقراری ارتباط در پروژه خود
06-08 حل اختلاف نظر
06-09 خواندن ، نوشتن ، نوشتن فنی و ویرایش
06-10 پیگیری تغییرات در اسناد و کنترل نسخه
06-11 تصمیمات امنیتی و فنی
06-12 به دست آوردن تأیید و نهایی کردن اسناد
06-13 انتشار ، آموزش و اجرای مراحل
خلاصه 06-14
07 استفاده و حفظ سیاست های جدید خود
07-01 پس از پروژه
07-02 استفاده از سند و مرحله نگهداری
07-03 چه زمانی برای شروع یک پروژه سند جدید
خلاصه 07-04
[ENGLISH]
01 A Framework for Better Corporate Security Policy Foundations
01-01 Introduction to corporate security policies
01-02 What are security policies, and why do we need them?
01-03 Rules introduced: Let’s talk about what they are in general
01-04 Internal rules: Organization policies, procedures, and more
01-05 Rethinking the rules pyramid as a platform
01-06 Three platforms plus a fourth to build your policies
01-07 Planning policies and internal rules conceptually
01-08 Building internal rules conceptually
01-09 Effective governance documents look like this
01-10 The people who write, read, and approve security policies
01-11 Policy knowledge and skills introduced
01-12 Summary
02 Business Needs for Security Policies
02-01 Introduction to business needs for policies
02-02 The business mission is always first
02-03 Knowing your organizations mission, business, and culture
02-04 Ethics, business, security, and policies
02-05 Good internal rules help the business achieve its mission
02-06 Synchronizing business needs and priorities
02-07 Summary
03 Incorporating Legal Requirements into Security Policies
03-01 Introduction to external laws and rules
03-02 Legal implications of policies and procedures
03-03 Introduction to law and regulation
03-04 Introducing laws as external rules to inform policies
03-05 Cybersecurity laws and regulations, part 1
03-06 Cybersecurity laws and regulations, part 2
03-07 When and how to seek legal review
03-08 Summary
04 External Guidance to Assist with Security Policies
04-01 External guidance to assist with security policies overview
04-02 Government regulatory guidance
04-03 Finding good sample infosec policies from the internet
04-04 Cybersecurity frameworks
04-05 Books, articles, and other resources
04-06 Tools to assist with creating and managing policies
04-07 Summary
05 Planning the Security Document Project
05-01 Introduction to planning the policy project
05-02 Planning for when you dont have time to plan
05-03 Planning, scoping, and selling (evangelizing) the project
05-04 Where are we now, and where do we want to go?
05-05 Who should be on your team, and who else should be involved?
05-06 Summary
06 Managing and Executing the Security Document Project
06-01 Overview of project management and execution
06-02 Project management basics
06-03 Overview of all steps and phases
06-04 Review your projects scope and avoid scope creep
06-05 Starting the project: Project kickoff
06-06 Review relevant existing internal rules
06-07 People skills for managing and communicating in your project
06-08 Resolving differences of opinion
06-09 Reading, writing, technical writing, and editing
06-10 Tracking changes within documents and version control
06-11 Security and technical decisions
06-12 Gaining approval and finalizing the documents
06-13 Publication, training, and implementing phases
06-14 Summary
07 Using and Maintaining Your New Policies
07-01 Post-project
07-02 Document usage and the maintenance phase
07-03 When to start a new document project
07-04 Summary