Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
قدرت هوش مصنوعی را با ChatGPT، Microsoft Bing Chat و Google Bard آزاد کنید. به Kat Norton، مربی آنلاین محبوب و MVP مایکروسافت - معروف به Miss Excel - بپیوندید تا مهارتهای اساسی مورد نیاز برای افزایش بهرهوری، خودکارسازی وظایف تکراری و بهینهسازی نتایج با GenAI را بررسی کند. این دوره برای متخصصان سازمانی، دانشجویان یا هر کسی که به دنبال افزایش مهارتهای فنی خود و پیشی گرفتن از رقبا با ابزارهای پیشرفته است، طراحی شده است. صرف نظر از سطح تجربه فعلی یا قبلی شما، Kat به شما نشان میدهد که چگونه یک دستیار هوش مصنوعی ایدهآل - ChatGPT، Microsoft Bing Chat یا Google Bard - را انتخاب کنید و از آن به روشی که برای شما مناسبتر است، استفاده کنید. در طول دوره، بینشها و نکات عملی در مورد طیف گستردهای از موضوعات در GenAI، از جمله مهندسی سریع، هکهای نوشتن با چتباتهای هوش مصنوعی، هوش مصنوعی برای توسعه حرفهای، هکهای خلاقیت، هکهای تجزیه و تحلیل دادهها، موارد استفاده شخصی و موارد دیگر را جمعآوری خواهید کرد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 نحوه استفاده از این دوره
02 ملاقات با هوش مصنوعی
02-01 AI چیست؟
02-02 محدودیت ها و اخلاق AI: A باید تماشا کند
نقاط قوت و ضعف AI 02-03
02-04 اصطلاحات مهم برای دانستن
02-05 تاریخچه مختصری از هوش مصنوعی
02-06 AI چقدر هوشمند است؟
02-07 چگونه AI در حال تغییر محل کار است
03 انتخاب Sidekick AI
03-01 Chatgpt ، Copilot یا Gemini: از کدام یک استفاده می شود؟
03-02 شروع به کار با Chatgpt
03-03 گزینه های پرداخت شده Chatgpt
03-04 شروع به کار با Microsoft Copilot
03-05 شروع به کار با Google Gemini
04 مهندسی سریع
04-01 مهندسی سریع 101
04-02 آناتومی سریع
آغازگرهای زمینه 04-03
04-04 شخصیت های سریع
04-05 قالب ها و محدودیت های خروجی
04-06 مخاطبان هدف
04-07 لحن و سبک
04-08 پیامدهای پیگیری
05 نوشتن هک با chatbots ai
05-01 دستورالعمل برای نوشتن ایمیل با هوش مصنوعی
05-02 اجازه دهید AI دعوت های جلسات جذاب را توسعه دهد
05-03 تکنیک های پشتیبانی فروش هوش مصنوعی
05-04 ایمیل مقدمه شخصی با هوش مصنوعی
05-05 با استفاده از هوش مصنوعی برای ساده کردن اصطلاحات پیچیده
05-06 با AI الگوهای سفارشی ایجاد کنید
05-07 با هوش مصنوعی نمایش های قدرتمندی بسازید
05-08 هوش مصنوعی برای فیلمنامه نویسی
06 استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه حرفه ای
06-01 تجزیه و تحلیل رزومه با هوش مصنوعی
06-02 نحوه استفاده از chatbots AI برای مصاحبه نقش آفرینی
06-03 اجازه دهید AI Bio LinkedIn شما را بسازد
06-04 برای تحقیقات شغلی از هوش مصنوعی استفاده کنید
06-05 آموزش مذاکره با هوش مصنوعی
07 خلاقیت با هوش مصنوعی هک می کند
07-01 طوفان مغزی خلاق با بهترین روشهای هوش مصنوعی
07-02 از AI به عنوان یک برنامه ریز رویداد برای رویدادهای تیم سفارشی استفاده کنید
07-03 با هوش مصنوعی اسامی خلاق ایجاد کنید
07-04 اهرم هوش مصنوعی برای بازاریابی
07-05 با AI محتوا ایجاد کنید
07-06 AI: Caption Connoisseur
08 تجزیه و تحلیل هک با هوش مصنوعی
08-01 برای تأیید اطلاعات از AI استفاده کنید
08-02 احساسات را با هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کنید
08-03 از AI بازخورد دریافت کنید
08-04 توابع صفحه گسترده پیچیده را با AI بنویسید
08-05 از AI برای پشتیبانی از عملکرد صفحه گسترده استفاده کنید
08-06 از AI برای نوشتن ماکروهای سفارشی در VBA استفاده کنید
08-07 از AI برای تنظیم مجدد یک لیست استفاده کنید
08-08 با AI ترجمه کنید
09 موارد قدرتمند هوش مصنوعی شخصی
09-01 از AI برای بودجه بندی شخصی استفاده کنید
09-02 هوش مصنوعی و تسکین استرس
09-03 AI پشتیبانی از اهداف بهداشتی و تناسب اندام
09-04 با هوش مصنوعی سرگرم کننده است
09-05 از AI به عنوان عامل مسافرتی استفاده کنید
09-06 شب چیزهای بی اهمیت با هوش مصنوعی
09-07 AI را سرآشپز خود کنید
10 نکته برای اجرای هوش مصنوعی در محل کار
10-01 موارد مهمی که باید با هوش مصنوعی در محل کار در نظر بگیرید
10-02 مزایای هوش مصنوعی در محل کار
10-03 چالش های هوش مصنوعی در محل کار
10-04 نکاتی برای انتخاب فروشنده AI
10-05 خلبان AI در محل کار
10-06 ROI AI را اندازه گیری کنید
10-07 موارد استفاده از AI را شناسایی کنید
11 نتیجه گیری
11-01 هوش مصنوعی و ذهنیت
11-02 شما این کار را کردید
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 How to use this course
02 Meet AI
02-01 What is AI?
02-02 Restrictions and ethics of AI: A must watch
02-03 AI strengths and weaknesses
02-04 Important terms to know
02-05 A brief history of AI
02-06 How smart is AI?
02-07 How AI is changing the workplace
03 Picking Your AI Sidekick
03-01 ChatGPT, Copilot, or Gemini: Which one to use?
03-02 Getting started with ChatGPT
03-03 ChatGPT paid options
03-04 Getting started with Microsoft Copilot
03-05 Getting started with Google Gemini
04 Prompt Engineering
04-01 Prompt engineering 101
04-02 Anatomy of the perfect prompt
04-03 Context primers
04-04 Prompt personas
04-05 Output formats and constraints
04-06 Target audiences
04-07 Tone and style
04-08 Follow-up prompts
05 Writing Hacks with AI Chatbots
05-01 Guidelines for writing emails with AI
05-02 Let AI develop engaging meeting invites
05-03 AI sales support techniques
05-04 Personalized introduction emails with AI
05-05 Using AI to simplify complex terms
05-06 Create custom templates with AI
05-07 Build powerful presentations with AI
05-08 AI for scriptwriting
06 Leveraging AI for Professional Development
06-01 Resume analysis with AI
06-02 How to use AI chatbots for interview roleplay
06-03 Let AI makeover your LinkedIn bio
06-04 Use AI for job research
06-05 Negotiation training with AI
07 Creativity Hacks with AI
07-01 Creative brainstorming with AI best practices
07-02 Use AI as an event planner for custom team events
07-03 Develop creative names with AI
07-04 Leverage AI for marketing
07-05 Create content with AI
07-06 AI: The caption connoisseur
08 Analysis Hacks with AI
08-01 Use AI to verify information
08-02 Analyze sentiment with AI
08-03 Get feedback from AI
08-04 Write complex spreadsheet functions with AI
08-05 Use AI for spreadsheet function support
08-06 Use AI to write custom macros in VBA
08-07 Use AI to rearrange a list
08-08 Translate with AI
09 Powerful Personal AI Use Cases
09-01 Use AI for personal budgeting
09-02 AI and stress relief
09-03 AI support with health and fitness goals
09-04 Entertain with AI
09-05 Use AI as a travel agent
09-06 Trivia night with AI
09-07 Make AI your sous-chef
10 Tips for Implementing AI at Work
10-01 Important things to consider with AI in the workplace
10-02 Benefits of AI in the workplace
10-03 Challenges of AI in the workplace
10-04 Tips for AI vendor selection
10-05 Pilot AI at work
10-06 Measure the ROI of AI
10-07 Identify AI use cases
11 Conclusion
11-01 AI and mindset
11-02 You did it
کت نورتون با انرژی، مایکروسافت اکسل را به افراد، مشاغل و موسسات آموزشی آموزش می دهد.
از زمان راهاندازی Miss Excel در ژوئن 2020، کت از طریق ویدیوهای ترفند ویروسی اکسل که خلاقیت، موسیقی و رقص را القا میکند، جامعه بیش از 500000 نفری را در TikTok و (Instagram (miss.excel@ رشد داده است. او اخیراً جایزه MVP مایکروسافت را دریافت کرد و همچنین در Business Insider به عنوان پیشگام در فضای "Excel Influencer" معرفی شد.