Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
تماس تلفنی یکی از بهترین ابزارهای موجود برای هدایت فروش است. اما این روند با اعتراضات سخت و دشوار روبرو است که میتواند حتی بهترین فروشندگان فروش را نیز از بین ببرد. در اینجا مربی حرفهای و چشم انداز فروش Miles Croft هشت مورد اعتراض رایج سرد را مشخص میکند - که شاید در گذشته بیش از حد غیرممکن به نظر میرسید. با این حال، این دوره به طور خاص طراحی شده است تا شما را در پیش بینی و موفقیت در رفع این نگرانیها و هدف قرار دادن اهداف فروش خود یاری دهد. این دروس به صورت عملی، آسان و سرگرم کننده طراحی شدهاند، بنابراین شما میتوانید بلافاصله مهارتهای تازه آموخته و افتخارآمیز خود را وارد عمل کنید. پس از این دوره، شما احساس اطمینان خواهید کرد که میتوانید با خیال راحت بر همه چیزهایی که چشم اندازهایتان به شما منعکس میکنند، غلبه کنید - در نتیجه افزایش آشکار موفقیت تماس شده است.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 به دوره خوش آمدید
_ | 00_02 در این دوره چیست؟
_ | 00_03 اعتراض چیست؟
_ | 00_04 قبل از شروع کار
01 در حال حاضر این یک اولویت برای من نیست
_ | 01_01 مقدمه
_ | 01_02 منظور آنها واقعاً چیست
_ | 01_03 همیشه آنها را باور نکنید
_ | 01_04 دریابید که چرا
_ | 01_05 به آنها کمک کنید تا به شما کمک کنند
_ | 01_06 باشه، پس کی؟
_ | 01_07 بسته بندی
02 فقط برای من ایمیل بفرستید
_ | 02_01 مقدمه
_ | 02_02 منظور آنها واقعاً چیست
_ | 02_03 آنها را به چالش بکشید
_ | 02_04 آنها را رد کنید
_ | 02_05 یک گزینه جایگزین ارائه دهید
_ | 02_06 واقعاً این کار را انجام دهید!
_ | 02_07 بسته بندی
03 من هرگز از شما نشنیده ام
_ | 03_01 مقدمه
_ | 03_02 منظور آنها واقعاً چیست
_ | 03_03 ارزش خود را بدانید
_ | 03_04 آن را به چالش بکشید
_ | 03_05 احساس، احساس، یافت شد
_ | 03_06 بسته بندی
04 شما همانند بقیه هستید
_ | 04_01 مقدمه
_ | 04_02 منظور آنها واقعاً چیست
_ | 04_03 تعیین کنید که چرا آنها چنین فکر میکنند
_ | 04_04 USPهای خود را بشناسید
_ | 04_05 بسته بندی
05 من در یک قرارداد دیگر قفل شده ام
_ | 05_01 مقدمه
_ | 05_02 منظور آنها واقعاً چیست
_ | 05_03 در صورت عقد قرارداد
_ | 05_04 در صورت عدم انعقاد قرارداد
_ | 05_05 نقطه فروش را پیدا کنید
_ | 05_06 دشمن خود را بشناسید
_ | 05_07 بسته بندی
06 این بسیار گران است
_ | 06_01 مقدمه
_ | 06_02 منظور آنها واقعاً چیست
_ | 06_03 مقدار خود را نشان دهید
_ | 06_04 راهی برای پرداخت پیدا کنید
_ | 06_05 بسته بندی
07 این تصمیم من نیست
_ | 07_01 مقدمه
_ | 07_02 منظور آنها واقعاً چیست
_ | 07_03 قهرمانان و تصمیم گیرندگان
_ | 07_04 پس کی هست؟
_ | 07_05 قهرمان اسلحه
_ | 07_06 بسته بندی
08 من به آن احتیاج ندارم
_ | 08_01 مقدمه
_ | 08_02 منظور آنها واقعاً چیست
_ | 08_03 اطلاعات بیشتر
_ | 08_04 Reframe
_ | 08_05 بسته بندی
09 نتیجه گیری
_ | 09_01 افکار نهایی
_ | 09_02 تبریک میگویم!
00 Introduction
_ 00_01 Welcome to the course
_ 00_02 What`s in this course
_ 00_03 What is an objection
_ 00_04 Before you get started
01 This Isn`t a Priority for Me Right Now
_ 01_01 Introduction
_ 01_02 What they really mean
_ 01_03 Don`t always believe them
_ 01_04 Find out why
_ 01_05 Help them help you
_ 01_06 Ok, so when
_ 01_07 Wrap-up
02 Just Send Me an Email
_ 02_01 Introduction
_ 02_02 What they really mean
_ 02_03 Challenge them
_ 02_04 Reframe them
_ 02_05 Offer an alternative
_ 02_06 Actually do it!
_ 02_07 Wrap-up
03 I`ve Never Heard of You
_ 03_01 Introduction
_ 03_02 What they really mean
_ 03_03 Know your value
_ 03_04 Challenge it
_ 03_05 Feel, felt, found
_ 03_06 Wrap-up
04 You`re the Same as the Rest
_ 04_01 Introduction
_ 04_02 What they really mean
_ 04_03 Establish why they think that
_ 04_04 Know your USPs
_ 04_05 Wrap-up
05 I`m Locked in Another Contract
_ 05_01 Introduction
_ 05_02 What they really mean
_ 05_03 If contracted
_ 05_04 If not contracted
_ 05_05 Find the selling point
_ 05_06 Know your enemy
_ 05_07 Wrap-up
06 This Is Too Expensive
_ 06_01 Introduction
_ 06_02 What they really mean
_ 06_03 Show your value
_ 06_04 Find a way to pay
_ 06_05 Wrap-up
07 It`s Not My Decision
_ 07_01 Introduction
_ 07_02 What they really mean
_ 07_03 Champions and decision makers
_ 07_04 Who`s is it then
_ 07_05 Arming champions
_ 07_06 Wrap-up
08 I Don`t Need It
_ 08_01 Introduction
_ 08_02 What they really mean
_ 08_03 Finding out more
_ 08_04 Reframe
_ 08_05 Wrap-up
09 Conclusion
_ 09_01 Final thoughts
_ 09_02 Congratulations!
مایلز کرافت یک مربی و کاشف حرفهای فروش است.
مایلز به عنوان یک مدیر روابط در QuoStar ، یک مشاور فناوری اطلاعات ، در زمینه بهبود تجارت با استفاده از راه حل های IT تخصص دارد. مایلز در بیشتر دوره کاری خود به عنوان یک متخصص فروش فعالیت داشته و در این زمان برای توسعه دهندگان نرم افزار ، بنگاه های روابط عمومی ، شرکت های فناوری ، فروشندگان امنیت سایبری ، آژانس های املاک و غیره چشم اندازی داشته است. او برای مشاغل کوچک و در حال توسعه و نوآوری از طریق شرکت های بزرگ FTSE 100 کار کرده است و تقریباً در هر بخش قابل تصور مشتری داشته است.
مایلز همچنین فیلم های آموزشی ایجاد می کند تا به فروشندگان و صاحبان مشاغل مهارتهای لازم را برای حفظ بهترین مشتریان خود و برنده شدن را بدست آورند.