Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
می خواهید تصویر پرتره خود را بهبود ببخشید، اما وقت آن را ندارید که ساعت ها صرف وسواس نسبت به خطاها و بی رنگی کنید؟ در این کورس مدرس Chris Orwig تکنیک هایی را با شما درمیان می گذارد که می تواند به شما کمک کند تا از فتوشاپ ، برای بیرون آوردن بهترین نتیجه از موضوع تصویر ، در یک چشم بهم زدن استفاده کنید. او توضیح می دهد که چطور خطاها ، logoهای ناخواسته، زیورآلات، و حتی کرُک و پُرز را از لباس موضوع و پس زمینه تصویر ، خارج کنید. او همچنین نحوه شکل دادن و منقوش کردن موضوعات تصویر، بهتر کردن پوست، چشم، دندان، و مو و استفاده از چندین قاب را نشان می دهد. در پایان، او چند ترفند جالب برای روتوش تصاویر سیاه و سفید و اعمال creative effectها، به علاوه تعدادی چالش پیشرفته برای آزمایش توانایی خود در تمیز کردن پس زمینه و بهتر کردن پوست ارائه می کند.
مترجم: مهدی گلچین
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___ | 00_01 خوش آمدید
___ | 00_02 چالش ها
___ | 00_03 منابع
___ | 00_04 فایل های تمرینی
01 پاک کردن پس زمینه
___ | 01_01 از بین بردن حواس پرتی با قلم مو رنگ آمیزی نقطه
___ | 01_02 حل کردن مشکلات در یک لایه جدید
___ | 01_03 مهار سحر و جادو Content-Aware Fill
___ | 01_04 از بین بردن lamppost و Content-Aware Crop
___ | 01_05 رنگ آمیزی با رنگ جامد به پس زمینه
___ | 01_06 بهبود رنگ و روشنایی پس زمینه
___ | 01_07 رفع یک پس زمینه با ابزار Patch
___ | 01_08 چالش؛ حذف حواس پرتی
___ | 01_09 راه حل؛ حذف حواس پرتی
02 حذف و بهبود
___ | 02_01 حذف لوگو با ابزار Patch
___ | 02_02 پیشرفت بهبور با Content-Aware Fill
___ | 02_03 استفاده از Patch, Clone و Heal برای بهترین نتایج
___ | 02_04 حذف جواهرات
___ | 02_05 از بین بردن آستین
___ | 02_06 چالش؛ حذف یک لوگو
___ | 02_07 راه حل؛ حذف یک لوگو
03 شکل، حجاری و اصلاح
___ | 03_01 لاغر کردن بدن
___ | 03_02 حجاری با Liquify به عنوان یک فیلتر هوشمند
___ | 03_03 اصلاح لباس و مو
___ | 03_04 از بین بردن تحریف ناخوشایند
___ | 03_05 اصلاح گوش
___ | 03_06 تغییر چهره با Face-aware Liquify
___ | 03_07 چالش؛ حذف حواس پرتی
___ | 03_08 راه حل؛ حذف حواس پرتی
04 بهبود پوست
___ | 04_01 پاک کردن پوست ساده
___ | 04_02 حذف آکنه و رفع تغییر رنگ
___ | 04_03 رفع آفتاب سوختگی پوست
___ | 04_04 بهبود پوست با Camera Raw و فتوشاپ
___ | 04_05 استفاده از Healing Brush برای نتایج سازگار
___ | 04_06 اصلاح پوست براق با Curves و masking
___ | 04_07 رفع جزئیات و روشنایی
___ | 04_08 چالش؛ بهبود پوست
___ | 04_09 راه حل؛ بهبود پوست
05 حذف سایه ها و چین و چروک
___ | 05_01 کار سریع با ابزار Patch
___ | 05_02 کاهش چین و چروک طبیعی
___ | 05_03 حذف سایه های دشوار در اطراف چشم
___ | 05_04 کاهش چین و چروک 101
___ | 05_05 حذف چروک ها با blending modes
___ | 05_06 یادگیری نحوه استفاده از ابزار Dodge
___ | 05_07 حذف تخصصی چروک با ابزار Dodge
___ | 05_08 چالش؛ حذف سایه
___ | 05_09 راه حل؛ حذف سایه
06 بهبود چشم
___ | 06_01 ایجاد چشم های درخشان
___ | 06_02 روشن کردن و رنگ آمیزی چشم
___ | 06_03 ایجاد چشم رنگی
___ | 06_04 باز کردن یک چشم بسته
___ | 06_05 رفع جزئیات چشم
___ | 06_06 بهبود سفیدی چشم
___ | 06_07 رفع یک مسئله رایج با عینک
___ | 06_08 چالش؛ افزودن براقی و تغییر رنگ
___ | 06_09 راه حل؛ افزودن براقی و تغییر رنگ
07 سفید کردن دندان ها و تغییر آرایش
___ | 07_01 سفید کننده دندان ها
___ | 07_02 رفع یک تغییر رنگ دندان
___ | 07_03 تغییر رنگ آرایش در لب
___ | 07_04 چالش؛ سفید کردن دندان
___ | 07_05 راه حل؛ سفید کردن دندان
08 مو
___ | 08_01 تغییر رنگ مو
___ | 08_02 پنهان کردن ریشه های مو
___ | 08_03 رفع موهای پریشان
___ | 08_04 حذف موهای پریشان در پس زمینه پیچیده
___ | 08_05 استفاده از ماسک و فیکس کردن مو
___ | 08_06 چالش؛ رفع موهای پریشان و بهبود رنگ
___ | 08_07 راه حل؛ رفع موها پریشان و بهبود رنگ
09 با استفاده از فریم های چندگانه
___ | 09_01 هنگامی که سوژه چشمک می زند، چه کاری انجام دهید؟
___ | 09_02 ترکیب بهترین از دو فریم
___ | 09_03 چالش؛ بهبود یک پرتره گروهی
___ | 09_04 راه حل؛ بهبود یک پرتره گروهی
10 نکات پاداش و چالش های پیشرفته
___ | 10_01 دستکاری کردن یک پرتره سیاه و سفید
___ | 10_02 حذف و تغییر پس زمینه
___ | 10_03 اعمال جلوه های خلاقانه به یک پرتره
___ | 10_04 چالش؛ تمیز کردن پیشرفته پس زمینه
___ | 10_05 راه حل؛ تمیز کردن پیشرفته پس زمینه
___ | 10_06 بهبود پروژه پوست
___ | 10_07 چالش؛ بهبود پوست
___ | 10_08 راه حل؛ بهبود پوست، قسمت 1
___ | 10_09 راه حل؛ صاف کردن پوست پیشرفته، قسمت 2
11 نتیجه گیری
___ | 11_01 مراحل بعدی
کریس اورویگ یک عکاس، نویسنده و مدرس شناخته شده است که هر کاری را با اشتیاق انجام می دهد. او جزو هیئت علمی موسسه بروکز در سانتا باربارای کالیفرنیا است. به عنوان یک مدرس، او تاییدی است بر ایده W.B.Yeats درباره اینکه "آموزش تنها پرکردن یک سطل نیست بلکه روشن کردن آتش است" به عنوان یک عکاس، او با نظر مارک ریبود مبنی بر اینکه "عکاسی مزه کردن مشتاقانه زندگی، هر یک صدم ثانیه از آن است" موافق است. برای اطلاعات و الهامات بیشتر www.chrisorwig.com سر بزنید.