%40 تخفیف  برای خرید  مسیرهای یادگیری

logo mix

آموزش آزور DevOps برای مبتدیان (با زیرنویس فارسی AI)
Azure DevOps for Beginners
جدید ( 24 روز قبل)
کد محصول: FL10340-2726544
لیندا _ آموزش آزور DevOps برای مبتدیان (با زیرنویس فارسی AI) - Lynda _ Azure DevOps for Beginners
سطح مقدماتی
زیرنویس انگلیسی
زیرنویس فارسی AI
95,000 تومان
اضافه به سبد خرید add_shopping_cart
تولید کننده محتوا
Lynda.com (Linkedin Learning)
تولید کننده زیرنویس فارسی
فارسی لینـدا FarsiLynda.com
مدرس
Walt Ritscher - والت ریچر
تاریخ انتشار
1403/6/13
جدید ( 24 روز قبل)
سطح آموزش
مقدماتی
زبان آموزش
انگلیسی
زیرنویس
فارسی و انگلیسی
نوع زیرنویس فارسی
ترجمه شده توسط هوش مصنوعی (AI)
مدت زمان آموزش
2ساعت و 36دقیقه
تعداد ویدیو‌ها
60 ویدیو
حجم فایل‌ها
374 مگابایت (دانلود با تعرفه داخلی)
زمان تقریبی دانلود فایل‌ها
6 دقیقه (با سرعت اینترنت 1 مگابایت در ثانیه)
تعداد بازدید : 21
درباره تولید کننده

lynda1

 

Lynda Weinman

بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.

اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.

درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود

وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.

لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.

کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.

درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.

lynda2

شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته

بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.

اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".

اوج گیری پس از بحران

کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.

کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.

روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.

خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."

روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.

افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."

با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".

در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.

lynda4

ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد

اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.

وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."

در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".

ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.

 پیش به سوی موفقیت

مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.

در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.

لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.

ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.

واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".

lynda6

فروش به لینکدین Linked in

من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.

واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.

اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.

واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."

به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.

واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."

در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.

فارسی لیندا

Azure DevOps مجموعه ای از خدمات است که به توسعه دهندگان کمک می کند محصولات با کیفیت بالا را سریعتر ارسال کنند. در این دوره آموزشی از Learn-it Labs، مربی Walt Ritscher همه چیزهایی را که برای راه اندازی و اجرا با استفاده از این راه حل DevOps نیاز دارید به شما آموزش می دهد. والت به شما یک نمای کلی از خدمات Azure DevOps می دهد، سپس نحوه ایجاد پروژه ها و افزودن کاربران به سازمان ها یا تیم ها را توضیح می دهد. او یک تور سریع از Azure Boards، مرکز مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری را ارائه می‌کند، سپس نحوه استفاده از آیتم‌های کاری، بک لاگ‌ها، اسپرینت‌ها، بردهای Kanban و موارد دیگر را شرح می‌دهد. والت به شما نشان می دهد که چگونه Azure Repos مکانی را برای گرفتن کد منبع هر یک از اعضای تیم در سرورهای ابری مایکروسافت فراهم می کند. او شما را در بخش‌های Azure Repos و نحوه مدیریت کارهایی که هر قسمت انجام می‌دهد راهنمایی می‌کند. والت بخش‌ها و ویژگی‌های Azure Pipelines را توضیح می‌دهد، مجموعه‌ای از خدماتی که مراحل ساخت و استقرار برنامه شما را خودکار می‌کنند. او با افزودن‌های مختلفی که می‌توانید به DevOps اضافه کنید، از جمله Slack، Marketplace و Persona نتیجه‌گیری می‌کند.

سطح آموزشی
خرید آنلاین و دانلود فوری
به همراه فایلهای تمرین
ویدئوهای آموزشی با زیرنویس
ویدئوهای آموزشی با زیرنویس فارسی
کیفیت HD ویدئوهای آموزشی
قابل استفاده برای ناشنوایان
 
 
 

نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویس‌ها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :

 

[فارسی]

01 مقدمه
01-01 از Azure DevOps برای بهبود توسعه برنامه استفاده کنید
01-02 بیشترین بهره را از این دوره ببرید

02 راه اندازی و نمای کلی
02-01 مروری بر Azure DevOps
02-02 محل دسترسی به Azure DevOps
02-03 برنامه های قیمت DevOps را درک کنید
02-04 به پورتال وب Azure DevOps وارد شوید
02-05 از پورتال DevOps بازدید کنید
02-06 یک پروژه Azure DevOps ایجاد کنید
02-07 یک پروژه با مولد دمو مایکروسافت ایجاد کنید
02-08 پروژه تولید شده را مشاهده کنید
02-09 کاربران را به یک سازمان اضافه کنید
02-10 کاربران را به تیم Azure DevOps اضافه کنید

03 تخته لاجوردی
03-01 گردش کار تیم خود را با Azure Boards مدیریت کنید
03-02 تور تخته های لاجوردی
03-03 یک مورد کاری ایجاد کنید
03-04 هیئت ها و معوقات
03-05 تنظیم سرعت سرعت
03-06 تخته و دوی سرعت
03-07 اصول تابلو کانبان
03-08 ستون ها و swimlanes را به صفحه Kanban اضافه کنید
03-09 محدودیت های کار در حال انجام (WIP) را تنظیم کنید
03-10 تنظیمات تگ صفحه Kanban
03-11 سبک های سفارشی تخته کانبان
03-12 مشاهده پیشرفت کار با داشبورد
03-13 کوئری های مورد کاری سفارشی ایجاد کنید
03-14 یک درخواست سفارشی به داشبورد اضافه کنید

04 Azure Repos
04-01 مخازن Azure چیست؟
04-02 قسمت های مخزن Azure را مشاهده کنید
04-03 یک مخزن Azure در پورتال ایجاد کنید
04-04 مخزن را به یک رایانه توسعه دهنده شبیه سازی کنید
04-05 یک شعبه مخزن ایجاد کنید
04-06 ویرایش و متعهد به repo
04-07 شاخه را به DevOps فشار دهید
04-08 یک درخواست کشش ایجاد کنید
04-09 بررسی تیم درخواست کشش

05 خط لوله لاجورد
05-01 خطوط لوله Azure چیست؟
05-02 ادغام مستمر با خطوط لوله ساخت
05-03 اجزای خط لوله
05-04 بخش خط لوله پورتال DevOps را کاوش کنید
05-05 نمونه پروژه وب را کاوش کنید
05-06 اتصال سرویس را به Azure Resource Manager اضافه کنید
05-07 الگوهای خط لوله را کاوش کنید
05-08 یک خط لوله ساخت اضافه کنید
05-09 به صورت دستی یک خط لوله را اجرا و عیب یابی کنید
05-10 برای شروع ساخت، مخزن را به روز کنید
05-11 یک خط لوله آزادسازی اضافه کنید
05-12 از متغیرهای سفارشی در خط لوله استفاده کنید

06 توسعه DevOps
06-01 مروری بر توسعه پذیری و ادغام
06-02 برنامه های Azure DevOps را به Slack اضافه کنید
06-03 کانال Slack را برای کار با DevOps پیکربندی کنید
06-04 پیام های پیکربندی را بررسی کنید
06-05 مشاهده پیام یکپارچه سازی به Slack
06-06 چه برنامه های افزودنی می توانند کمک کنند
06-07 از بازار برای نصب برنامه های افزودنی رایگان استفاده کنید
06-08 از پسوند جستجوی کد استفاده کنید
06-09 از پسوند persona استفاده کنید

07 موضوعات اضافی
07-01 وابستگی ها را با مصنوعات Azure ساده کنید
07-02 کارایی تست را با برنامه های تست Azure افزایش دهید
07-03 اقدامات GitHub در مقابل Azure Devops

08 به سفر خود ادامه دهید
08-01 مراحل بعدی

[ENGLISH]

01 Introduction
01-01 Use Azure DevOps to enhance application development
01-02 Getting the most from this course

02 Setup and Overview
02-01 Overview of Azure DevOps
02-02 Where to access Azure DevOps
02-03 Understand the DevOps price plans
02-04 Log in to Azure DevOps web portal
02-05 Tour the DevOps portal
02-06 Create an Azure DevOps project
02-07 Create a project with the Microsoft demo generator
02-08 View the generated project
02-09 Add users to an organization
02-10 Add users to an Azure DevOps team

03 Azure Boards
03-01 Manage your team workflow with Azure Boards
03-02 Tour of Azure Boards
03-03 Create a work item
03-04 Boards and backlogs
03-05 Set sprint cadence
03-06 Boards and sprints
03-07 Kanban board basics
03-08 Add columns and swimlanes to a Kanban board
03-09 Set work in progress (WIP) limits
03-10 Kanban board tag settings
03-11 Kanban board custom styles
03-12 View work progress with dashboards
03-13 Create custom work item queries
03-14 Add a custom query to the dashboard

04 Azure Repos
04-01 What are Azure repos?
04-02 View the parts of Azure repos
04-03 Create an Azure repo in the portal
04-04 Clone the repo to a developer computer
04-05 Create a repo branch
04-06 Edit and commit to repo
04-07 Push the branch to DevOps
04-08 Create a pull request
04-09 Team review of pull request

05 Azure Pipelines
05-01 What are Azure pipelines?
05-02 Continuous integration with build pipelines
05-03 The pipeline components
05-04 Explore the pipeline section of the DevOps portal
05-05 Explore the example web project
05-06 Add a service connection to Azure Resource Manager
05-07 Explore the pipeline templates
05-08 Add a build pipeline
05-09 Manually run and troubleshoot a pipeline
05-10 Update the repo to trigger the build
05-11 Add a release pipeline
05-12 Use custom variables in the pipeline

06 Extending DevOps
06-01 Extensibility and integration overview
06-02 Add Azure DevOps apps to Slack
06-03 Configure Slack channel to work with DevOps
06-04 Examine configuration messages
06-05 Watch integration message flow into Slack
06-06 What extensions can contribute
06-07 Use the marketplace to install free extensions
06-08 Use the code search extension
06-09 Use the persona extension

07 Additional Topics
07-01 Streamline dependencies with Azure Artifacts
07-02 Enhance testing efficiency with Azure Test Plans
07-03 GitHub actions versus Azure Devops

08 Continue Your Journey
08-01 Next steps

 

مدرس: Walt Ritscher - والت ریچر

تعداد دوره های آموزشی: 65

اشتیاق والت برای ساخت interfaceهای نرم افزار مدت کوتاهی بعد از کشف چگونگی جابه جا کردن پیکسل ها روی صفحه کامپیوتر شروع شد. او شروع به خواندن وسواسانه کتاب های گرافیک کامپیوتر و طراحی UI کرد. کمی بعد، او یافته هایش را با سایر حوزه های تکنولوژی سهیم شد، همین پیگیری دائم منجر به درگیری او در تدریس در دانشگاه ها، شرکت های آموزش خصوصی، و کنفرانس های دوره ایی بین المللی شد. والت، به عنوان یک مشاور با مشتری های متنوعی از قبیل میکروسافت، اچ پی، و اینتل کار کرده است. هم اکنون در Lynda.com، و شرکت LinkedIn کارمند نویسنده است جایی که تیم نگارش او سالانه صد ها کورس آموزشی برای سازندگان نرم افزار تولید می کنند.

جدیدترین آموزشهای مرتبط

تمامی زیرنویس‌های فارسی و مطالب ترجمه شده در سایت، بطور انحصاری متعلق به فارسی لینـدا بوده و هر گونه کپی‌ برداری و یا استفاده از آنها به هر شکلی در سایتها یا برنامه‌های دیگر پیگرد قانونی دارد
logo-samandehi
فارسی کلاس