Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
اگر با اصول FileMaker راحت هستید، برای مرحله بعدی آماده هستید. نکات، ترفندها و تکنیکهای پیشرفته Claris FileMaker 19 - آخرین نسخه پلتفرم FileMaker که در سراسر جهان استفاده میشود را بیاموزید. متخصص Cris Ippolite راهکارهایی را برای به حداکثر رساندن کارایی شما و پویاتر و پیچیدهتر کردن برنامههای FileMaker نشان میدهد. تکنیکهای پیشرفته را با استفاده از اسکریپتها، محاسبات، گزارشها و طرحها کاوش کنید. علاوه بر این، میتوانید نکات مهم امنیتی را جستجو کنید و گزینههای انتشار ارائه شده توسط FileMaker Server، از جمله FileMaker WebDirect و FileMaker Go برای iOS را بیاموزید. او همچنین نحوه اتصال به سایر پایگاههای داده و تبادل داده با API و همچنین نحوه استفاده از دادههای JSON و JavaScript را در برنامههای سفارشی به شما نشان میدهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 فراتر از اصول اولیه با FileMaker Pro
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
01 گزارش پیشرفته
_ | 01_01 گزارشهای رتبهبندی زیر خلاصه
_ | 01_02 گزارشهای زیرین تو در تو
02 امنیت برنامههای سفارشی خود
_ | 02_01 تنظیم دسترسی و طراحی دادهها در مجموعه امتیازات
_ | 02_02 تنظیم سایر امتیازات گسترده و گسترده در مجموعه امتیازات
_ | 02_03 راه اندازی حساب ها
_ | 02_04 با استفاده از گواهینامههای SSL
03 اشتراک گذاری برنامههای خود با FileMaker Server
_ | 03_01 FileMaker Server چیست؟
_ | 03_02 گزینههای میزبانی سرور
_ | 03_03 نصب سرور FileMaker
_ | 03_04 پیکربندی سرور FileMaker
_ | 03_05 برنامه ریزی پشتیبان گیری
_ | 03_06 برنامه نویسی اسکریپت ها
_ | 03_07 در حال بارگذاری برنامه خود در FileMaker Server
04 سایر کاربردهای گفتگوی محاسبه
_ | 04_01 جایگزین محاسبه شده
_ | 04_02 استفاده از محاسبات در گزینههای زمینه
_ | 04_03 استفاده از محاسبات برای پنهان کردن اشیا
_ | 04_04 استفاده از محاسبات در قالببندی شرطی
_ | 04_05 استفاده از زمینههای مرتبط در توابع جمع
_ | 04_06 بازگشت در محاسبات
05 استقرار وب
_ | 05_01 استقرار با استفاده از FileMaker WebDirect
06 وارد کردن
_ | 06_01 وارد کردن برای تازه کردن داده ها
_ | 06_02 ابزار انتقال داده
07 ادغام با پایگاه دادههای غیر FileMaker
_ | 07_01 گزینههای اتصال
_ | 07_02 راه اندازی DSN
_ | 07_03 اتصال از طریق منابع خارجی SQL
08 چیدمان پیشرفته
_ | 08_01 حالتهای طرح بندی
_ | 08_02 پنجره اشیا و انتخاب اشیا group گروهی
_ | 08_03 کنترل قابلیت مشاهده شی هنگام چاپ
_ | 08_04 افزودن نمودار برای گزارش طرحبندی ها
09 جاوا اسکریپت و FileMaker
_ | 09_01 پشتیبانی JSON
_ | 09_02 کار با JSON
_ | 09_03 پشتیبانی جاوا اسکریپت
_ | 09_04 کار با JavaScript در یک بیننده وب
10 اسکریپت نویسی پیشرفته
_ | 10_01 استفاده از پارامترهای اسکریپت، تنظیم فیلد و ضبط خطا
_ | 10_02 ارسال ایمیل در اسکریپتهای شما
_ | 10_03 کار با متغیرهای اسکریپت 0l0o0c0a0l0
_ | 10_04 کار با متغیرهای اسکریپت 0g0l0o0b0a0l0
11 محرک اسکریپت
_ | 11_01 معرفی محرکهای اسکریپت
_ | 11_02 استفاده از محرکهای مبتنی بر شی
_ | 11_03 استفاده از محرکهای مبتنی بر طرح بندی
_ | 11_04 استفاده از راه اندازهای مبتنی بر فایل (باز کردن و بستن اسکریپت ها)
12 کار با فایلهای داده
_ | 12_01 مراحل اسکریپت فایل فایل
13 برقراری ارتباط با سایر برنامههای iOS از داخل FileMaker Go
_ | 13_01 درک طرح FMP URL
_ | 13_02 درک سایر طرحهای URL برنامه iOS
_ | 13_03 تعاملات اسکریپت نویسی با برنامههای iOS
14 ارتباط با iBeacons
_ | 14_01 iBeacon چیست؟
_ | 14_02 اتصال برنامه سفارشی خود با iBeacon
_ | 14_03 نظارت بر مکان
15 FileMaker برو
_ | 15_01 پشتیبانی از سنسور در FileMaker Go
_ | 15_02 امضای پیشرفته
_ | 15_03 انیمیشن و انتقال در FileMaker Go
_ | 15_04 پشتیبانی از Touch ID
_ | 15_05 پشتیبانی از هسته ML
_ | 15_06 کار با Core ML، قسمت 1
_ | 15_07 کار با Core ML، قسمت 2
_ | 15_08 کار با Core ML، قسمت 3
_ | 15_09 کار با میانبرهای Siri
_ | 15_10 تنظیم میانبرهای پیشرفته Siri با استفاده از اسکریپتهای FileMaker
_ | پشتیبانی 15_11 NFC
_ | 15_12 تنظیم برچسب NFC
_ | 15_13 کار با NFC در برنامه FileMaker
16 نتیجه گیری
_ | 16_01 از اینجا کجا برویم؟
00 Introduction
_ 00_01 Beyond the basics with FileMaker Pro
_ 00_02 What you should know
01 Advanced Reporting
_ 01_01 Subsummary ranking reports
_ 01_02 Nested subsummary reports
02 Securing Your Custom Apps
_ 02_01 Setting up data access and design in privilege sets
_ 02_02 Setting up other and extended privileges in privilege sets
_ 02_03 Setting up accounts
_ 02_04 Using SSL certificates
03 Sharing Your Apps with FileMaker Server
_ 03_01 What is FileMaker Server
_ 03_02 Server hosting options
_ 03_03 Installing FileMaker Server
_ 03_04 Configuring FileMaker Server
_ 03_05 Scheduling backups
_ 03_06 Scheduling scripts
_ 03_07 Uploading your app to FileMaker Server
04 Other Uses of the Calculation Dialog
_ 04_01 Calculated replaces
_ 04_02 Using calculations in field options
_ 04_03 Using calculations to hide objects
_ 04_04 Using calculations in conditional formatting
_ 04_05 Using related fields in aggregate functions
_ 04_06 Recursion in calculations
05 Web Deployment
_ 05_01 Deploying using FileMaker WebDirect
06 Importing
_ 06_01 Importing to refresh data
_ 06_02 Data migration tool
07 Integrating with Non-FileMaker Databases
_ 07_01 Connectivity options
_ 07_02 Setting up a DSN
_ 07_03 Connecting via external SQL sources
08 Advanced Layouts
_ 08_01 Layout object states
_ 08_02 Objects pane and group object selection
_ 08_03 Controlling object visibility when printing
_ 08_04 Adding charts to report layouts
09 JavaScript and FileMaker
_ 09_01 JSON support
_ 09_02 Working with JSON
_ 09_03 JavaScript support
_ 09_04 Working with JavaScript in a web viewer
10 Advanced Scripting
_ 10_01 Using script parameters, set field, and error capture
_ 10_02 Sending emails in your scripts
_ 10_03 Working with local script variables
_ 10_04 Working with global script variables
11 Script Triggers
_ 11_01 Introducing script triggers
_ 11_02 Using object-based triggers
_ 11_03 Using layout-based triggers
_ 11_04 Using file-based triggers (open and close scripts)
12 Working with Data Files
_ 12_01 Data-file script steps
13 Communicating with Other iOS Apps from within FileMaker Go
_ 13_01 Understanding the FMP URL scheme
_ 13_02 Understanding other iOS app URL schemes
_ 13_03 Scripting interactions with iOS apps
14 Communicating with iBeacons
_ 14_01 What is an iBeacon
_ 14_02 Connecting your custom app with an iBeacon
_ 14_03 Location monitoring
15 FileMaker Go
_ 15_01 Sensor support in FileMaker Go
_ 15_02 Enhanced signature capture
_ 15_03 Animations and transitions in FileMaker Go
_ 15_04 Touch ID support
_ 15_05 Core ML support
_ 15_06 Working with Core ML, part 1
_ 15_07 Working with Core ML, part 2
_ 15_08 Working with Core ML, part 3
_ 15_09 Working with Siri shortcuts
_ 15_10 Setting advanced Siri shortcuts using FileMaker scripts
_ 15_11 NFC support
_ 15_12 Setting up your NFC tag
_ 15_13 Working with NFC in your FileMaker app
16 Conclusion
_ 16_01 Where to go from here
کریس ایپولیت سه بار برنده جایزه FileMaker Excellence، مدرس و بینان گذار isolutions، یک شرکت مشاوره FileMaker در لس آنجلس است. کریس یک FileMaker Certified Developer در تمام نسخه ها، همچنین مدرس حرفه ای filemaker و یکی از 50 عضو شریک FileMaker Business Alliance در جهان است. کریس همچنین در FBA Partner Council به عنوان مشاور شرکت FileMaker فعالیت می کند. وی همچنین سخنگوی دائم در چندین کنفرانس فن آوری، از جمله کنفرانس FileMaker Developer بوده است، جایی که بیش از 35 بار سخنران بوده است. کریس در کنفرانس Filemaker Developer مسیر تدریس برای گواهی FileMaker را مدیریت کرده است و برای تلاش های آموزشی اش در سال 2014 و بار دیگر در 2016 جایزه برد. برای اطلاعات بیشتر درباره کریس و آموزش هایش به سایت او به آدرسwww.isolutionstraining.com مراجعه کنید.