Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
آیا میخواهید از پروژههای Revit خود عکسهای واقع گرایانه ایجاد کنید؟ لازم نیست به جای دیگری بروید. در این دوره، یاد بگیرید که چگونه مستقیماً از Revit خروجی با کیفیت بالا ایجاد کنید. مربی Paul F. Aubin با نشان دادن چگونگی ایجاد یک نمای سه بعدی دقیق از یک مدل معماری موجود، روند رندر را شروع میکند. سپس وی نحوه افزودن sweepها، fascia و سایر جزئیات را به شما نشان میدهد و نحوه کار با مرورگر متریال برای سفارشیسازی مراحل و سطوح را توضیح میدهد. او همچنین ویژگیهای روشنایی طبیعی و مصنوعی Revit، از جمله نور خورشید و نورهای مصنوعی، و تنظیمات رندر را بررسی میکند که اطمینان حاصل میکنید بهترین کیفیت را از کامپیوتر یا ابر دریافت میکنید. بعلاوه، بیاموزید که چگونه جلوههای متحرک پویا ایجاد کنید و انواع رندر اضافی مانند سایه اندازی واقعی را تجربه کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 تجسم کیفیت ارائه از Revit
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
01 ایجاد نمایشهای سه بعدی
_ | 01_01 روش کلی ارائه
_ | 01_02 ایجاد نماهای سه بعدی
_ | 01_03 کار با تنظیمات نمای axonometric
_ | 01_04 درک تنظیمات دوربین
_ | 01_05 حرکت با فرمان 3D و ViewCube
_ | 01_06 ایجاد نماهای سه بعدی برش خورده
02 مدل سازی
_ | 02_01 درک رویکردهای مدل سازی
_ | 02_02 کار با لایههای دیواری
_ | 02_03 اعمال جارو برقی برای انواع دیوار
_ | 02_04 با استفاده از ابزار Wall Sweep
_ | 02_05 افزودن ناودان و fascia
_ | 02_06 ساخت پروفیلهای دیواری
_ | 02_07 کار با دیوارهای شیب دار
_ | 02_08 شناخت اجزای سایت و همراهان
_ | 02_09 با استفاده از هندسه وارداتی
_ | 02_10 ساخت اجزای سفارشی
03 مواد
_ | 03_01 معرفی مواد
_ | 03_02 ارائه مطالب فیزیکی (PBR)
_ | 03_03 ایجاد یک ماده جدید
_ | 03_04 یک ماده موجود را کپی کنید
_ | 03_05 ترازبندی بافتها با هندسه
_ | 03_06 ویرایش یک بافت ماده
_ | 03_07 ایجاد بافتهای یکپارچه مواد
_ | 03_08 ایجاد یک ماده از فایلهای تصویری سفارشی
_ | 03_09 ترازبندی بافتهای چوب
_ | 03_10 تکالیف اصلی مواد با رنگ
_ | 03_11 ایجاد کتابخانه مواد
04 نور خورشید
_ | 04_01 تنظیم مکان شما
_ | 04_02 درک تنظیمات خورشید
_ | 04_03 کار با مسیر خورشید
05 نورپردازی مصنوعی
_ | 05_01 قرار دادن نورهای مصنوعی
_ | 05_02 قرار دادن نورهای یارو
_ | 05_03 شناخت خانوادههای وسایل سبک
_ | 05_04 کار با گروههای روشنایی
06 رندر
_ | 06_01 درک روند ارائه
_ | 06_02 تعریف تنظیمات کیفیت
_ | 06_03 انجام رندرهای آزمایشی
_ | 06_04 پیکربندی قطعنامه
_ | 06_05 انتخاب یک طرح روشنایی
_ | 06_06 اعمال تنظیمات پس زمینه
_ | 06_07 افزودن پس زمینه با استفاده از فتوشاپ
_ | 06_08 تنظیم کنترلهای نوردهی
_ | 06_09 ذخیره خروجی ارائه شده
_ | 06_10 با رندرهای با وضوح بالا همراه باشید
07 رندر ابر
_ | 07_01 درک رندر ابر
_ | 07_02 آمادهسازی ابر رندر
_ | 07_03 ابر انواع ارائه میدهد
_ | 07_04 ارائه پانوراما
08 پیاده روی
_ | 08_01 ایجاد یک راه دستیابی
_ | 08_02 در حال ویرایش جهت دوربین جهت حرکت
_ | 08_03 ویرایش یک مسیر دستیابی به موفقیت
_ | 08_04 فریمهای پیاده روی تنظیم دقیق
_ | 08_05 آمادهسازی برای خروجی
_ | 08_06 خروجی از یک ورودی بزرگ
09 آزمایش با انواع رندر اضافی
_ | 09_01 ارائه یک طرح
_ | 09_02 نماهای ارائه خط پنهان
_ | 09_03 نمایش ارائه سایه
_ | 09_04 سایه واقعی جدید
_ | 09_05 صادر کردن برخی از پروژههای نمونه
_ | 09_06 صادرات یک مطالعه خورشیدی
10 نتیجه گیری
_ | 10_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Presentation quality visualization from Revit
_ 00_02 What you should know
01 Creating 3D Views
_ 01_01 Overall rendering procedure
_ 01_02 Creating 3D views
_ 01_03 Working with axonometric view settings
_ 01_04 Understanding camera settings
_ 01_05 Navigating with the 3D steering wheel and ViewCube
_ 01_06 Creating cutaway 3D views
02 Modeling
_ 02_01 Understanding approaches to modeling
_ 02_02 Working with wall layers
_ 02_03 Applying sweeps to wall types
_ 02_04 Using the Wall Sweep tool
_ 02_05 Adding gutters and fascia
_ 02_06 Constructing wall profiles
_ 02_07 Working with slanted walls
_ 02_08 Understanding site and entourage components
_ 02_09 Using imported geometry
_ 02_10 Building custom components
03 Materials
_ 03_01 Introducing materials
_ 03_02 Physically based rendering (PBR) materials
_ 03_03 Creating a new material
_ 03_04 Duplicate an existing material
_ 03_05 Aligning textures to geometry
_ 03_06 Editing a material texture
_ 03_07 Creating seamless material textures
_ 03_08 Creating a material from custom image files
_ 03_09 Aligning wood textures
_ 03_10 Overriding material assignments with paint
_ 03_11 Creating a material library
04 Sunlight
_ 04_01 Setting your location
_ 04_02 Understanding sun settings
_ 04_03 Working with the sun path
05 Artificial Lighting
_ 05_01 Inserting artificial lights
_ 05_02 Inserting cove lights
_ 05_03 Understanding light fixture families
_ 05_04 Working with lighting groups
06 Rendering
_ 06_01 Understanding the rendering process
_ 06_02 Defining quality settings
_ 06_03 Performing test renders
_ 06_04 Configuring the resolution
_ 06_05 Choosing a lighting scheme
_ 06_06 Applying background settings
_ 06_07 Adding a background using Photoshop
_ 06_08 Adjusting the exposure controls
_ 06_09 Saving rendered output
_ 06_10 Issue with high-resolution renderings
07 Cloud Rendering
_ 07_01 Understanding cloud rendering
_ 07_02 Preparing a cloud render
_ 07_03 Cloud render types
_ 07_04 Panoramic rendering
08 Walkthroughs
_ 08_01 Creating a walkthrough
_ 08_02 Editing walkthrough camera direction
_ 08_03 Editing a walkthrough path
_ 08_04 Fine-tuning walkthrough frames
_ 08_05 Preparing for output
_ 08_06 Outputting a walkthrough
09 Experimenting with Additional Render Types
_ 09_01 Rendering a plan
_ 09_02 Hidden line presentation views
_ 09_03 Shaded presentation views
_ 09_04 New realistic shading
_ 09_05 Exporting some example projects
_ 09_06 Exporting a solar study
10 Conclusion
_ 10_01 Next steps
مدیر CAD ، پل اف آبین، یک سخنران طراز اول در Autodesk University و مولف Aubin Academy Mastering می باشد. پل اف.بین مولف تعداد زیادی کتابهای CAD و BIM است که بطور گسترده ای مورد تحسین قرار گرفته است: The Aubin Academy Mastering Series . آخرین تالیفش، Renaissance Revit ، غوطه ی عمیقی در ویرایشگر Revit Family می خورد. پل همچنین مولف چندین دوره ی آموزشی ویدئویی برای lynda.com است. وی یک مشاور معماری مستقل می باشد که سفرهای بین المللی برای فراهم نمودن پیاده سازی، آموزش ، و خدمات پشتیبانی انجام میدهد. اشتغال پل در حرفه ی معماری بیش از 25 سال ، با تجربه ای که شامل طرح ، تولید، مدیریت CAD ، مشاوره ، مربی گری و آموزش می باشد. او یکی از اعضای فعال انجمن کاربران Autodesk است و همچنین یک سخنران طراز اول در Autodesk University برای سالهای زیادی بوده است. به علاوه پل یک سخنران همیشگی در Revit Technology Conference - RTC هم در آمریکا و هم در استرالیا، در کارگاه های آموزشی BIM ، و در دانشگاه مینه سوتا می باشد. تجارب متنوعش در شرکت های معماری ، به عنوان مدیر CAD ، و به عنوان یک مربی ، به آموزش های کلاس های درسی و نوشته هایش ، تمرکزی جدید و معتبر می بخشد.