Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
فتوشاپ یک ابزار ضروری برای کسانی است که با انواع تصاویر، از عکس گرفته تا گرافیک کار می کنند. در این دوره، مربی Jan Kabili، تکنیک های فتوشاپ را که بیشتر از همه استفاده می کنید، ساده می کند، چه تازه وارد فتوشاپ باشید و چه به دنبال بررسی اصولی فتوشاپ باشید. نحوه و چرایی استفاده از لایهها، انتخاب بخشهایی از تصاویر، بهبود عکسهای خود، ترکیب تصاویر، افزودن نوع و اشکال گرافیکی و موارد دیگر را بیاموزید. در طول مسیر، روی پروژه های خلاقانه و واقعی کار خواهید کرد و محتوایی با ظاهر عالی در فتوشاپ ایجاد خواهید کرد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 اولین فتوشاپ شما
01-02 تصاویر را باز کنید
01-03 با چیدمان آشنا شوید
01-04 قدرت شگفت انگیز فتوشاپ را کشف کنید
02 از لایه ها استفاده کنید
02-01 لایه ها را درک کنید
02-02 لایه مناسب را انتخاب کنید
02-03 مرتب سازی مجدد لایه ها
02-04 مشاهده و شفافیت لایه را کنترل کنید
02-05 تغییر اندازه و تبدیل لایه ها
02-06 لایه ها را ایجاد و حذف کنید
چالش 02-07: یک کلاژ تابلوی خلق و خوی طراحی کنید
02-08 راه حل: یک کلاژ تابلوی خلق و خوی طراحی کنید
03 انتخاب کنید
03-01 درک انتخاب ها در فتوشاپ
03-02 انتخاب ها را جمع، تفریق و معکوس کنید
03-03 از ابزارهای انتخاب محبوب استفاده کنید
03-04 ابزار انتخاب بیشتر
03-05 یک انتخاب را اصلاح کنید
چالش 03-06: بخش هایی از یک پرتره را انتخاب کنید
03-07 راه حل: بخش هایی از یک پرتره را انتخاب کنید
04 ترکیب: ترکیب تصاویر در فتوشاپ
04-01 یک تصویر را به یک فایل باز اضافه کنید
04-02 تصاویر را با یک لایه ماسک ترکیب کنید
04-03 یک پس زمینه ناخواسته را حذف کنید
04-04 یک تصویر نشت نور را با یک عکس ترکیب کنید
چالش 04-05: بافت ها را با یک عکس ترکیب کنید
04-06 راه حل: بافت ها را با یک عکس ترکیب کنید
05 عکس ها را به صورت غیر مخرب تنظیم کنید
05-01 عکس ها را با لایه های تنظیم ویرایش کنید
05-02 یک تصویر را با چندین لایه تنظیم کنید
05-03 روشنایی بخشی از عکس را تنظیم کنید
05-04 رنگ یک شی را تغییر دهید
چالش 05-05: یک عکس را بهبود بخشید
05-06 راه حل: یک عکس را بهبود بخشید
06 برش و تغییر اندازه
06-01 یک عکس را برش دهید
06-02 برش به ابعاد خاص
06-03 اندازه یک تصویر را تغییر دهید
06-04 به سایز بوم اضافه کنید
07 محتوای ناخواسته را حذف کنید
07-01 نقاط و خطوط را حذف کنید
07-02 مناطق بزرگتر را پر کنید
07-03 در مناطق سرسخت کلون کنید
چالش 07-04: یک عکس را پاک کنید
07-05 راه حل: یک عکس را پاک کنید
08 متن، اشکال و فیلترها را اضافه کنید
08-01 متن را ایجاد و ویرایش کنید
08-02 اشکال اضافه کنید
08-03 سبک های لایه را اضافه کنید
08-04 فیلترها را به صورت غیر مخرب اعمال کنید
08-05 با فیلترهای عصبی تغییرات شگفت انگیزی ایجاد کنید
چالش 08-06: یک تصویر رسانه اجتماعی طراحی کنید
08-07 راه حل: یک تصویر رسانه اجتماعی طراحی کنید
09 کار خود را ذخیره کنید
09-01 در رایانه خود ذخیره کنید
09-02 ذخیره در ابر
10 نتیجه گیری
10-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Your Photoshop debut
01-02 Open images
01-03 Get to know the layout
01-04 Discover the amazing power of Photoshop
02 Use Layers
02-01 Understand layers
02-02 Select the right layer
02-03 Rearrange layers
02-04 Control layer visibility and opacity
02-05 Resize and transform layers
02-06 Create and delete layers
02-07 Challenge: Design a mood board collage
02-08 Solution: Design a mood board collage
03 Make Selections
03-01 Understand selections in Photoshop
03-02 Add, subtract, and invert selections
03-03 Use popular selection tools
03-04 More selection tools
03-05 Refine a selection
03-06 Challenge: Select parts of a portrait
03-07 Solution: Select parts of a portrait
04 Compositing: Combine Images in Photoshop
04-01 Add an image to an open file
04-02 Combine images with a layer mask
04-03 Remove an unwanted background
04-04 Blend a light leak image with a photo
04-05 Challenge: Blend textures with a photo
04-06 Solution: Blend textures with a photo
05 Adjust Photos Nondestructively
05-01 Edit photos with adjustment layers
05-02 Adjust an image with multiple layers
05-03 Adjust brightness in part of a photo
05-04 Change the color of an object
05-05 Challenge: Improve a photo
05-06 Solution: Improve a photo
06 Crop and Resize
06-01 Crop a photo
06-02 Crop to specific dimensions
06-03 Resize an image
06-04 Add to the canvas size
07 Remove Unwanted Content
07-01 Remove spots and lines
07-02 Fill in larger areas
07-03 Clone over stubborn areas
07-04 Challenge: Clean up a photo
07-05 Solution: Clean up a photo
08 Add Text, Shapes, and Filters
08-01 Create and edit text
08-02 Add shapes
08-03 Add layer styles
08-04 Apply filters nondestructively
08-05 Make amazing changes with Neural Filters
08-06 Challenge: Design a social media image
08-07 Solution: Design a social media image
09 Save Your Work
09-01 Save to your computer
09-02 Save to the cloud
10 Conclusion
10-01 Next steps
Jan Kabili یک مربی فتوشاپ، Lightroom و Elements و یک نویسنده با سالها تجربه است. از زمان نوشتن اولین کتابش با لیندا وینمن در سال 2001، او کتابها، مقالات و ویدیوهای زیادی راجع به نحوه استفاده از نرم افزارهای Adobe منتشر کرده است. او کارهایی را که تدریس میکند، به عنوان یک عکاس با درجه کارشناسی ارشد هنرهای زیبا از دانشگاه کلورادو در بولدر انجام میدهد. ژان همچنین یک شخصیت رسانهای اجتماعی محبوب است که از مهارتهای صحبت کردن به عنوان یک وکیل با مدرک دانشکده حقوق Stanford Law School از او یاد میکنند.