Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
ابزارهای تجزیه و تحلیل دادههای کمکد/بدون کد در انتقال از محیطهای دستی، کد سنگین و منابع فشرده به تمرکز خودکار، مقیاسپذیر و مبتنی بر بینش مؤثر بودهاند. به جای دستورات، پلتفرمهای کمکد/بدون کد دارای عملکرد داخلی هستند که کاربران را قادر میسازد تا از طریق یک رابط کشیدن و رها کردن، شروع به ایجاد برنامههای علم داده کنند. برخلاف رویکردهای کدنویسی، فناوریهای کمکد/بدون کد فرصتی را برای کاربران فراهم میکند تا بر روی علم داده تمرکز کنند و کمتر بر روی خطوط کد تمرکز کنند. محیط بصری بصری همچنین به کاربران تجاری با مهارت های فنی کمتر امکان ساخت و مصرف برنامه ها را می دهد. در این دوره آموزشی، نحوه استفاده از پلتفرم KNIME Analytics را برای دسترسی، ترکیب، تجزیه و تحلیل و تجسم داده ها در یک محیط کم کد/بدون کد یاد بگیرید. برای هر کسی که با داده کار می کند، این دوره می تواند سواد داده شما را با یادگیری نحوه استفاده از ابزاری که تجزیه و تحلیل داده های پیچیده را در دسترس افراد غیر فنی قرار می دهد، به سطح بالاتری برساند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 KNIME Analytics Platform
01-01 پلتفرم KNIME Analytics چیست؟
01-02 گره چیست؟ گردش کار چیست؟
01-03 نحوه نصب پلتفرم KNIME Analytics
01-04 گشت و گذار در رابط کاربری KNIME Analytics Platform
01-05 اولین گردش کار خود را با پلتفرم KNIME Analytics بسازید
01-06 نحوه وارد کردن و صادرات گردش کار KNIME
01-07 مرکز انجمن KNIME
01-08 همکاری و اجرا در KNIME Community Hub
01-09 نحوه نصب افزونه های KNIME
02 دسترسی به داده ها
02-01 دسترسی به داده ها با KNIME: خواندن فایل ها
02-02 دسترسی به داده ها با KNIME: دسترسی به پایگاه های داده
03 پاکسازی داده ها
03-01 پاکسازی داده ها با KNIME: نحوه فیلتر کردن ردیف ها
03-02 تمیز کردن داده ها با KNIME: نحوه فیلتر کردن ستون ها
03-03 پاکسازی داده ها با KNIME: نحوه رسیدگی به مقادیر از دست رفته
04 تبدیل داده ها
04-01 تبدیل داده ها با KNIME: اعداد، رشته ها و قوانین
04-02 تبدیل داده با KNIME: نحوه تقسیم سلول ها
05 مستندات گردش کار
05-01 چگونه گردش کار را مرتب و مستند نگه داریم
06 ادغام داده ها
06-01 ادغام داده ها با KNIME: نحوه به هم پیوستن جداول
06-02 ادغام داده ها با KNIME: جستجوی ارزش
06-03 ادغام داده ها با KNIME: نحوه پیوستن به دو جدول
07 تجمیع داده ها
07-01 تجمیع داده ها با KNIME: تجمیع های ساده
07-02 تجمیع داده ها با KNIME: گره GroupBy
07-03 تجمیع داده ها با KNIME: Pivoting
08 صادرات و تجسم داده ها
08-01 صادرات داده با KNIME: در یک فایل CSV بنویسید
08-02 تجسم داده ها با KNIME: نحوه ایجاد نمودار پراکندگی
08-03 سه مرحله برای ساخت یک داشبورد تعاملی با KNIME
09 متغیرهای جریان
09-01 متغیرهای جریان در پلتفرم KNIME Analytics: مفهوم و کاربرد
10 جزء
10-01 کامپوننت در پلتفرم KNIME Analytics چیست؟
10-02 یک مؤلفه را در پلتفرم KNIME Analytics ایجاد، اصلاح و پیکربندی کنید
11 کنترل گردش کار
11-01 حلقه چیست؟
11-02 یک حلقه در پلتفرم KNIME Analytics بسازید، اجرا کنید و اشکال زدایی کنید
11-03 اجرای شاخه گردش کار را در پلتفرم KNIME Analytics تغییر دهید
12 رسیدگی به خطا
12-01 رسیدگی به خطا با try-catch در پلتفرم KNIME Analytics
13 داده های تاریخ و زمان
13-01 مدیریت داده های تاریخ و زمان با KNIME: تبدیل رشته ها، استخراج فیلدهای تاریخ و زمان
13-02 مدیریت داده های تاریخ و زمان با KNIME: داده های تاریخ و زمان را اصلاح و فیلتر کنید
14 پایگاه داده
14-01 جستجو در پایگاه داده از پلتفرم KNIME Analytics
14-02 جداول پایگاه داده را از پلتفرم KNIME Analytics تغییر دهید
[ENGLISH]
01 KNIME Analytics Platform
01-01 What is KNIME Analytics Platform?
01-02 What is a node? What is a workflow?
01-03 How to install KNIME Analytics Platform
01-04 Tour of the user interface of KNIME Analytics Platform
01-05 Build your first workflow with KNIME Analytics Platform
01-06 How to import and export KNIME workflows
01-07 The KNIME Community Hub
01-08 Collaboration and execution on KNIME Community Hub
01-09 How to install KNIME extensions
02 Data Access
02-01 Data access with KNIME: Reading files
02-02 Data access with KNIME: Accessing databases
03 Data Cleaning
03-01 Data cleaning with KNIME: How to filter rows
03-02 Data cleaning with KNIME: How to filter columns
03-03 Data cleaning with KNIME: How to handle missing values
04 Data Transformation
04-01 Data transformation with KNIME: Numbers, strings, and rules
04-02 Data transformation with KNIME: How to split cells
05 Workflow Documentation
05-01 How to keep workflows tidy and documented
06 Data Merging
06-01 Data merging with KNIME: How to concatenate tables
06-02 Data merging with KNIME: Value lookup
06-03 Data merging with KNIME: How to join two tables
07 Data Aggregation
07-01 Data aggregation with KNIME: Simple aggregations
07-02 Data aggregation with KNIME: The GroupBy node
07-03 Data aggregation with KNIME: Pivoting
08 Data Export and Visualization
08-01 Data export with KNIME: Write to a CSV file
08-02 Data visualization with KNIME: How to create a scatter plot
08-03 Three steps to build an interactive dashboard with KNIME
09 Flow Variables
09-01 Flow variables in KNIME Analytics Platform: Concept and application
10 Components
10-01 What is a component in KNIME Analytics Platform?
10-02 Create, modify, and configure a component in KNIME Analytics Platform
11 Workflow Control
11-01 What is a loop?
11-02 Build, execute, and debug a loop in KNIME Analytics Platform
11-03 Switch workflow branch execution in KNIME Analytics Platform
12 Error Handling
12-01 Error handling with try-catch in KNIME Analytics Platform
13 Date and Time Data
13-01 Handling date and time data with KNIME: Convert strings, extract date, and time fields
13-02 Handling date and time data with KNIME: Modify and filter date and time data
14 Databases
14-01 Querying databases from KNIME Analytics Platform
14-02 Modify database tables from KNIME Analytics Platform
KNIME یک پلت فرم برای همه کارکنان داده است - از تحلیلگر کسب و کار گرفته تا دانشمند داده.
KNIME به افراد و سازمان ها کمک می کند تا داده ها را درک کنند. نرم افزار KNIME جهان داشبورد و تجزیه و تحلیل پیشرفته را از طریق یک رابط بصری، مناسب برای هر کسی که با داده کار می کند، پل می کند. این به متخصصان کسب و کار بیشتری قدرت میدهد تا خودکفا باشند و متخصصان داده بیشتری را قادر میسازد تا کسبوکار را به سمت لبههای خونین علم داده مدرن سوق دهند، و آخرین تکنیکهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را ادغام کنند. KNIME در رویکرد باز خود متمایز است که پذیرش آسان و دسترسی مطمئن به آینده به فناوریهای جدید را تضمین میکند.