
Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.

شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.

ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".

فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.

با مقایسه تحولات معماری از 2G تا 6G، کاوشی جامع در تکامل شبکههای تلفن همراه داشته باشید. اجزای اصلی شبکههای 4G و 5G، از جمله معماریهای RAN، عملکردهای اصلی شبکه (AMF، SMF و UPF) و اصول طراحی شبکه انتقال را بررسی کنید. ملزومات فناوریهای حیاتی لایه فیزیکی مانند تخصیص طیف، ساختارهای فریم، OFDMA، MIMO و تجمیع حامل در سیستمهای 4G و 5G را کشف کنید. در طول مسیر، در مورد رویههای سیگنالینگ، از جمله ثبت شبکه، مدیریت تحرک و ایجاد جلسه انتها به انتها در هر دو نسل شبکه بیاموزید. در پایان این دوره، شما آماده خواهید بود تا فناوریهای نسل بعدی مانند NFV، معماریهای بومی ابر و برش شبکه در 5G را ارزیابی کنید، ضمن اینکه تکامل آنها را در شبکههای 6G نیز بررسی خواهید کرد.







نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 مقدمه ای بر تکامل شبکه مخابراتی
02 مروری بر شبکه مخابراتی
02-01 تکامل فناوری های مخابراتی از 2G به 6G
02-02 استانداردها و مشخصات توسط 3GPP و ITU
02-03 مروری بر شبکه
02-04 دکل مخابراتی چیست؟
02-05 انواع دکل ها و سلول ها
02-06 انواع آنتن
02-07 تجهیزات کاربر چیست؟
03 معماری شبکه های مخابراتی
03-01 معماری شبکه مخابراتی
03-02 شبکه دسترسی رادیویی
03-03 شبکه حمل و نقل
03-04 شبکه اصلی
04 تکامل در معماری مخابرات
04-01 2G: معماری شبکه GSM و GPRS
04-02 3G: معماری شبکه UMTS
04-03 زیر سیستم چند رسانه ای IP (IMS)
04-04 انتشار 6 تا انتشار 8 (از 3G به 4G)
04-05 معماری شبکه 4G LTE
04-06 تکامل 4G LTE: 4.5G
04-07 تکامل معماری شبکه به سمت 5G
04-08 معماری شبکه 5G
05 تکامل در فن آوری های مخابراتی
05-01 قابلیت های کلید 4G
05-02 قابلیت های کلید 5G
05-03 قابلیت های کلید 6G
06 شبکه دسترسی رادیویی: رابط هوایی
06-01 طیف: 4G
06-02 طیف: 5G
06-03 طرح های دوبلکس
06-04 ساختار قاب: 4G
06-05 ساختار قاب برای 4G: مبتنی بر دوبلکس
06-06 ساختار قاب: 5G
06-07 شبکه منابع: 5G
06-08 مدولاسیون و انواع آن
06-09 دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد
پیشروی زمانبندی 06-10 (TA)
06-11 کنترل قدرت
06-12 تجمع حامل و تأثیر آن
06-13 اصول آنتن: آرایه ها
06-14 چند ورودی چند خروجی (MIMO)
06-15 مالتی پلکس فضایی
لایه فیزیکی 06-16 4G
لایه فیزیکی 06-17 5G
07 معماری شبکه حمل و نقل
07-01 معماری شبکه حمل و نقل
07-02 توپولوژی شبکه حمل و نقل
07-03 تکامل در شبکه حمل و نقل
07-04 باندهای فرکانس شبکه حمل و نقل: بی سیم
07-05 گزینههایی برای دستیابی به ظرفیت (درآمد) بالا در 5G
07-06 معماری حمل و نقل: سطح خدمات
08 معماری شبکه اصلی و تکامل آن
08-01 معماری شبکه هسته 4G
08-02 نهاد مدیریت تحرک 4G (MME)
08-03 دروازه سرویس 4G (SGW)
08-04 دروازه شبکه داده بسته 4G (PGW)
08-05 سرور مشترک خانگی 4G (HSS)
06-08 شارژ خط مشی 4G و عملکرد قانون (PCRF)
08-07 معماری شبکه هسته 5G
08-08 معماری مبتنی بر خدمات 5G
08-09 عملکرد مدیریت دسترسی و تحرک 5G (AMF)
08-10 عملکرد مدیریت جلسه 5G (SMF)
عملکرد هواپیمای کاربر 5G 08-11 (UPF)
عملکرد کنترل خط مشی 5G 08-12 (PCF)
08-13 مدیریت داده یکپارچه 5G
08-14 عملکرد تجزیه و تحلیل داده شبکه 5G (NWDAF)
08-15 عملکرد انتخاب برش شبکه 5G (NSSF)
عملکرد مخزن شبکه 5G 08-16 (NRF)
09 شبکه و هویت کاربر
09-01 هویت شبکه 4G
09-02 هویت شبکه 5G
09-03 هویت کاربر: IMSI
09-04 هویت کاربر: GUTI
09-05 هویت کاربر: SUPI و SUCI
10 ثبت نام اولیه و تحرک چند فناوری
10-01 مراحل ثبت نام
10-02 جریان تماس 4G
10-03 جریان تماس 5G: پایان رادیو
10-04 جریان تماس 5G: پایان به انتها
10-05 دسترسی چند فناوری
10-06 تحرک بین سیستمی
11 تکنیک ها و فناوری های کلیدی پیشرفته
11-01 6G چیست؟
11-02 مجازی سازی
11-03 مفاهیم مجازی سازی: ماشین های مجازی (VM)
11-04 مزایای هایپروایزر و مجازی سازی
11-05 مجازی سازی و ارکستراسیون
11-06 NFV و ارکستراسیون: دمو
11-07 اصول اولیه ابر
11-08 ویژگی های کلیدی رایانش ابری
11-09 انواع رایانش ابری
11-10 ابر مخابراتی
12 نتیجه گیری
12-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Introduction to telecom network evolution
02 Telecommunication Network Overview
02-01 Evolution of telecom technologies from 2G to 6G
02-02 Standards and specifications by 3GPP and ITU
02-03 Network overview
02-04 What is telecom mast?
02-05 Different types of masts and cells
02-06 Different types of antennas
02-07 What is user equipment?
03 Telecommunication Network Architecture
03-01 Telecom network architecture
03-02 Radio access network
03-03 Transport network
03-04 Core network
04 Evolution in Telecommunication Architecture
04-01 2G: GSM and GPRS network architecture
04-02 3G: UMTS network architecture
04-03 IP multimedia subsystem (IMS)
04-04 Release 6 to release 8 (from 3G towards 4G)
04-05 4G LTE network architecture
04-06 4G LTE evolution: 4.5G
04-07 Network architecture evolution towards 5G
04-08 5G network architecture
05 Evolution in Telecommunication Technologies
05-01 4G key capabilities
05-02 5G key capabilities
05-03 6G key capabilities
06 Radio Access Network: Air Interface
06-01 Spectrum: 4G
06-02 Spectrum: 5G
06-03 Duplex schemes
06-04 Frame structure: 4G
06-05 Frame structure for 4G: duplex based
06-06 Frame structure: 5G
06-07 Resource grid: 5G
06-08 Modulation and its types
06-09 Orthogonal frequency division multiple access
06-10 Timing advance (TA)
06-11 Power control
06-12 Carrier aggregation and its impact
06-13 Antenna basics: arrays
06-14 Multiple input multiple output (MIMO)
06-15 Spatial multiplexing
06-16 4G physical layer
06-17 5G physical layer
07 Transport Network Architecture
07-01 Transport network architecture
07-02 Transport network topology
07-03 Evolution in transport network
07-04 Frequency bands for transport network: Wireless
07-05 Options to achieve high capacity (throughput) in 5G
07-06 Transport architecture: Service level
08 Core Network Architecture and Its Evolution
08-01 4G core network architecture
08-02 4G mobility management entity (MME)
08-03 4G serving gateway (SGW)
08-04 4G packet data network gateway (PGW)
08-05 4G home subscriber server (HSS)
08-06 4G policy charging and rule function (PCRF)
08-07 5G core network architecture
08-08 5G service-based architecture
08-09 5G access and mobility management function (AMF)
08-10 5G session management function (SMF)
08-11 5G user plane function (UPF)
08-12 5G policy control function (PCF)
08-13 5G unified data management
08-14 5G network data analytics function (NWDAF)
08-15 5G network slice selection function (NSSF)
08-16 5G network repository function (NRF)
09 Network and User Identities
09-01 4G network identity
09-02 5G network identity
09-03 User identity: IMSI
09-04 User identity: GUTI
09-05 User identity: SUPI and SUCI
10 Initial Registration and Multitechnology Mobility
10-01 Registration procedures
10-02 4G call flow
10-03 5G call flow: Radio end
10-04 5G call flow: End to end
10-05 Multitechnology access
10-06 Intersystem mobility
11 Advanced Key Techniques and Technologies
11-01 What is 6G?
11-02 Virtualization
11-03 Virtualization concepts: Virtual machines (VM)
11-04 Hypervisor and virtualization benefits
11-05 Virtualization and orchestration
11-06 NFV and orchestration: Demo
11-07 Cloud basics
11-08 Key characteristics of cloud computing
11-09 Types of cloud computing
11-10 Telco cloud
12 Conclusion
12-01 Next steps
Itelcotech آموزش و گواهینامه های تقاضا را در فن آوری های مخابراتی نسل بعدی ارائه می دهد. برنامه های ما بر کاربرد دنیای واقعی تأکید می کنند و زبان آموزان را به مهارتهای عملی مورد نیاز برای اجرای و مدیریت سیستم های مخابراتی در محیط های پویا مجهز می کنند. زبان آموزان می توانند تخصص خود را از طریق گواهینامه های شناخته شده در صنعت تأیید کنند.
اطلاعات بیشتر در مورد itelcotech رسمی وب سایت .