Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در محیط کار رقابتی، مدیران پروژه کارآمد برای خط مشی بسیار حیاتی هستند. به همین دلیل است که گواهینامه حرفهای مدیریت پروژه (PMP) بسیار مهم است. PMP مهارت شما، تجربه شما و آموزش شما را نشان میدهد. با دنبال کردن مدیر پروژه و مربی مخصوص امتحان ، مدرس سندی میچل ، کشف کنید که چه چیزی برای گذراندن آزمون PMP مورد نیاز است.
این دوره ، آموزش صدور گواهینامه ، مفاهیم مدیریت پروژه را از آزمون آموزش میدهد و راهنمای مطالعه و آزمونهای تمرین نمونه را ارائه میدهد تا مهارتهای test را بهبود بخشد. این درس همچنین نیاز به آموزش ۳۵ ساعته برای نشستن در امتحان را برآورده میکند و ۳۵ PDUs را برای PMPs فعلی که به اعتبار لازم برای حفظ گواهی خود نیاز دارند ، را فراهم میکند.
او ایدههای اصلی را از بدنه Knowledge (PMBOK® Guide) میگیرد و تحت پوشش قرار میدهد و از طریق چرخه عمر پروژه به شما کمک میکند. او همچنین از موادی استفاده میکند که در راهنما پوشش داده نشده است - با اشاره به اینکه چه چیزی به احتمال زیاد در امتحان مورد استفاده قرار میگیرد و شما باید سعی کنید به حافظه خود بسپارید.
نکته: مواد درسی در این کلاس براساس راهنمای بدنه Project Management Body of Knowledge, (PMBOK® Guide) است - ششمین نسخه - شرکت Project Management Institute ۲۰۱۷ میباشد.
لوگوی ارایهدهنده تحصیل رسمی PMI یک علامت ثبتشده موسسه مدیریت پروژه است.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 Introduction
___| 00_01 Welcome
___| 00_02 What you should know
___| 00_03 Using additional exam prep materials
01 Project Management Overview
___| 01_01 Overview of the PMBOK® Guide
___| 01_02 The importance of project management
___| 01_03 Project, program, portfolio, and operations management
02 Parts of the PMBOK® Guide
___| 02_01 Project and development lifecycle
___| 02_02 Project phases and phase gates
___| 02_03 Project management processes
___| 02_04 Initiating Process Group
___| 02_05 Planning Process Group
___| 02_06 Executing Process Group
___| 02_07 Monitoring and Controlling Process Group
___| 02_08 Closing Process Group
___| 02_09 Knowledge Areas
___| 02_10 Tailoring
03 Project Management Business Documents
___| 03_01 Business case and benefits management plan
___| 03_02 Project success measures
___| 03_03 Project management data information
04 The Environment in Which Projects Operate
___| 04_01 Overview of project environments
___| 04_02 Organizational systems
___| 04_03 Types of organizational structures
05 The Project Manager Role
___| 05_01 Overview of the project manager
___| 05_02 The project manager’s sphere of influence
___| 05_03 Project manager competencies
06 Project Integration Management
___| 06_01 Project integration management overview
___| 06_02 Project practices in integration management
___| 06_03 Develop Project Charter
___| 06_04 Develop Project Management Plan
___| 06_05 Direct and Manage Project Work
___| 06_06 Manage Project Knowledge
___| 06_07 Monitor and Control Project Work
___| 06_08 Perform Integrated Change Control
___| 06_09 Close Project or Phase
07 Project Scope Management
___| 07_01 Project scope management overview
___| 07_02 Project Scope Management practices
___| 07_03 Plan Scope Management
___| 07_04 Collect Requirements
___| 07_05 Define Scope
___| 07_06 Create a work breakdown structure (WBS)
___| 07_07 Validate Scope
___| 07_08 Control Scope
08 Project Schedule Management
___| 08_01 Project schedule management overview
___| 08_02 Plan Schedule Management
___| 08_03 Define Activities
___| 08_04 Sequence Activities
___| 08_05 Network diagrams
___| 08_06 Estimate Activity Durations
___| 08_07 Develop Schedule
___| 08_08 Network diagrams; Critical path
___| 08_09 Network diagrams; Forward pass
___| 08_10 Network diagrams; Backward pass
___| 08_11 Control Schedule
09 Project Cost Management
___| 09_01 Project cost management overview
___| 09_02 Plan Cost Management
___| 09_03 Estimate Costs
___| 09_04 Determine Budget
___| 09_05 Control Costs
___| 09_06 Earned value formulas, part one
___| 09_07 Earned value formulas, part two
___| 09_08 Earned value formulas, part three
10 Project Quality Management
___| 10_01 Project quality management overview
___| 10_02 Plan Quality Management
___| 10_03 Manage Quality
___| 10_04 Control Quality
11 Project Resource Management
___| 11_01 Project resource management overview
___| 11_02 Plan Resource Management
___| 11_03 Estimate Activity Resources
___| 11_04 Acquire Resources
___| 11_05 Develop Team
___| 11_06 Manage Team
___| 11_07 Control Resources
12 Project Communication Management
___| 12_01 Project communication management overview
___| 12_02 Plan Communications Management
___| 12_03 Communication channels
___| 12_04 Manage Communications
___| 12_05 Monitor Communications
13 Project Risk Management
___| 13_01 Project risk management overview
___| 13_02 Plan Risk Management
___| 13_03 Identify Risks
___| 13_04 Perform Qualitative Risk Analysis
___| 13_05 Perform Quantitative Risk Analysis
___| 13_06 Plan Risk Responses
___| 13_07 Implement Risk Responses
___| 13_08 Monitor Risks
14 Project Procurement Management
___| 14_01 Project procurement management overview
___| 14_02 Plan Procurement Management
___| 14_03 Conduct Procurements
___| 14_04 Control Procurements
15 Project Stakeholder Management
___| 15_01 Project stakeholder management overview
___| 15_02 Identify Stakeholders
___| 15_03 Plan Stakeholder Engagement
___| 15_04 Manage Stakeholder Engagement
___| 15_05 Monitor Stakeholder Engagement
16 Putting It All Together
___| 16_01 Review how the processes fit together
___| 16_02 Apply principles of the PMBOK® Guide to real-world projects
___| 16_03 PMP® exam prep wrap up
ساندرا میچل با بیش از 20 سال سابقه مدیریت پروژه یک PMP است و 14 سال گذشته را صرف مدیریت پروژههای بیوتکنولوژی و داروسازی کردهاست. پیش از این او پروژههای خود را در ارتش مدیریت میکرد. او دارای مدرک کارشناسی در زمینه روانشناسی کسبوکار و مشاوره است و یک رشته MBA با تخصصهای مدیریت و مدیریت برنامه دارد.