Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
UXPin، ابزاری برای طراحی محصول مشترک را کشف کنید که به شما اجازه میدهد قالبهای wireframes، mockups و prototypes را ایجاد و ارایه کنید. مربی Tom Green با بررسی چگونگی تنظیم UXPin شروع میکند، سپس نحوه وارد کردن آثار هنری موجود را نشان میدهد و شروع به ایجاد wireframes میکند. نحوه اضافه کردن تعامل و حرکت به نمونههای اولیه را برای شبیهسازی تجربه برنامه در دنیای واقعی، و نحوه به اشتراک گذاشتن نمونههای اولیه و مستندات با یک تیم و گروه کاری را ببینید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 UXPin برای طراحی UX
___| 00_02 فایلهای تمرینی
___| 00_03 آنچه باید بدانید
01 با UXPin شروع به کار کنید
___| 01_01 داشبورد UXPin
___| 01_02 اسناد UX
___| 01_03 بررسی رابط UXPin
___| 01_04 با استفاده از گزینههای مشاهده
___| 01_05 یک سند جدید ایجاد کنید
___| 01_06 با استفاده از کتابخانه
___| 01_07 ایجاد و استفاده از قطعات
___| 01_08 فونتها و عنصر متن UXPin
___| 01_09 اضافه کردن لایه ها
___| 01_10 با استفاده از شبکه هوشمند UXPin
___| 01_11 وارد کردن ویدیو
___| 01_12 پیش نمایش یک پروژه
02 یک Wireframe کم وفادار ایجاد کنید
___| 02_01 نمودارهای جریان کاربر را ایجاد کنید
___| 02_02 صفحه نمایش دستگاه اضافه میشود
___| 02_03 ایجاد یک سیم فریم محتوا
___| 02_04 ایجاد یک سیم فریم با وفاداری کم
___| 02_05 اضافه کردن صفحات
___| 02_06 اضافه کردن انتقال صفحه
03 ایجاد آثار هنری برای UXPin
___| 03_01 دارایی در فتوشاپ ایجاد کنید
___| 03_02 دارایی در Sketch ایجاد کنید
___| 03_03 با استفاده از ابزار Pen
___| 03_04 واردات آثار هنری
___| 03_05 کار با رنگ
___| 03_06 ایجاد جلوههای تصویربرداری
___| 03_07 در حال ویرایش یک سیستم طراحی
04 ساخت یک نمونه اولیه با اطمینان بالا
___| 04_01 اضافه کردن محتوا
___| 04_02 ایجاد یک جزء
___| 04_03 با استفاده از حالتها
___| 04_04 اضافه کردن پیمایش
___| 04_05 یک ترفند معلم مؤلفه
05 اضافه کردن تعامل و حرکت
___| 05_01 افزودن تعامل
___| 05_02 نقاط داغ ایجاد کنید
___| 05_03 با استفاده از عناصر چند طبقه
___| 05_04 استفاده از دادهها در UXPin
___| 05_05 اضافه کردن انیمیشن
___| 05_06 حالت متحرک تغییر میکند
06 پروژه عملی UXPin
___| 06_01 یک منوی آکاردئون ایجاد کنید
___| 06_02 یک کشو ناوبری ایجاد کنید
___| 06_03 یک منوی پاپ پایین ایجاد کنید
___| 06_04 با استفاده از عناصر UXPin ناوبری ایجاد کنید
___| 06_05 طراحی چرخ فلک
___| 06_06 تعامل به چرخ فلک اضافه کنید
___| 06_07 عناصر سبک با CSS سفارشی
07 به اشتراک گذاشتن نمونه اولیه شما
___| 07_01 با استفاده از منوی اشتراک گذاری
___| 07_02 رنگ و نوع سبک را به JSON صادر کنید
___| 07_03 پروژه خود را صادر میکنید
08 نتیجه گیری
___| 08_01 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 UXPin for UX design
___| 00_02 Exercise files
___| 00_03 What you should know
01 Getting Started with UXPin
___| 01_01 UXPin Dashboard
___| 01_02 UX documents
___| 01_03 Review of the UXPin interface
___| 01_04 Using the view options
___| 01_05 Create a new document
___| 01_06 Using the library
___| 01_07 Creating and using components
___| 01_08 Fonts and the UXPin text element
___| 01_09 Adding layers
___| 01_10 Using the UXPin Smart Grid
___| 01_11 Import video
___| 01_12 Previewing a project
02 Create a Low-Fidelity Wireframe
___| 02_01 Create user flow diagrams
___| 02_02 Adding device screens
___| 02_03 Create a content wireframe
___| 02_04 Create a low-fidelity wireframe
___| 02_05 Adding pages
___| 02_06 Adding screen transitions
03 Creating Artwork for UXPin
___| 03_01 Create assets in Photoshop
___| 03_02 Create assets in Sketch
___| 03_03 Using the Pen tool
___| 03_04 Importing artwork
___| 03_05 Working with color
___| 03_06 Creating imaging effects
___| 03_07 Editing a design system
04 Building a High-Fidelity Prototype
___| 04_01 Adding content
___| 04_02 Creating a component
___| 04_03 Using states
___| 04_04 Adding scrolling
___| 04_05 A component teacher trick
05 Adding Interactivity and Motion
___| 05_01 Adding interactions
___| 05_02 Create hot spots
___| 05_03 Using multistate elements
___| 05_04 Using data in UXPin
___| 05_05 Adding animations
___| 05_06 Animating state changes
06 Practical UXPin Projects
___| 06_01 Create an accordion menu
___| 06_02 Create a navigation drawer
___| 06_03 Create a pop down menu
___| 06_04 Create navigation using UXPin elements
___| 06_05 Design a carousel
___| 06_06 Add interactivity to a carousel
___| 06_07 Style elements with custom CSS
07 Sharing Your Prototype
___| 07_01 Using the share menu
___| 07_02 Export color and type styles to JSON
___| 07_03 Exporting your project
08 Conclusion
___| 08_01 Next steps
تام گرین معلم، نویسنده، سخنران، داستان گو، استاد چند رسانه تعاملی در کالج "رسانه و فناوری اطلاعات هامبر" در تورنتو است. او نویسنده بیش از 12 کتاب فلش و motion graphics، از جمله آخرین کتاب او، Foundation Adobe Edge Animate، برای دوست داران ED است. تام همچنین عضو گروه بین المللی پیشروان تعلیم Adobe و عضو بلند مدت گروه جامعه مجربان اجتماع Adobe است. او جلساتی درباره موضوعات متنوع، از falsh video گرفته تا هنر تعاملی داستان گویی، در کنفرانس های بین المللی مختلف سخنرانی داشته است، از جمله Adobe MAX، FITC، NAB و D2WC. به علاوه، تام در اجتماع تعلیمی فعال است و مرتباً در ارتباط با دانشجویان و اعضاو هیئت علمی در سمینارهای سراسر چین و آمریکا شمالی است و در تعدادی از کنفرانس های آموزشی سخنرانی کرده است، از جمله کنفرانس تکنولوژی های نو ظهور Sloan-c/MERLOT و DELD Forum برگزار شده توسط دانشگاه ویسکانزین.