Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Adobe Animate یک نرمافزار انیمیشن متمرکز است که تمام بهترین ابزارها را از Flash Professional میگیرد و آنها را با Creative Cloud همراه میکند. در این دوره، با همراهی متخصص Joseph Labrecque، با ویژگیها و پیشرفتهای جدیدترین نسخههای Adobe Animate آشنا شوید. رابط کاربری مدرن، تنظیمات پیشرفته Onion Skin و برسهای بردار شتابدهنده GPU مانند Fluid Brush را کاوش کنید. ابزار پیشرفته انیمیشن، از جمله پیشرفتهای Frame Picker و پیش تنظیم سهولت برای tweenهای کلاسیک و شکل را کاوش کنید. بعلاوه، در مورد پیشرفتهای تعامل، از جمله عبارات جاوا اسکریپت های سراسری، امکان درج مراجعه به کتابخانههای خارجی جاوا اسکریپت، و دو ویژگی جدید برای اجزای HTML5 Canvas video components: mute and poster بیاموزید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 خوش آمدید
_ | 00_02 با استفاده از فایلهای تمرینی
به روزرسانیهای 01 ژوئن 2020
_ | 01_01 انیمیشن با کلیدهای کلیدی خودکار
_ | 01_02 با استفاده از پنل دارایی
_ | 01_03 اشتراک برای توزیع اجتماعی
_ | 01_04 ایجاد یک آموزش دستی
_ | 01_05 وارد کردن و استفاده از آموزش دستی
_ | 01_06 با استفاده از حالتهای ترکیبی بوم اضافی
_ | 01_07 انتخاب همگامسازی جریان صوتی بوم
_ | 01_08 دسترسی به ادغام Adobe AIR
به روزرسانیهای 02 نوامبر 2019
_ | 02_01 نوسازی برنامه
_ | 02_02 نوسازی پانل خواص
_ | 02_03 نوار ابزار سفارشی
_ | 02_04 تنظیمات برگزیده برنامه را مدیریت کنید
_ | 02_05 پیشرفتهای رابط Timeline
_ | 02_06 پیشرفتهای گردش کار Timeline
_ | 02_07 تنظیمات پیشرفته پوست پیاز
_ | 02_08 ابزار برس Fluid و برسهای Fresco
_ | 02_09 پیشرفتهای صادرات ویدیو
_ | 02_10 پیشرفتها را صادر و منتشر کنید
به روزرسانیهای 03 آوریل 2019
_ | 03_01 ایجاد پروژههای HTML AMP Google
_ | 03_02 با استفاده از حالتهای ترکیب لایه
_ | 03_03 پیشرفتهای قاب انتخاب
_ | 03_04 پیشرفتهای برس و پاک کن
_ | 03_05 گردش کار افترافکت پیشرفته
_ | 03_06 گردش کار شخصیتهای پیشرفته
_ | 03_07 پیشرفت رابط کاربری
_ | 03_08 پیشرفتهای اضافی
به روزرسانیهای 04 اکتبر 2018
_ | 04_01 صفحه نمایش رابط و رابط مدرن
_ | 04_02 انواع سند واقعیت مجازی
_ | 04_03 انواع سند WebGL-glTF
_ | 04_04 ابزار Asset Warp و اشیاء پیچ خورده
_ | 04_05 فرزندپروری لایه ای
_ | 04_06 همگامسازی خودکار لب
_ | 04_07 از جلوههای قاب استفاده کنید
بروزرسانیهای 05 اکتبر 2017
_ | 05_01 تغییر در رابط برنامه
_ | 05_02 پیشرفتهای گاهشمار
_ | 05_03 تغییر دهانههای قاب
_ | 05_04 پیشرفتهای آسان
_ | 05_05 Wizard Actions
_ | 05_06 تنظیمات برگزیده زنده
_ | 05_07 لایههای پیشرفته و عمق لایه
_ | 05_08 استفاده از دوربین با عمق لایه
_ | 05_09 اتصال لایهها به دوربین
_ | 05_10 کنترل دوربین با کد
به روزرسانیهای 06 ژوئن 2017
_ | 06_01 پیشرفتهای قاب انتخاب
_ | 06_02 تنظیمات پیش فرض سهولت برای پارچههای کلاسیک و شکل
_ | 06_03 ایستگاه از پیش تنظیم آسان برای tweens شکل
_ | 06_04 تنظیم مجدد موقعیت دوربین
_ | 06_05 اعلامیه جهانی JavaScript
_ | 06_06 از جمله کتابخانههای خارجی جاوا اسکریپت
_ | 06_07 تولید اطلس بافت برای موتورهای بازی
_ | 06_08 پوستر ویدیویی HTML5 وبی صدا
_ | 06_09 ویژگیها و پیشرفتهای اضافی
به روزرسانیهای 07 نوامبر 2016
_ | 07_01 زوم دوربین، قابلمه و چرخش دوربین
_ | 07_02 دوربینها و حالتهای ترکیبی را فیلتر میکنند
_ | 07_03 دوربین را تحریک کنید
_ | 07_04 قطع صحنه و طرح کلی
_ | 07_05 اسناد و نمادها را به اشتراک بگذارید
_ | 07_06 فونتهای Google
_ | 07_07 ایجاد برس بردار
_ | 07_08 مدیر برس بردار
_ | 07_09 فشار، شیب و اندازه برس
_ | اجزای UI 07_10 HTML5
_ | 07_11 مؤلفههای ویدئویی HTML5
_ | 07_12 قطعه کد برای قطعات
_ | 07_13 تصویری را صادر کنید
_ | 07_14 یک GIF متحرک را صادر کنید
_ | 07_15 یک بایگانی SWF منتشر کنید
08 نتیجه گیری
_ | 08_01 خداحافظ
00 Introduction
_ 00_01 Welcome
_ 00_02 Using the exercise files
01 June 2020 Updates
_ 01_01 Animating with auto keyframes
_ 01_02 Using the Assets panel
_ 01_03 Sharing for social distribution
_ 01_04 Creating a hands-on tutorial
_ 01_05 Importing and using a hands-on tutorial
_ 01_06 Using additional canvas blend modes
_ 01_07 Selecting canvas audio stream sync
_ 01_08 Accessing Adobe AIR integrations
02 November 2019 Updates
_ 02_01 Application modernization
_ 02_02 Properties panel modernization
_ 02_03 Custom toolbars
_ 02_04 Manage application preferences
_ 02_05 Timeline interface enhancements
_ 02_06 Timeline workflow enhancements
_ 02_07 Onion skin advanced settings
_ 02_08 Fluid Brush tool and Fresco brushes
_ 02_09 Video export enhancements
_ 02_10 Export and Publish enhancements
03 April 2019 Updates
_ 03_01 Creating Google AMP HTML projects
_ 03_02 Using layer blend modes
_ 03_03 Frame Picker improvements
_ 03_04 Brush and Eraser improvements
_ 03_05 Enhanced After Effects workflow
_ 03_06 Enhanced Character Animator workflow
_ 03_07 User interface improvements
_ 03_08 Additional improvements
04 October 2018 Updates
_ 04_01 Modern interface and start screen
_ 04_02 Virtual reality document types
_ 04_03 WebGL-glTF document types
_ 04_04 Asset Warp tool and warped objects
_ 04_05 Layer parenting
_ 04_06 Auto lip sync
_ 04_07 Use frame effects
05 October 2017 Updates
_ 05_01 Changes to the application interface
_ 05_02 Timeline enhancements
_ 05_03 Modifying frame spans
_ 05_04 Easing enhancements
_ 05_05 Actions Wizard
_ 05_06 Animate preferences
_ 05_07 Advanced layers and layer depth
_ 05_08 Using the camera with layer depth
_ 05_09 Attaching layers to the camera
_ 05_10 Controlling the camera with code
06 June 2017 Updates
_ 06_01 Frame Picker enhancements
_ 06_02 Ease presets for classic and shape tweens
_ 06_03 Custom ease presets for shape tweens
_ 06_04 Resetting camera position
_ 06_05 Global JavaScript declaration
_ 06_06 Including external JavaScript libraries
_ 06_07 Generate Texture Atlas for game engines
_ 06_08 HTML5 video poster and mute
_ 06_09 Additional features and enhancements
07 November 2016 Updates
_ 07_01 Camera zoom, pan, and rotation
_ 07_02 Camera filters and blend modes
_ 07_03 Animate the camera
_ 07_04 Stage clipping and outlines
_ 07_05 Share documents and symbols
_ 07_06 Google Fonts
_ 07_07 Vector brush creation
_ 07_08 Vector brush manager
_ 07_09 Brush pressure, tilt, and size
_ 07_10 HTML5 UI components
_ 07_11 HTML5 video components
_ 07_12 Code snippets for components
_ 07_13 Export an image
_ 07_14 Export an animated GIF
_ 07_15 Publish a SWF archive
08 Conclusion
_ 08_01 Goodbye
ژوزف لابرِسک مهندس ارشد نرم افزارهای تعاملی ، و همچنین، مربی Adobe و رئیس degital media store است. ژوزف لابرِسک در وهله اول کارمند دانشگاه دنور به عنوان مهندس ارشد نرم افزارهای تعاملی ، متخصص در ساخت expressive desktop، وب، و راه حل های موبایل است. کار وی ترکیبی از تمرکز زیاد روی Adobe flash platform در کنار ابتکارات استاندارد وب است که شامل استفاده از HTML5، CSS، JavaScript، و تکنولوژی های مرتبط است. وی همچنین صاحب حق شرکت انحصاری Fractured Vison Media می باشد که یک شرکت تولید رسانه دیجیتال، مشاوره فنی، و وسیله توزیع برای آثار خلاق متنوعی است. ژوزف رهبر تربیتی Adobe و حرفه ای در اجتماعات Adobe می باشد.