Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
هر برنامه مدرن نوعی نیاز به برقراری ارتباط در زمان واقعی دارد. با ظهور میکروسرویسها و بدون سرورها (serverless)، بسیاری از توسعه دهندگان متوجه میشوند که با برنامههایی که روی چندین سرور کار میکند، میتوانند کار کنند. Azure SignalR Service با اجازه دادن به کاربران برای اتصال به یک مکان مرکزی و امکان ایجاد سایر سرویسها برای ارسال پیام سریع به کاربران، بدون نگرانی در مورد میزبانی، مقیاس پذیری و توازن بار، میتواند به شما در مقیاسبندی این برنامهها کمک کند. آیا در مورد نحوه استفاده از Azure SignalR Service برای ساخت برنامههای واقعی در فضای ابری کنجکاو هستید؟ این دوره شامل مواردی است که برای شروع باید بدانید.
مربی Nertil Poci به شرح خدمات SignalR، نیاز به آن و ویژگیهای ارائه شده میپردازد. وی نحوه تهیه نمونههای خدمات SignalR، پیادهسازی گزینههای failover و پخش پیام برای کاربران را توضیح میدهد. بعلاوه او توضیح میدهد که چگونه با سرویسهای SignalR به serverless بروید و سرویس SignalR خود را با Azure Event Grid ادغام کنید تا به رویدادهای مختلف پاسخ دهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 اتصالات زمان واقعی در مقیاس با استفاده از سرویس SignalR
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
01 مدیریت ارتباطات در زمان واقعی در برنامههای Cloud-Native با استفاده از سرویس Azure SignalR
_ | 01_01 نیاز به خدمات Azure SignalR
_ | 01_02 بررسی ویژگیهای سرویس SignalR
_ | 01_03 تهیه نمونه خدمات SignalR
_ | 01_04 انتخاب حالت سرویس مناسب برای SignalR
_ | 01_05 Challenge: حالت صحیح خدمات را فراهم کنید و انتخاب کنید
_ | 01_06 راه حل: ارائه خدمات و روش صحیح خدمات
02 مقیاس گذاری با استفاده از خدمات سیگنال
_ | 02_01 تنظیم برنامه NET هسته فعال شده با SignalR
_ | 02_02 پیکربندی سرویس SignalR با ASP.NET Core
_ | 02_03 بررسی گزینههای شکست SignalR Service
_ | 02_04 اضافه کردن گره عدم موفقیت سرویس SignalR
_ | 02_05 Challenge: هسته ASP.NET را برای کار با SignalR پیکربندی کنید
_ | 02_06 راه حل: برای کار با SignalR، هسته ASP.NET را پیکربندی کنید
03 پیکربندی اتصالات بدون سرور در زمان واقعی با استفاده از Azure SignalR Service
_ | 03_01 بررسی حالت بدون سرور Azure SignalR Service
_ | 03_02 افزودن نقطه پایان مذاکره
_ | 03_03 اضافه کردن نقاط انتهایی توپی
_ | 03_04 اتصال مشتری با استفاده از یک سرویس SignalR بدون سرور
_ | 03_05 پخش پیام از مشتری
_ | 03_06 پخش پیام از سرور
_ | 03_07 تأیید صحت کاربران با نمونه خدمات Azure SignalR بدون سرور
_ | 03_08 Challenge: با استفاده از احراز هویت Facebook، یک SignalR بدون سرور را تأیید کنید
_ | 03_09 راه حل: با استفاده از احراز هویت فیس بوک، یک SignalR بدون سرور را تأیید کنید
04 یکپارچهسازی سرویس Azure SignalR با شبکه رویداد
_ | 04_01 یکپارچهسازی رویداد شبکه از مزایا استفاده کرده و از موارد استفاده میکند
_ | 04_02 شبکه رویداد واکنش نشان میدهد و پاسخ میدهد
_ | 04_03 Challenge: هنگام اتصال کاربران و قطع ارتباط با SignalR به همه کاربران اطلاع دهید
_ | 04_04 راه حل: هنگام اتصال کاربران و قطع ارتباط آنها با SignalR، به همه کاربران اطلاع دهید
05 نتیجه گیری
_ | 05_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Real-time connections at scale using SignalR Service
_ 00_02 What you should know
01 Managing Real-Time Connections in Cloud-Native Applications Using Azure SignalR Service
_ 01_01 The need for Azure SignalR Service
_ 01_02 Exploring SignalR Service features
_ 01_03 Provisioning a SignalR Service instance
_ 01_04 Picking the right service mode for SignalR
_ 01_05 Challenge; Provision and choose the correct service mode
_ 01_06 Solution; Provision and choose the correct service mode
02 Scaling Using Signal Service
_ 02_01 Setting up a SignalR-enabled .NET Core application
_ 02_02 Configuring SignalR Service with ASP.NET Core
_ 02_03 Exploring SignalR Service failover options
_ 02_04 Adding a SignalR Service failover node
_ 02_05 Challenge; Configure ASP.NET Core to work with SignalR
_ 02_06 Solution; Configure ASP.NET Core to work with SignalR
03 Configuring Serverless Real-Time Connections Using Azure SignalR Service
_ 03_01 Exploring the Azure SignalR Service serverless mode
_ 03_02 Adding the negotiation endpoint
_ 03_03 Adding hub endpoints
_ 03_04 Connecting clients using a serverless SignalR Service
_ 03_05 Broadcasting messages from the client
_ 03_06 Broadcasting messages from the server
_ 03_07 Authenticating users with serverless Azure SignalR service instance
_ 03_08 Challenge; Authenticate a serverless SignalR backend using Facebook authentication
_ 03_09 Solution; Authenticate a serverless SignalR backend using Facebook authentication
04 Integrating Azure SignalR Service with Event Grid
_ 04_01 Event Grid integration benefits and use cases
_ 04_02 Event Grid reacting and responding
_ 04_03 Challenge; Notify all users when users connect and disconnect to SignalR
_ 04_04 Solution; Notify all users when users connect and disconnect to SignalR
05 Conclusion
_ 05_01 Next steps
Nertil Poci یک معمار نرم افزار آزاد است.
Nertil با شرکت های مختلفی در سراسر جهان همکاری می کند تا به آنها کمک کند تا محصولات خود را به بازار عرضه کنند. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر با تمرکز در معماری نرم افزار است. یکی از علایق اصلی وی کشف ابزارها و کتابخانه های جدید است. دانستن اینکه چه ابزارهایی در دسترس هستند، می تواند ساخت برنامه را بسیار ساده تر کند و اعتماد به نفس لازم را در هنگام انجام یک کار چالش برانگیز به شما می دهد. Nertil در اوقات فراغت خود از ساختن برنامه های منبع آزاد استفاده می کند. اینگونه است که او با جدیدترین فناوری ها به روز شده و به جامعه منبع باز کمک می کند.