Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
استفاده از هوش مصنوعی اساساً نحوه ویرایش و افزایش عکسها را تغییر میدهد. گزینههای جدید خلاقانه باز شده و کارهای غیرممکن قبلی آسان شدهاند. بیش از این منتظر نمانید تا از قدرت هوش مصنوعی استفاده کنید. با استاد Richard Harrington همراه باشید زیرا او انواع برنامههای مجهز به هوش مصنوعی را جستجو میکند که میتواند عکاسی شما را به سطح بالاتری برساند. بیاموزید که چگونه از فایلهای خام نتیجه بهتری بگیرید، تصاویر را با ابزار جستجوی هوشمند پیدا کنید و از نرم افزارهای Adobe، Skylum، EyeQ و Topaz Labs برای انجام کارهای ویرایش معمول و غیرمعمول استفاده کنید، از اصلاح رنگ و تن، تا افزایش خودکار پرترهها تا اضافه کردن رنگ و جزئیاتی که در عکس اصلی وجود ندارد. با پایان دوره، از آنچه میتوانید با هوش مصنوعی انجام دهید شگفت زده خواهید شد و قدرت خواهید گرفت.
این دوره توسط RHED Pixel ایجاد شده است. ما خوشحالیم که این آموزش را در کتابخانه خود ارائه میدهیم.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 استفاده از هوش مصنوعی برای ویرایش عکس ها
_ | 00_02 آنچه باید قبل از تماشای این دوره بدانید و فایلهای تمرینی
_ | 00_03 استفاده از فایلهای تمرینی
01 فناوری چگونه عکاسی را تغییر میدهد
_ | 01_01 هوش مصنوعی چیست؟
_ | 01_02 یادگیری ماشین چیست؟
_ | 01_03 نمونهای از هوش مصنوعی در عمل
_ | 01_04 آیا باید نگران حریم شخصی خود باشم؟
02 استفاده از هوش مصنوعی همراه با فایلهای خام
_ | 02_01 ایجاد فایلهای جدید با دستور Enhance Details
_ | 02_02 محاسبه نوردهی مناسب برای یک فایل خام
_ | 02_03 جستجوی تصاویر با Adobe Sensei
03 هوش مصنوعی و فتوشاپ
_ | 03_01 حذف اشیا با پر کردن آگاه از محتوا
_ | 03_02 ادغام تصاویر پانوراما با Content Aware Fill
_ | 03_03 تقویت پرترهها با Face Aware Liquify
_ | 03_04 شناسایی هدف با دستور Select Subject
_ | 03_05 ایجاد یک انتخاب دقیق با دستور Object Selection
_ | 03_06 انتخاب براساس عمق یا تمرکز
_ | 03_07 دسترسی به فیلترهای عصبی در فتوشاپ
_ | 03_08 فیلترهای عصبی ضروری
_ | 03_09 جایگزینی آسمان در فتوشاپ
04 هوش مصنوعی از اسکلم
_ | 04_01 رفع دیدگاه و برش با ترکیب AI
_ | 04_02 تقویت تصاویر با الگوهای مبتنی بر هوش مصنوعی
_ | 04_03 رفع رنگ و تن با Accent AI
_ | 04_04 دستیابی به عمق با کنتراست هوشمند
_ | 04_05 بهبود آسمان با AI Sky Enhancer
_ | 04_06 ایجاد آسمانهای جدید با جایگزینی AI Sky
_ | 04_07 افزودن جزئیات با ساختار AI
_ | 04_08 افزودن روحیه با Atmosphere AI
_ | 04_09 تقویت پوست با AI Skin Enhancer
_ | 04_10 کامل کردن پرترهها با Face AI و Body AI
_ | 04_11 کامل کردن چهره با Portrait Enhancer
_ | 04_12 نگاشت تن تصاویر تک با موتور Quantum HDR
_ | 04_13 دامنه دینامیکی کامل برای عکسهای براکت با موتور Quantum HDR
05 هوش مصنوعی از EyeQ
_ | 05_01 دستیابی به نوردهی کامل با کاملاً واضح
_ | 05_02 رفع پوست با کاملاً شفاف
_ | 05_03 تقویت پرترهها با کاملا واضح
_ | 05_04 استفاده از آرایش دیجیتال با کاملاً واضح
06 هوش مصنوعی از آزمایشگاههای توپاز
_ | 06_01 بزرگنمایی عکسها با Gigapixel AI
_ | 06_02 ایجاد تصاویر واضح و تیز با Sharpen AI
_ | 06_03 حذف نویز و بازیابی جزئیات با Denoise AI
_ | 06_04 با JPEG به RAW AI فایلهای خام جدید ایجاد کنید
_ | 06_05 افزودن رنگ و جزئیات با Adjust AI
_ | 06_06 با Mask AI شفافیت پیچیدهای ایجاد کنید
07 نتیجه گیری
_ | 07_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Using artificial intelligence to edit photos
_ 00_02 What you should know before watching this course and exercise files
_ 00_03 Using the exercise files
01 How Technology is Changing Photography
_ 01_01 What is artificial intelligence
_ 01_02 What is machine learning
_ 01_03 An example of AI in action
_ 01_04 Should I be concerned about my privacy
02 Using AI with Raw Files
_ 02_01 Creating new files with the Enhance Details command
_ 02_02 Calculating the perfect exposure for a raw file
_ 02_03 Searching images with Adobe Sensei
03 AI and Photoshop
_ 03_01 Removing objects with Content Aware Fill
_ 03_02 Merging panoramic images with Content Aware Fill
_ 03_03 Enhancing portraits with Face Aware Liquify
_ 03_04 Identifying the target with the Select Subject command
_ 03_05 Creating an accurate selection with the Object Selection command
_ 03_06 Making a selection based on depth or focus
_ 03_07 Accessing the Neural Filters in Photoshop
_ 03_08 Essential Neural Filters
_ 03_09 Replacing a sky in Photoshop
04 Artificial Intelligence from Skylum
_ 04_01 Fixing perspective and crop with Composition AI
_ 04_02 Enhancing images with AI-based templates
_ 04_03 Fixing color and tone with Accent AI
_ 04_04 Achieving depth with Smart Contrast
_ 04_05 Improving skies with AI Sky Enhancer
_ 04_06 Creating new skies with AI Sky Replacement
_ 04_07 Adding details with AI Structure
_ 04_08 Adding mood with Atmosphere AI
_ 04_09 Enhancing skin with AI Skin Enhancer
_ 04_10 Perfecting portraits with Face AI and Body AI
_ 04_11 Perfecting faces with Portrait Enhancer
_ 04_12 Tone-mapping single images with the Quantum HDR Engine
_ 04_13 Complete dynamic range for brackets photos with the Quantum HDR Engine
05 Artificial Intelligence from EyeQ
_ 05_01 Achieving the perfect exposure with Perfectly Clear
_ 05_02 Fixing skin with Perfectly Clear
_ 05_03 Enhancing portraits with Perfectly Clear
_ 05_04 Applying digital makeup with Perfectly Clear
06 Artificial Intelligence from Topaz Labs
_ 06_01 Enlarging photos with Gigapixel AI
_ 06_02 Creating tack-sharp images with Sharpen AI
_ 06_03 Removing noise and recovering detail with Denoise AI
_ 06_04 Create new raw files with JPEG to RAW AI
_ 06_05 Adding color and detail with Adjust AI
_ 06_06 Create complex transparency with Mask AI
07 Conclusion
_ 07_01 Next steps
ریچارد هرینگتون یک کارشناس ویدئوی دیجیتالی، مربی، سخنران، و نویسنده می باشد. او به عنوان یک کارشناس ویدئوی دیجیتالی و یک کارشناس تجاری حرفه ای تعلیم یافته، ریچ هرینگتون ، هر دو بعد مدیریت و خلاقِ صنعت ارتباطات بصری را درک می کند. وی بنیانگذار کمپانی ارتباطات بصری RHED Pixel در واشنگتن می باشد. او معلم دارای گواهینامه برای Adobe و Apple و یکی از اعضای National Association of Photoshop Professionals Instructor Dream Team می باشد. ریچ یک سخنران محبوب در مبحث ویدئوی دیجیتال است و به عنوان مدیر برنامه برای همایش هایی که میزبانشان National Aassociation of Broadcasters -NBA است، خدمت نموده است. وی همچنین نگارنده ی چندین کتاب در صنعت ویدئو که شامل : "راهنمای یک ویرایشگر در ادوبی پریمیر پرو "، "از سکون تا حرکت" و "فتوشاپ برای ویدئو" می باشد. به منظور کاوش منابع بیشتری برای حرفه ای های رسانه و نیز برای تماشای تعداد زیادی از پادکست های ریچ از RichardHarrington.com دیدن فرمایید.
فارسی لینـدا (FarsiLynda.com) سایتی منحصر بفرد در ایران، با بیش از 9000 دوره آموزشی تخصصی با زیرنویس فارسی و انگلیسی شامل 264/000 ویدیو از بیش از 1800 مدرس تائید شده بین المللی می باشد. سایت فارسی لینـدا در تابستان سال 1396 راه اندازی شد.
+ ما محصولات آموزشی معروفترین کمپانی سازنده آموزشهای ویدیویی در جهان، یعنی لینکدین linkedin.com/learning (Lynda.com سابق) را فارسی سازی کرده و در اختیار شما قرار دادهایم.
+ زیرنویسهای فارسی آموزشها، با جدیدترین تکنولوژی هوش مصنوعی (Artificial Intelligence به اختصار AI)، ترجمه شده و پس از آن، طی چند مرحله بصورت هوشمند، مورد بازبینی و ویرایش قرار میگیرد.
+ تمامی آموزشهای فارسی لینـدا، با زیرنویس فارسی و انگلیسی و برخی با دوبله فارسی، با کیفیت ویدیوئی عالی (1280x720) ارائه میگردد.