Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
دسترسپذیری به این معناست که مطمئن شوید محتوای شما برای بیشتر مردم در دسترس است. هنگامی که فایلهای PDF خود را در دسترس قرار میدهید، به این معنی است که برچسبها، نشانکها، متن جایگزین و اطلاعات دیگری را اضافه میکنید که فایلها را برای کاربران فناوری کمکی قابل خواندن میکند. اکنون استفاده از Microsoft Word و Adobe InDesign برای ایجاد فایلهای PDF معتبر و قابل دسترس بسیار آسانتر است. در این دوره، مربی Chad Chelius توضیح میدهد که چرا دسترسی مهم است و یک PDF قابل دسترس باید شامل چه ویژگیهایی باشد، قبل از اینکه به شما نشان دهد چگونه یک فایل PDF موجود را با استفاده از ابزارهای Adobe Acrobat در دسترس قرار دهید. او همچنین اشاره می کند که در کجای معیار موفقیت WCAG می توان ویژگی های خاصی را یافت. چاد نحوه آزمایش دسترسی به PDF خود را با یک صفحه خوان و همچنین برخی از ابزارهای شخص ثالث را پوشش می دهد که می توانید برای سرعت بخشیدن به روند اصلاح PDF از آنها استفاده کنید. او همچنین شما را از طریق سه گردش کار برای ایجاد PDF های قابل دسترس راهنمایی می کند: یکی در Word، دیگری در PowerPoint و دیگری در InDesign.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 مقدمه
01-01 راهنمای نهایی برای PDF های قابل دسترس
01-02 مقدمه ای برای ایجاد PDF های قابل دسترس
02 درک قابلیت دسترسی
02-01 دسترسی چیست؟
02-02 استانداردهای دسترسی
02-03 دسترسی به PDF را بررسی کنید
02-04 تجربه NVDA PDF Reader
03 قابلیت دسترسی در فایل های PDF
03-01 راه اندازی و فضای کاری Acrobat Pro DC
03-02 الزامات دسترسی به PDF
03-03 گردش کار اصلاح PDF
04 یک فایل PDF موجود را در دسترس قرار دهید
04-01 اصلاح PDF
04-02 افزودن متادیتا
04-03 محتوا را با ابزار Reading Order تگ کنید
04-04 برخورد با محتوایی که بیش از یک صفحه را در بر می گیرد
04-05 لیست های برچسب گذاری
04-06 برچسب گذاری فهرست مطالب
04-07 ایجاد پیوندهای فهرست مطالب
04-08 برچسب زدن جداول
04-09 ویرایشگر جدول
04-10 عناصر مصنوعی
04-11 با قسمت Content کار کنید
04-12 اضافه کردن متن جایگزین
04-13 اضافه کردن نشانک
04-14 برچسب زدن پاورقی ها
04-15 راه رفتن روی درخت تگ ها
04-16 فایل PDF را اعتبارسنجی و پاکسازی کنید
04-17 کارهای پایانی
04-18 بررسی کنتراست رنگ
04-19 تست با صفحه خوان
04-20 ابزارهای شخص ثالث
05 یک PDF قابل دسترسی از Word ایجاد کنید
05-01 PDF قابل دسترسی در ویندوز در مقابل مک
05-02 ملاحظات چیدمان و راه اندازی
05-03 افزودن متادیتا
05-04 سبک ها و سطوح طرح
05-05 افزودن نشانک ها
05-06 برچسب گذاری جداول
05-07 لینک ها را اضافه کنید
05-08 فهرستی از مطالب ایجاد کنید
05-09 متن جایگزین را اضافه کنید
05-10 ساختن اشیاء
05-11 پاورقی ها و یادداشت های پایانی
05-12 مواردی که باید در Word مراقب آنها باشید
05-13 لمس پس از تبدیل از Word
05-14 فانکی تعمیر
06 یک فایل PDF قابل دسترس از پاورپوینت ایجاد کنید
06-01 ملاحظات کلی
06-02 افزودن عنوان سند در پاورپوینت
06-03 اهمیت اسلایدهای اصلی
06-04 تعریف ترتیب تگ های پاورپوینت
06-05 اضافه کردن متن جایگزین در پاورپوینت
06-06 کار با جداول پاورپوینت
06-07 تغییرات پس از تبدیل از پاورپوینت
07 یک فایل PDF قابل دسترسی از Adobe InDesign ایجاد کنید
07-01 بهترین راه برای تولید فایل PDF
07-02 ملاحظات طرح بندی InDesign
07-03 ابرداده مورد نیاز را در InDesign اضافه کنید
07-04 سبکها و ساختار برچسبهای InDesign
07-05 کنترل سفارش تگ با InDesign
07-06 سفارش خواندن InDesign را کنترل کنید
07-07 زیرنویسهای InDesign ایجاد کنید
07-08 لنگر انداختن اشیا در قاب های متنی
07-09 کار با جداول در InDesign
07-10 لینک های تعاملی در InDesign
07-11 یک لیست با InDesign ایجاد کنید
07-12 ارجاع متقابل را در InDesign اضافه کنید
07-13 ایجاد فهرست مطالب InDesign
07-14 متن جایگزین برای تصاویر و گرافیک در InDesign
07-15 مصنوعی کردن اشیاء InDesign
نشانک های PDF 07-16 در InDesign
07-17 پاورقی ها و یادداشت های پایانی InDesign
07-18 شامل یک نمایه با InDesign
07-19 مراحل پایانی و اعتبارسنجی
08 نتیجه گیری
08-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 The ultimate guide to accessible PDFs
01-02 Introduction to creating accessible PDFs
02 Understanding Accessibility
02-01 What is accessibility?
02-02 Accessibility standards
02-03 Check PDF accessibility
02-04 The NVDA PDF reader experience
03 Accessibility in PDF Files
03-01 Acrobat Pro DC setup and workspace
03-02 PDF accessibility requirements
03-03 The PDF remediation workflow
04 Make an Existing PDF File Accessible
04-01 PDF remediation
04-02 Add metadata
04-03 Tag content with the Reading Order tool
04-04 Dealing with content that spans more than one page
04-05 Tagging lists
04-06 Tagging table of contents
04-07 Creating table of contents links
04-08 Tagging tables
04-09 The Table Editor
04-10 Artifacting elements
04-11 Work with the Content pane
04-12 Add alternative text
04-13 Add bookmarks
04-14 Tagging footnotes
04-15 Walking the tags tree
04-16 Validate the PDF file and cleanup
04-17 Finishing touches
04-18 Checking color contrast
04-19 Testing with a screen reader
04-20 Third-party tools
05 Create an Accessible PDF from Word
05-01 Accessible PDF on Windows vs. Mac
05-02 Layout considerations and setup
05-03 Add metadata
05-04 Styles and outline levels
05-05 Adding bookmarks
05-06 Tagging tables
05-07 Add hyperlinks
05-08 Create a table of contents
05-09 Add alternative text
05-10 Artifacting objects
05-11 Footnotes and endnotes
05-12 Things to watch out for in Word
05-13 Touch-ups after conversion from Word
05-14 Funky fix-up
06 Create an Accessible PDF File from PowerPoint
06-01 General considerations
06-02 Adding a document title in PowerPoint
06-03 The importance of master slides
06-04 Defining PowerPoint tag order
06-05 Add alternative text in PowerPoint
06-06 Work with PowerPoint tables
06-07 Touch-ups after conversion from PowerPoint
07 Create an Accessible PDF File from Adobe InDesign
07-01 Best way to generate the PDF file
07-02 InDesign layout considerations
07-03 Add required metadata in InDesign
07-04 InDesign styles and tag structure
07-05 Controlling tag order with InDesign
07-06 Control InDesign reading order
07-07 Create InDesign captions
07-08 Anchoring objects in text frames
07-09 Work with tables in InDesign
07-10 Interactive hyperlinks in InDesign
07-11 Create a list with InDesign
07-12 Add cross-references in InDesign
07-13 Creating an InDesign table of contents
07-14 Alternative text for images and graphics in InDesign
07-15 Artifacting InDesign objects
07-16 PDF bookmarks in InDesign
07-17 InDesign footnotes and endnotes
07-18 Including an index with InDesign
07-19 Finishing touches and validating
08 Conclusion
08-01 Next steps
چد چلیوس بیش از 20 سال است که از نرم افزار Adobe استفاده می کند و کتاب های بیشماری درمورد کاربرد های Adobe در چاپ نگاشته است. به عنوان مدرس رسمی adobe، او در کلاس هایی درمورد کاربردهای adobe تدریس می کند و سرتاسر ایالات متحده در کنفرانس هایی سخنرانی کرده است. چد به مشتری های نشر ، کمکهای مهمی کرده است تا از نرم افزار Adobe در روند بیزنس شان استفاده کنند و در موثر سازی جریان کارشان کمک کرده است. تجربه های گران سنگ او در صنایع چاپ و وب ، او را به آموزگاری ارزشمند برای مشتریانش تبدیل کرده است. به وب سایت او با آدرس http://cheliusgraphicservices.com سربزنید.