Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
این دوره با GitHub Codespaces یکپارچه شده است، یک محیط توسعه دهنده ابر فوری که تمام عملکردهای IDE مورد علاقه شما را بدون نیاز به هیچ گونه راه اندازی ماشین محلی ارائه می دهد. با GitHub Codespaces، میتوانید در هر زمان و در هر زمانی از هر ماشینی تمرین عملی داشته باشید، در حالی که از ابزاری استفاده میکنید که احتمالاً در محل کار با آن مواجه خواهید شد. برای یادگیری نحوه شروع، ویدیوی «استفاده از فضاهای کد GitHub با این دوره» را بررسی کنید.
در این دوره، مهندس برق و مربی Olivia Chiu Stone شما را راهنمایی میکند که چگونه محاسبات کوانتومی را از دیدگاه توسعهدهندگان به کار بگیرید. درباره کیوبیت ها، گیت ها و مدارهای منطقی کوانتومی، اجرای برنامه های کوانتومی با Qiskit، سه الگوریتم کوانتومی رایج و موارد دیگر بیاموزید. این دوره یک همراه کامل برای دوره «مقدمه ای بر محاسبات کوانتومی» است.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 محاسبات کوانتومی را بیاموزید
01-02 آنچه باید بدانید
01-03 فضای کد Qiskit و GitHub
01-04 چرا محاسبات کوانتومی؟
02 بیت کوانتومی
02-01 بیت های کلاسیک در مقابل بیت های کوانتومی
02-02 اندازه گیری کیوبیت
02-03 یک کیوبیت را با Qiskit اندازه گیری کنید
02-04 مروری بر بردارها
02-05 مروری بر اعداد مختلط
02-06 کیوبیت ها را به عنوان بردار نشان دهید
02-07 نشان دهنده کیوبیت ها در کره بلوخ است
02-08 بردارهای حالت و کره های بلوخ با کیسکیت
02-09 یک کره مدل بلوخ بسازید
02-10 فاز جهانی و نسبی
چالش 02-11: یک مدار کوانتومی ایجاد کنید
02-12 راه حل: یک مدار کوانتومی ایجاد کنید
03 بیت کوانتومی چندگانه
03-01 چند کیوبیت را نشان می دهد
03-02 چند کیوبیت را با Qiskit نشان دهید
03-03 چه مقدار اطلاعات در یک کیوبیت وجود دارد؟
04 گیتس پائولی تک کیوبیت
04-01 مروری بر عملیات ماتریس
04-02 گیت های منطقی کوانتومی
04-03 دروازه Pauli-X
04-04 دروازه پائولی ایکس با کیسکیت
04-05 دروازه Pauli-Y
04-06 دروازه Pauli-Y با کیسکیت
04-07 دروازه Pauli-Z
04-08 دروازه Pauli-Z با کیسکیت
04-09 چالش: اعداد باینری
04-10 راه حل: اعداد باینری
05 دروازه های برهم نهی تک کیوبیتی
05-01 دروازه هادامرد
05-02 دروازه هادامرد با کیسکیت
05-03 اندازه گیری به صورت دلخواه
05-04 گیت های شیفت فاز
05-05 گیت های شیفت فاز با Qiskit
05-06 گیت های چرخشی پارامتری شده
05-07 گیت های چرخشی پارامتری شده با Qiskit
05-08 دروازه های تک کیوبیتی در حالت های چند کیوبیتی
05-09 چالش: اعداد تصادفی
05-10 راه حل: اعداد تصادفی
06 دروازه های چند کوبیتی
دروازه 06-01 Controlled-NOT (CNOT).
دروازه 06-02 Controlled-NOT (CNOT) با Qiskit
06-03 دروازه تافولی
06-04 دروازه تافولی با کیسکیت
06-05 دروازه های سوآپ و فردکین
06-06 تعویض و دروازه فردکین با کیسکیت
06-07 چالش: جمع کننده دو بیتی کلاسیک
06-08 راه حل: جمع کننده دو بیتی کلاسیک
07 درهم تنیدگی کوانتومی
07-01 درهم تنیدگی کوانتومی چیست؟
07-02 نشان دهنده کیوبیت های درهم تنیده است
07-03 حالت زنگ را با Qiskit شبیه سازی کنید
07-04 چالش: سه کیوبیت را در هم ببندید
07-05 راه حل: سه کیوبیت را در هم ببندید
08 سخت افزار کوانتومی واقعی
08-01 به کامپیوترهای کوانتومی IBM دسترسی پیدا کنید
08-02 از Qiskit با سخت افزار کوانتومی واقعی استفاده کنید
08-03 خطاهای اندازه گیری کوانتومی را کاهش دهید
09 الگوریتم های کوانتومی
09-01 کدگذاری فوق متراکم
09-02 کدگذاری فوق متراکم با Qiskit
09-03 دوربری کوانتومی
09-04 دوربری کوانتومی با Qiskit
چالش 09-05: دوربری کوانتومی واقعی
09-06 راه حل: تله پورت کوانتومی واقعی
10 نتیجه گیری
10-01 مراحل کوانتومی بعدی شما
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Learn quantum computing
01-02 What you should know
01-03 Qiskit and GitHub Codespaces
01-04 Why quantum computing?
02 Quantum Bits
02-01 Classical bits vs. quantum bits
02-02 Measuring a qubit
02-03 Measure a qubit with Qiskit
02-04 Overview of vectors
02-05 Overview of complex numbers
02-06 Represent qubits as vectors
02-07 Represent qubits on the Bloch sphere
02-08 State vectors and Bloch spheres with Qiskit
02-09 Build a model Bloch sphere
02-10 Global and relative phase
02-11 Challenge: Create a quantum circuit
02-12 Solution: Create a quantum circuit
03 Multiple Quantum Bits
03-01 Represent multiple qubits
03-02 Represent multiple qubits with Qiskit
03-03 How much information is in a qubit?
04 Single-Qubit Pauli Gates
04-01 Overview of matrix operations
04-02 Quantum logic gates
04-03 Pauli-X gate
04-04 Pauli-X gate with Qiskit
04-05 Pauli-Y gate
04-06 Pauli-Y gate with Qiskit
04-07 Pauli-Z gate
04-08 Pauli-Z gate with Qiskit
04-09 Challenge: Binary numbers
04-10 Solution: Binary numbers
05 Single-Qubit Superposition Gates
05-01 Hadamard gate
05-02 Hadamard gate with Qiskit
05-03 Measurement on an arbitrary basis
05-04 Phase shift gates
05-05 Phase shift gates with Qiskit
05-06 Parameterized rotation gates
05-07 Parameterized rotation gates with Qiskit
05-08 Single-qubit gates on multi-qubit states
05-09 Challenge: Random numbers
05-10 Solution: Random numbers
06 Multi-Qubit Gates
06-01 Controlled-NOT (CNOT) gate
06-02 Controlled-NOT (CNOT) gate with Qiskit
06-03 Toffoli gate
06-04 Toffoli gate with Qiskit
06-05 Swap and Fredkin gates
06-06 Swap and Fredkin gates with Qiskit
06-07 Challenge: Classical two-bit adder
06-08 Solution: Classical two-bit adder
07 Quantum Entanglement
07-01 What is quantum entanglement?
07-02 Represent entangled qubits
07-03 Simulate a bell state with Qiskit
07-04 Challenge: Entangle three qubits
07-05 Solution: Entangle three qubits
08 Real Quantum Hardware
08-01 Access IBM quantum computers
08-02 Use Qiskit with real quantum hardware
08-03 Mitigate quantum measurement errors
09 Quantum Algorithms
09-01 Superdense coding
09-02 Superdense coding with Qiskit
09-03 Quantum teleportation
09-04 Quantum teleportation with Qiskit
09-05 Challenge: Real quantum teleportation
09-06 Solution: Real quantum teleportation
10 Conclusion
10-01 Your next quantum steps
اولیویا چیو استون، همیشه علاقه شدیدی به یادگیری نحوه کار چیزها داشته است. او مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی فیزیک از دانشگاه Queen's دریافت کرد و مدرک دکترای خود را در مهندسی مکانیک از دانشگاه مک گیل گرفت. بعد از دانشگاه، او چندین سال برنامه نویسی در LabVIEW و #C به عنوان یک توسعه دهنده در ابزارهای ملی را ، پیش از تبدیل شدن به مدیر پروژه برای تیم توسعه NI VeriStand گذراند. خارج از کار، الیویا نسبت به آموزش و تشویق دانش آموزان مشتاق است و وقت خود را صرف پرورش نسل بعدی مهندسین میکند.