
Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.

شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.

ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".

فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.

با این دوره جامع که شما را به ساخت صفحات وب با ظاهر حرفه ای مجهز می کند، وارد دنیای CSS شوید. کریستینا تروونگ، متخصص و مدرس فناوری، مفاهیم اصلی و نحو CSS را برای استایل کارآمد اسناد HTML شما معرفی میکند. برای کنترل فاصله عناصر بر مدل جعبه مسلط شوید و از ابزارهای قدرتمندی مانند Flexbox و Grid برای ایجاد طرحبندیهای پویا استفاده کنید. نحوه اضافه کردن رنگ و تایپوگرافی برای بهبود ظاهر صفحه خود را بیابید. در مدیریت طرحبندیهای واکنشگرا مهارت کسب کنید و مطمئن شوید که طرحهای شما در همه دستگاهها عالی به نظر میرسند. در پروژه های عملی و عملی شرکت کنید که یادگیری شما را تقویت می کند. بیاموزید که چگونه با اطمینان از تکنیک های CSS برای تولید طرح های روان و پاسخگو استفاده کنید. این دوره برای مبتدیان و کسانی که به دنبال تجدید دانش CSS خود هستند ایده آل است.







نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 چرا باید CSS را یاد بگیرید؟
02 شروع به کار
02-01 HTML و CSS
02-02 کار با فایل های وب سایت
02-03 تنظیم ویرایشگر متن خود
02-04 پروژه: بررسی اجمالی
02-05 پروژه: سفارشی کردن محتوا
02-06 پروژه: مشاهده فایل ها با سرور زنده
02-07 از کجا می توان تصاویر را پیدا کرد
02-08 ایجاد تصاویر آماده وب
02-09 پروژه: افزودن تصاویر
03 مفاهیم اصلی CSS
03-01 مشخصات CSS و W3C
03-02 نحو و اصطلاحات CSS
03-03 انواع داده های CSS
03-04 انتخابگرهای نوع و جهانی
انتخابگرهای شناسه 03-05
03-06 انتخاب کنندگان کلاس
03-07 ترکیبکنندهها و فهرستهای انتخابگر
03-08 شبه کلاس ها و شبه عناصر
03-09 وراثت، آبشار و ویژگی
03-10 خواص سفارشی
03-11 ارجاع به CSS
03-12 پروژه: یک فایل CSS ایجاد کنید
04 رنگ و سبک های پس زمینه
04-01 ویژگی و مقدار رنگ
04-02 ایجاد یک پالت رنگ
04-03 پروژه: تعریف خواص سفارشی
04-04 ویژگی پس زمینه
04-05 استفاده از چند سبک پس زمینه
04-06 پروژه: رنگ های پس زمینه و متن
04-07 پروژه: سبک های تصویر پس زمینه
05 مدل جعبه CSS
05-01 مقدمه ای بر مدل جعبه CSS
05-02 عرض، ارتفاع و نمایش
05-03 بالشتک، حاشیه و حاشیه
05-04 تراز وسط با حاشیه
05-05 اندازه جعبه و اصلاح مدل جعبه
05-06 کار با ابزارهای توسعه دهنده
05-07 فروپاشی حاشیه و فاصله درونی
05-08 ایجاد طرح بندی های تمام قد
05-09 پروژه: لیست بازنشانی و به روز رسانی هدر
پروژه 05-10: محور کردن محتوا با حاشیه
05-11 پروژه: تنظیم مجدد عنوان و سبک های حاشیه
06 طرح بندی با Flexbox
06-01 مقدمه ای بر Flexbox
06-02 کار با موارد فلکس
06-03 اندازه با خواص انعطاف پذیر
06-04 تمرین اندازه گیری فلکس باکس
06-05 تراز کردن اقلام انعطاف پذیر
06-06 پروژه: تراز کردن عناصر با Flexbox
07 طرح بندی با شبکه
07-01 مقدمه ای بر CSS Grid
07-02 شبکه صریح
07-03 شبکه ضمنی
07-04 ویژگی شکاف
07-05 تعیین موقعیت با خطوط شبکه
07-06 پروژه: طرح شبکه
07-07 پروژه: تعیین موقعیت خط شبکه
07-08 پروژه: ابزارهای شبکه و توسعه
08 طرح بندی با شناور و موقعیت
08-01 طرح بندی با شناور
08-02 ویژگی موقعیت
08-03 موقعیت و شاخص z
پروژه 08-04: به روز رسانی ناوبری و هدر ثابت شد
09 تایپوگرافی
09-01 تایپوگرافی برای وب
09-02 تغییر فونت با font-family
09-03 کار با وزن فونت و سبک فونت
09-04 فونت های وب با @font-face
09-05 خدمات فونت آنلاین
09-06 پروژه: فونت های سفارشی را اضافه کنید
09-07 ویژگی اندازه فونت
09-08 اندازه قلم و قابلیت دسترسی
09-09 تراز کردن متن، تبدیل متن و تزئین متن
09-10 ارتفاع خطوط و فاصله حروف
09-11 پروژه: سبک های فونت و متن
09-12 پروژه: سبک های دکمه
09-13 پروژه: حاشیه، فاصله و رنگ
10 طرح بندی پاسخگو
10-01 مقدمه ای بر طراحی واکنشگرا
10-02 مقدمه ای بر پرسش های رسانه ای
10-03 نقاط شکست و پرسشهای رسانهای
10-04 ایجاد طرح بندی سیال
10-05 متا تگ viewport
10-06 آزمایش طرحبندیهای پاسخگو
10-07 پروژه: نقاط شکست
10-08 پروژه: پرسش های رسانه ای
11 نتیجه گیری
11-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Why should you learn CSS?
02 Getting Started
02-01 HTML and CSS
02-02 Working with website files
02-03 Setting up your text editor
02-04 Project: Overview
02-05 Project: Customizing the content
02-06 Project: Viewing files with Live Server
02-07 Where to find images
02-08 Creating web-ready images
02-09 Project: Adding images
03 CSS Core Concepts
03-01 CSS specifications and the W3C
03-02 CSS syntax and terminology
03-03 CSS data types
03-04 Type and universal selectors
03-05 ID selectors
03-06 Class selectors
03-07 Combinators and selector lists
03-08 Pseudo-classes and pseudo-elements
03-09 Inheritance, cascade, and specificity
03-10 Custom properties
03-11 Referencing CSS
03-12 Project: Create a CSS file
04 Color and Background Styles
04-01 The color property and value
04-02 Creating a color palette
04-03 Project: Defining custom properties
04-04 The background property
04-05 Using multiple background styles
04-06 Project: Background and text colors
04-07 Project: Background image styles
05 The CSS Box Model
05-01 Introduction to the CSS box model
05-02 Width, height, and display
05-03 Padding, margin, and border
05-04 Center-aligning with margin
05-05 Box-sizing and the box model fix
05-06 Working with developer tools
05-07 Margin collapse and inline spacing
05-08 Creating full-height layouts
05-09 Project: List reset and header updates
05-10 Project: Centering content with margin
05-11 Project: Heading resets and border styles
06 Layouts with Flexbox
06-01 Introduction to Flexbox
06-02 Working with flex items
06-03 Sizing with flex properties
06-04 Flexbox sizing exercise
06-05 Aligning flex items
06-06 Project: Aligning elements with Flexbox
07 Layouts with Grid
07-01 Introduction to CSS Grid
07-02 The explicit grid
07-03 The implicit grid
07-04 The gap property
07-05 Positioning with grid lines
07-06 Project: Grid layout
07-07 Project: Grid line positioning
07-08 Project: Grid and dev tools
08 Layouts with Float and Position
08-01 Layouts with float
08-02 The position property
08-03 Position and z-index
08-04 Project: Fixed navigation and header updates
09 Typography
09-01 Typography for the web
09-02 Changing fonts with font-family
09-03 Working with font-weight and font-style
09-04 Web fonts with @font-face
09-05 Online font services
09-06 Project: Add custom fonts
09-07 The font-size property
09-08 Font size and accessibility
09-09 Text-align, text-transform, and text-decoration
09-10 Line-height and letter-spacing
09-11 Project: Font and text styles
09-12 Project: Button styles
09-13 Project: Borders, spacing, and color
10 Responsive Layouts
10-01 Introduction to responsive design
10-02 Introduction to media queries
10-03 Breakpoints and media queries
10-04 Creating fluid layouts
10-05 The viewport meta tag
10-06 Testing responsive layouts
10-07 Project: Breakpoints
10-08 Project: Media queries
11 Conclusion
11-01 Next steps
کریستینا ترونگ در توسعه صنعت تکنولوژی به عنوان سازنده نرم افزار بین المللی یک دهه تجربه دارد. او با نمایندگان آژانس های مطرح دیجیتال، همچنین به عنوان ریاست توسعه نرم افزار بین المللی یک شرکت نرم افزاری کار کرده است. به عنوان یک تعلیم دهنده، او به بیش از 900 دانشجو در کالج، اردوگاه تعلیمات نظامی، و کارگاه ها آموزش داده است. وی در شغل قبلی اش به عنوان مدیر برنامه آموزشی یک ارگان غیر انتفاعی، محتوی برنامه آموزشی را برای تمام بزرگسالان برنامه های کد نویسی با استفاده از بیش از 20 فصل ، توسعه و مدیریت کرد و آموزش تدریس را با تمرکز روی ساخت فضای آموزشی همگانی و سرگرم کننده ، میسر ساخت. درحال حاضر، او مستقل کار می کند و خدمات مشاور تکنیکی ارائه می دهد تا از سازندگان جدید و تازه کار ، پشتیبانی کند و بدین ترتیب به ایجاد پلی میان خلاء ترک مدرسه و وارد شدن به نیروی کار و شرکت های تکنولوژی کمک می کند تا به پشتیبانی از تیم های توسعه کمک کند. او همچنین درمورد کد و فن آوری، نویسندگی و سخنرانی می کند و در کلاس های بدن سازی تدریس می کند.