Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در این دوره ، متخصص نقشه برداری جیسون ونورن به دنیای تحول آمیز تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین و ژئوتکنولوژی فرو می رود. بیاموزید که چگونه می توانید داده های هواپیماهای بدون سرنشین را به تصاویر 2D و 3D خیره کننده با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ArcGIS برای نقشه برداری و ArcGIS Online پردازش کنید ، با تمرکز بر ایجاد عکس های ارتو و مدل های GPS با وضوح بالا. نحوه استفاده از نقاط کنترل زمین ، مدیریت مجوزهای پهپاد و درک رابط روبان را برای بهینه سازی گردش کار پروژه خود کشف کنید. روشهای تبدیل داده های پهپاد خام را به محصولات جلا مانند موزائیک های ارتو واقعی ، DSMS ، DTMS و مش های 3D واقع بینانه کاوش کنید. مهارت های خود را با تمرینات و چالش هایی که باعث می شود سفر یادگیری شما هیجان انگیز و مثمر ثمر باشد ، تقویت کنید. با پیشرفت سریع فناوری پهپادها ، این دوره تضمین می کند که شما به مهارت های پیشرفته برای بالا بردن نمونه کارها حرفه ای خود مجهز شده اید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 تجزیه و تحلیل هواپیماهای بدون سرنشین با ArcGIS Drone2Map
01-02 آنچه باید بدانید
02 درک Arcgis Drone2Map
02-01 درک ورود به Drone2Map
02-02 نحوه ایجاد یک پروژه در Drone2Map
روبان 02-03 Drone2Map ، گروه ها و لایه های متنی
02-04 ساختار پوشه هر پروژه Drone2Map چیست؟
02-05 با استفاده از زبانه های docking در Drone2Map
02-06 درک پانل مطالب Drone2Map
02-07 نحوه استفاده از نماهای نقشه 2D و 3D
03 ارتوفوتهای واقعی
03-01 نحوه ایجاد یک پروژه 2D
03-02 یک ارتو واقعی چیست؟
03-03 برنامه ریزی پرواز هواپیماهای بدون سرنشین خود را
03-04 با استفاده از نقاط کنترل زمین (GCP)
03-05 اتصال GCP به تصاویر
03-06 تنظیم پردازش تصویر
03-07 پردازش و بررسی پس از پردازش
03-08 بررسی صحت othoromosaic واقعی شما
03-09 ایجاد ارتو واقعی
03-10 Challenge: مقایسه و کنتراست GCP True Ortho
راه حل 03-11: مقایسه و کنتراست GCP واقعی ارتو
04 سطوح ارتفاع 2D
04-01 مدل سطح دیجیتال (DSM) چیست؟
04-02 مدل زمین دیجیتال (DTM) چیست؟
04-03 ایجاد DSM و DTM
04-04 درک محصولات DSM و DTM
04-05 انجام تجزیه و تحلیل اندازه گیری در DSM ها و DTMS
04-06 ساخت مشخصات ارتفاع
04-07 چالش: ارتفاع و مساحت را اندازه گیری کنید
محلول 04-08: ارتفاع و مساحت را اندازه گیری کنید
05 تصویر هواپیماهای بدون سرنشین 3D
05-01 تنظیم پارامتر برای ایجاد سه بعدی
05-02 ایجاد یک تصویر هواپیمای بدون سرنشین سه بعدی
05-03 کاوش در ابر و مش امتیاز
05-04 صادر کردن نتایج خود به ArcGis Online
05-05 اندازه گیری در 3D
05-06 چالش: ارتفاعات ورودی ساختمان چیست؟
راه حل 05-07: ارتفاعات ورودی ساختمان چیست؟
06 بازرسی سایت با هواپیماهای بدون سرنشین
06-01 ابزار بازرسی در Drone2Map
06-02 بیننده بازرسی
06-03 ویرایشگر بازرسی
06-04 انجام بازرسی
06-05 تولید گزارش بازرسی سایت
06-06 ارزیابی گزارش بازرسی سایت
06-07 چالش: ساختمان فصل 4 را بازرسی کنید
06-08 راه حل: ساختمان فصل 4 را بازرسی کنید
07 نتیجه گیری
07-01 برای پروازهای بدون سرنشین به صورت حرفه ای مجوز بگیرید
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Drone analysis with ArcGIS Drone2Map
01-02 What you should know
02 Understanding ArcGIS Drone2Map
02-01 Understanding the login to Drone2Map
02-02 How to create a project in Drone2Map
02-03 Drone2Map Ribbon, Groups, and Contextual Layers
02-04 What is the folder structure of every Drone2Map project?
02-05 Using docking tabs in Drone2Map
02-06 Understanding the Drone2Map Contents panel
02-07 How to use 2D and 3D map views
03 True Orthophotos
03-01 How to create a 2D project
03-02 What is a true ortho?
03-03 Planning your drone flight
03-04 Using ground control points (GCP)
03-05 Tying GCPs to images
03-06 Adjusting image processing
03-07 Processing and postprocessing check
03-08 Reviewing the accuracy of your true othoromosaic
03-09 Creating the true ortho
03-10 Challenge: Compare and contrast GCP true ortho
03-11 Solution: Compare and contrast GCP true ortho
04 2D Elevation Surfaces
04-01 What is a digital surface model (DSM)?
04-02 What is a digital terrain model (DTM)?
04-03 Creating the DSM and DTM
04-04 Understanding the DSM and DTM products
04-05 Conducting measurement analysis on DSMs and DTMs
04-06 Making an elevation profile
04-07 Challenge: Measure the height and area
04-08 Solution: Measure the height and area
05 3D Drone Imagery
05-01 Parameter adjustment for 3D creation
05-02 Creating a 3D drone image
05-03 Exploring the point cloud and mesh
05-04 Exporting your results to ArcGIS online
05-05 Making measurements in 3D
05-06 Challenge: What are the entrance heights of the building?
05-07 Solution: What are the entrance heights of the building?
06 Site Inspection with Drones
06-01 The inspection toolset in Drone2Map
06-02 The inspection viewer
06-03 The inspection editor
06-04 Doing the inspection
06-05 Generating the site inspection report
06-06 Evaluating the site inspection report
06-07 Challenge: Inspect the Chapter 4 building
06-08 Solution: Inspect the Chapter 4 building
07 Conclusion
07-01 Get professionally certified for drone flights
دکتر جیسون ون هورن متخصص نقشه برداری ، سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) و تحلیل مکانی است. وی دارای مدرک دکترای دانشگاه ایالتی اوهایو ، فوق لیسانس علوم از دانشگاه A&M تگزاس و لیسانس هنر از دانشگاه ایندیانا است. وی از زمان اتمام دوره دکترای خود ، به عنوان دانشیار جغرافیا در کالج کالوین ، یک دانشگاه کارشناسی در Grand Rapids ، میشیگان ، به تدریس و تحقیق در زمینه GIS پرداخت. وی در حال حاضر به عنوان رئیس گروه زمین شناسی ، جغرافیا و مطالعات زیست محیطی در کالج Calvin خدمت می کند. کانونهای تحقیق پروفسور VanHorn شامل تجسم دو بعدی و سه بعدی و تجزیه و تحلیل مکانی پدیده ها در مکان و زمان است. دانش آموزان وی مهارت های بنیادی در نقشه برداری ، نظریه نقشه برداری ، مدیریت پایگاه داده و استفاده و طراحی را همراه با مفاهیم پیشرفته که شکاف بین مهارت های ابتدایی GIS و تفکر فضایی را پر می کند ، می آموزند.
پروفسور VanHorn در طول هفت سال گذشته 25 پروژه تحقیقاتی مختلف GIS را هدایت کرده است. وی به طور گسترده با داده های فضایی اتیوپی کار کرده است. وی به عنوان مدیر کارگاه اطلس دیجیتال در ژانویه 2012 در دانشگاه Bahir Dar همکاری کرد و به عنوان سخنران اصلی اجلاس ملی استانداردهای فضایی اتیوپی در دسامبر 2013 در آدیس آبابا فعالیت کرد. او و دانش آموزانش یک سری اطلس دیجیتال ملی با داده های مکانی برای اتیوپی ، اریتره ، لیبریا ، ماداگاسکار ، تایلند ، نپال و نیجر تولید کرده اند. در سال 2017 ، وی یک پروژه 5 ساله را برای تهیه نقشه دسترسی به آب پاک در لیبریا آغاز خواهد کرد. می توانید او را در توئیتر Dr_VanHorn@ پیدا کنید.