Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Linux shell scripting یک ابزار مفید برای برنامه نویسان و مدیران سیستم هاست. که میتواند بسیاری از کارها را از جمله، پیدا کردن و تصحیح فایلها، تصحیح متن، اجرای جستجوی پیشرفته، دانلود دیتا از وب، پشتیبان گیری و ارشیو سازی از اطلاعات و انتقال فایلها از طریق شبکه را اتوماتیک و سریع تر کند. برای Administratorهای linux، Linux shell یک ابزار فوق العاده برای نظارت بر سلامت سیستم و گسترش دادن به روزرسانی ها و نرم افزار است. پایه های Linux shell scripting را در این دوره با مدرسان Packt ، Sarath Lakshman و Shantanu Tushar یاد خواهید گرفت.
نکته: این دوره توسط انتشارات Packt ایجاد شده است. ما هم از میزبانی این دوره در مجموعه مان خوشحالیم.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 Shell Something Out
___/ 00_01 Printing in the terminal
___/ 00_02 Playing with variables and environment variables
___/ 00_03 Function to prepend to environment variables
___/ 00_04 Math with the shell
___/ 00_05 Playing with file description and redirection
___/ 00_06 Arrays and associative arrays
___/ 00_07 Visiting aliases
___/ 00_08 Grabbing information about the terminal
___/ 00_09 Getting and setting dates and delays
___/ 00_10 Debugging the script
___/ 00_11 Functions and arguments
___/ 00_12 Reading the output of a sequence of commands
___/ 00_13 Reading n characters without pressing the return key
___/ 00_14 Running a command until it succeeds
___/ 00_15 Field separators and iterators
___/ 00_16 Comparisons and tests
01 Have a Good Command
___/ 01_01 Concatenating with cat
___/ 01_02 Recording and playing back terminal sessions
___/ 01_03 Finding files and file listing
___/ 01_04 Playing with xargs
___/ 01_05 Translating with tr
___/ 01_06 Checksum and verification
___/ 01_07 Cryptographic tools and hashes
___/ 01_08 Sorting unique and duplicates
___/ 01_09 Temporary file naming and random numbers
___/ 01_10 Splitting files and data
___/ 01_11 Slicing filenames based on extension
___/ 01_12 Renaming and moving files in bulk
___/ 01_13 Spell checking and dictionary manipulation
___/ 01_14 Automating interactive input
___/ 01_15 Making commands quicker by running parallel processes
02 File In, File Out
___/ 02_01 Generating files of any size
___/ 02_02 The intersection and set difference (A-B) on text files
___/ 02_03 Finding and deleting duplicate files
___/ 02_04 Working with file permissions, ownership, and the sticky bit
___/ 02_05 Making files immutable
___/ 02_06 Generating blank files in bulk
___/ 02_07 Finding symbolic links and their targets
___/ 02_08 Enumerating file type statistics
___/ 02_09 Using loopback files
___/ 02_10 Finding the difference between files, and patching
___/ 02_11 Using head and tail for printing the last or first ten lines
___/ 02_12 Listing only directories – alternative methods
___/ 02_13 Fast command-line navigation using pushd and popd
___/ 02_14 Counting the number of lines, words, and characters in a file
___/ 02_15 Printing the directory tree
03 Texting and Driving
___/ 03_01 Using regular expressions
___/ 03_02 Searching and mining text inside a file with grep
___/ 03_03 Cutting a file column-wise with cut
___/ 03_04 Using sed to perform text replacement
___/ 03_05 Using awk for advanced text processing
___/ 03_06 Finding frequency of words used in a given file
___/ 03_07 Compressing or decompressing JavaScript
___/ 03_08 Merging multiple files as columns
___/ 03_09 Printing the nth word or column in a file or line
___/ 03_10 Printing text between line numbers or patterns
___/ 03_11 Printing lines in the reverse order
___/ 03_12 Parsing email address and URLs from text
___/ 03_13 Removing a sentence in a file containing a word
___/ 03_14 Replacing a pattern with text in all files in a directory
___/ 03_15 Text slicing and parameter operations
04 Tangled Web Not at All
___/ 04_01 Downloading from a web page
___/ 04_02 Downloading a web page as plain text
___/ 04_03 A primer on cURL
___/ 04_04 Parsing data from a website
___/ 04_05 Image crawler and downloader
___/ 04_06 Web photo album generator
___/ 04_07 Creating a define utility by using the web backend
___/ 04_08 Finding broken links in a website
___/ 04_09 Tracking changes to a website
___/ 04_10 Posting to a web page and reading response
05 The Backup Plan
___/ 05_01 Archiving with tar
___/ 05_02 Archiving with cpio
___/ 05_03 Compressing data with gzip
___/ 05_04 Archiving and compressing with zip
___/ 05_05 Faster archiving with pbzip2
___/ 05_06 Creating filesystems with compression
___/ 05_07 Backup snapshots with rsync
___/ 05_08 Version control-based backup with Git
___/ 05_09 Creating entire disk images using FSArchiver
06 The Old-Boy Network
___/ 06_01 Let us ping
___/ 06_02 Listing all the machines alive on a network
___/ 06_03 Running commands on a remote host with SSH
___/ 06_04 Transferring files through the network
___/ 06_05 Password-less auto-login with SSH
___/ 06_06 Port forwarding and mounting remote drives
___/ 06_07 Network traffic and port analysis
___/ 06_08 Creating arbitrary sockets
07 Put on the Monitor's Cap
___/ 07_01 Monitoring disk usage
___/ 07_02 Calculating the execution time for a command
___/ 07_03 Collecting information about logged-in users, boot logs, and boot failures
___/ 07_04 Listing the top ten CPU-consuming processes in an hour
___/ 07_05 Monitoring command outputs with watch
___/ 07_06 Logging access to files and directories
___/ 07_07 Log file management with logrotate
___/ 07_08 Logging with syslogd
___/ 07_09 Monitoring user logins to find intruders
___/ 07_10 Remote disk usage health monitor
___/ 07_11 Finding out active user hours on a system
___/ 07_12 Measuring and optimizing power usage
___/ 07_13 Monitoring disk activity
___/ 07_14 Checking disks and filesystems for errors
08 Administration Calls
___/ 08_01 Gathering information about processes
___/ 08_02 Killing processes and send or respond to signals
___/ 08_03 Sending messages to user terminals
___/ 08_04 Gathering system information
___/ 08_05 Using proc for gathering information
___/ 08_06 Scheduling with cron
___/ 08_07 Writing and reading the MySQL database from Bash
___/ 08_08 User administration script
___/ 08_09 Bulk image resizing and format conversion
___/ 08_10 Taking screenshots from the terminal
___/ 08_11 Managing multiple terminals from one
Sarath Lakshman در سنین نوجوانی به Linux علاقه مند شده بود. او هم اکنون یک مهندس نرم افزار در گروه مهندسی ZCloud در Zynga در هند است. او یک علاقه مند شدید به GNU/Linux و یک hactivist برای نرم افزارهای آزاد و open-source است. Sarath به توسعه دهنده ی (SLYNUX (2005 معروف است، که یک توزیع user- friendly از GNU/Linux برای تازه وارد ها است. پروژه های نرم افزار های آزاد و open-source که او با آنها همکاری دارد عبارتند از : PiTiVi video editor, the SLYNUX GNU/Linux distro, Swathantra Malayalam Computing, SchoolAdmin, Istanbul, و the Pardus . او مقاله های زیادی برای مجله ی Linux For You در دامنه های مختلف تکنولوژی FOSS تالیف کرده است. او با چندین پروژه ی مختلف open-source در طی پروژه ی Google Summer of Code همکاری کرده است. در حال حاضر، او در حال دنبال کردن علاقه ی خود به scalable distributed systems در اوقات فراعتش است. میتوانید با sarath توسط این وب سایت تماس بگیرید , http://www.sarathlakshman.com