Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Storyboard Pro نرم افزاری پیشرو در صنعت ، برای هنرمندان Storyboard مانند مارک سیمون است. در این دوره، او رازهایی را برای استفاده بهتر از نرم افزار و ترفندهایی برای بهره وری بیشتر شما از storyboarding ارائه میدهد.
یاد بگیرید چگونه فایلها را تنظیم کنید، چگونه نُت برداری کرده و تغییرات را دنبال کنید، و چگونه boardهایتان را با تولید به اشتراک بگذارید، و چگونه در طول پروسه از میانبرها برای صرفه جویی در زمان استفاده کنید. علاوه بر این، خواهید فهمید چگونه از صدا، دوربین های متحرک animatics های آنی برای بهتر جلوه دادن ایده های داستانی تان استفاده کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 Introduction
___/ 00_01 Welcome
___/ 00_02 What you should know before watching this course
___/ 00_03 Using the exercise files
01 Intro to Storyboarding
___/ 01_01 The purpose of storyboarding
___/ 01_02 The benefits of storyboards for a production
___/ 01_03 The differences between live-action and animation storyboards
___/ 01_04 Why move from paper to digital drawing in Storyboard Pro
02 Setting Up Files
___/ 02_01 How to open and set up a new Storyboard Pro file
___/ 02_02 Saving and backing up Storyboard Pro files
___/ 02_03 How to move Storyboard Pro files and folders
03 Understanding the Workspace
___/ 03_01 Workspace overview
___/ 03_02 Workspace layout options
___/ 03_03 Edit Stage view
___/ 03_04 Stage view grids
___/ 03_05 Zoom, rotate and move around in the workspace
___/ 03_06 Navigation toolbar
___/ 03_07 Zoom timeline
___/ 03_08 Working with the Panel view dialog, text, and tools
04 Reviewing the Timeline
___/ 04_01 Setting default times for new panels
___/ 04_02 Timeline markers -{New}
___/ 04_03 Moving, splitting, and combining panels and scenes
___/ 04_04 Adding audio tracks
05 Understanding Layers
___/ 05_01 The basics of bitmap vs. vector layers
___/ 05_02 Using layers to speed up your work
___/ 05_03 Adding, duplicating, copying, pasting, and deleting a layer
___/ 05_04 Importing an image as a layer or scene
___/ 05_05 Understanding naming, ordering, and default layers
___/ 05_06 Group layers
___/ 05_07 Coloring grouped layers
___/ 05_08 Understanding layer adjustments
___/ 05_09 Radial and directional blurs -{New}
___/ 05_10 Blurring a layer
06 Using the Drawing Tools
___/ 06_01 Types of brushes
___/ 06_02 Creating, editing, and deleting custom brushes
___/ 06_03 Resize Brushes
___/ 06_04 Using the Draw Behind tool
___/ 06_05 Share Drawings
___/ 06_06 Using a dynamic brush
___/ 06_07 Using the Light Table and the Onion Skin
___/ 06_08 Choosing, editing, and saving colors
___/ 06_09 Using shape tools
___/ 06_10 Working with paint (fill)
___/ 06_11 Automatically fill layers using Generate Auto-Matte -{New}
___/ 06_12 Guides and vanishing points -{New}
07 Editing Drawings
___/ 07_01 Select elements of your drawing
___/ 07_02 Moving, scaling, stretching, and skewing drawings
___/ 07_03 How to edit contours and add perspective to your drawings
___/ 07_04 Flipping an image horizontally or vertically
___/ 07_05 Flip scenes -{New}
08 Text and Captions
___/ 08_01 Adding text to images
___/ 08_02 Editing your visual text
___/ 08_03 Importing and using your script
09 Libraries
___/ 09_01 What are libraries, and how do you use them
___/ 09_02 Saving images and panels to a library for reuse
___/ 09_03 Import images and audio from a library
10 Camera
___/ 10_01 Using keyframes for camera motion
___/ 10_02 Editing camera motion
___/ 10_03 Resetting the camera
11 Animatics
___/ 11_01 10 12 Animating layers and using Layer Transform
___/ 11_02 Adding keyframes to layers
___/ 11_03 Editing Layer Transform
___/ 11_04 Moving and transforming grouped layers
___/ 11_05 Motion editor
___/ 11_06 Navigating layer keyframes
___/ 11_07 Changing timings and slide edits
___/ 11_08 Adding transitions to your scenes
12 Working with Audio
___/ 12_01 Adding and organizing your audio tracks
___/ 12_02 Importing audio
___/ 12_03 Editing audio
___/ 12_04 Recording audio directly onto the timeline
13 Numbering
___/ 13_01 Numbering scenes and shots in animation vs. live-action projects
___/ 13_02 Editing and locking scene numbers
___/ 13_03 Auto-renaming scenes
14 Exporting Files
___/ 14_01 Setting layer export options
___/ 14_02 Exporting to PDF
___/ 14_03 Exporting to movie
___/ 14_04 Exporting to bitmaps and PSDs
___/ 14_05 Exporting to Harmony and Animate files
___/ 14_06 Exporting audio soundtracks
15 Tracking Changes and Notes
___/ 15_01 Tracking notes as well as changes and edits to your boards
___/ 15_02 Tracking and validating changes
16 Conclusion
___/ 16_01 Next steps
Mark Simon بیش از ۲۸ سال در صنعت سرگرمی به عنوان هنرمند داستان ، تهیه کننده و کارگردان برای برنامه های زنده و انیمیشن تجربه دارد. او بیش از ۳۵۰۰ ( اعتبار تولید production credit ) کسب کرده است، و همچنین درباره ی موضوعات صنعتی مطلب مینویسد و ارائه میدهد. مارک اخیرا یک انیمیشن برای فیلم Universal's Little Rascals Save The Day and FOX's به نام Tooth Fairy 2، با بازی Larry the Cable Guy تولید کرد. سریال انیمه ی کوتاه Timmy's Lessons In Nature که Mark Simon ایجاد، تهیه و کارگردانی کرد، در جشنواره ی فیلم Nicktoons برای اولین بار برنده ی جایزه ی Grand Prize شد. شرکت او به نام Animatics & Storyboard, Inc، بزرگترین تامین کننده در جنوب آمریکاست، که تصاویر، کارتون ها و storyboard هایی برای صنایع سرگرمی و انتشارت از جمله مشتریانی مانند Disney، Universal، Viacom، Sony، HBO، Nickelodeon، FOX، Steven Spielberg، USA Networks، ABC Television و دیگر شرکت ها ارائه میکند. در سال ۲۰۱۲، به عنوان بخش از تیم نرم افزاری Toon Boom در برنده شدن جایزه ی Primetime Engineering Emmy for the Storyboard Pro software کمک کرد. مارک همچنین مالف ۱۰ کتاب معروف صنعت سرگرمی از جمله Storyboards: Motion In Art، Facial Expressions, و Producing Independent 2D Character Animation است. او برای مجله های صنعتی از جمله Animation World Network at AWN.com، Animation Magazine، Cinefex, Filmmaker Magazine، MovieMaker Magazine و (Animation Today (India مطالبی تالیف کرده است. مارک در سال ۲۰۱۳ به تالار مشاهیر Digital Animation & Visual Effects School معرفی شد. او یکی از اعضای هیئت مشاورین در چندین دانشگاه، سایتهایی در Orlando Filmbook Advisory Committee، و همچنین یکی از اعضای National Cartoonist Society، Authors Guild, the American Advertising Federation و Women In Animation است. او در سراسر دنیا سخنرانی هایی در کنفرانس ها ، مجمع ها، دانشگاههای صنعت سرگرمی ( entertainment trade schools) و دانشگاههای بزرگ ارائه میدهد و دارنده ی کمربند مشکی درجه دو و دو بار قهرمانی کشور در تکواندو است.